Citat:
Ingen expert, men mig veterligen r alla stora frontend ramverken (React, Angular, etc) kompitabla med alla moderna backends? Vanligast idag r att data skickas som JSON-objekt, vilket alla moderna backends stdjer. S du kan kombinera fritt hur du vill. Personligen fredrar jag att bygga backends i .net/c# eller Java. Node.js r annars vanligt fr fullstackare, eftersom man d bygger bde frontend och backend i javascript s r vl det ganska smidigt.
Citat:
Citat:
Citat:
Nej, jag rknar inte in Wordpress hr, ett verktyg som jag anvnt men inte gillar. Jag har anvnt "barebone" PHP tillsammans med templating engine. Men framfrallt har jag anvnt PHP till backend-delen och byggt mycket av funktionaliteten i frontend genom JS. Allts browsern hmtar data frn databas (genom enkel PHP-kod) och presenterar denna genom JS-kod.
Citat:
En barndomsvn till mig (jobbar nu som utvecklare p bolagsverket) jobbade "backend" nr han var ny som utvecklare och var riktigt duktig p att programmera funktioner fr ver tio r sedan men nr han dremot skulle gra layout i PS och jobba med frondend s gick det inte lika bra
Han tyckte mer om att jobba med funktioner, det som ligger bakom det vi inte ser nr vi besker en hemsida. Det vi ser nr vi besker en hemsida r frontend.
![Grin](https://static.flashback.org/img/smilies2/grin.gif)
Vi byggde ett community med en enkel layout p 1,5 mnad fr ver tio r sedan med kompletta funktioner. Han kodade och jag satt bredvid. En rolig tid.
Ok. Vad rekommenderar ni fr backend t HTML-sidor? Fronetendare kan ju inte bygga egna backend? Vad anvnder de d? Finns ngot annat n Wordpress som proffsen anvnder?