2022-12-06, 15:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zonedisk
Ingen expert, men mig veterligen r alla stora frontend ramverken (React, Angular, etc) kompitabla med alla moderna backends? Vanligast idag r att data skickas som JSON-objekt, vilket alla moderna backends stdjer. S du kan kombinera fritt hur du vill. Personligen fredrar jag att bygga backends i .net/c# eller Java. Node.js r annars vanligt fr fullstackare, eftersom man d bygger bde frontend och backend i javascript s r vl det ganska smidigt.

Citat:
Ursprungligen postat av ArgusOne
Beror p vad fr app det gller. PHP och SQL med Laravel eller MERN/MEVN. En del WordPress med Vue som frontend.

Citat:
Ursprungligen postat av WebDev
PHP/WordPress r vl vanligt fr sm till medelstora system, annars .NET eller Java.

Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Nej, jag rknar inte in Wordpress hr, ett verktyg som jag anvnt men inte gillar. Jag har anvnt "barebone" PHP tillsammans med templating engine. Men framfrallt har jag anvnt PHP till backend-delen och byggt mycket av funktionaliteten i frontend genom JS. Allts browsern hmtar data frn databas (genom enkel PHP-kod) och presenterar denna genom JS-kod.

Citat:
Ursprungligen postat av Mittpunkt
En barndomsvn till mig (jobbar nu som utvecklare p bolagsverket) jobbade "backend" nr han var ny som utvecklare och var riktigt duktig p att programmera funktioner fr ver tio r sedan men nr han dremot skulle gra layout i PS och jobba med frondend s gick det inte lika bra Han tyckte mer om att jobba med funktioner, det som ligger bakom det vi inte ser nr vi besker en hemsida. Det vi ser nr vi besker en hemsida r frontend.

Ok. Vad rekommenderar ni fr backend t HTML-sidor? Fronetendare kan ju inte bygga egna backend? Vad anvnder de d? Finns ngot annat n Wordpress som proffsen anvnder?
Citera
2022-12-06, 18:20
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jack.Cates
Ok. Vad rekommenderar ni fr backend t HTML-sidor? Fronetendare kan ju inte bygga egna backend? Vad anvnder de d? Finns ngot annat n Wordpress som proffsen anvnder?

Vad menar du? Frontendare kan givetvis lite backend och brukar kunna enkel Php+SQL, lite WP men mest MERN. D r det ju MongoDb eller liknande fr DB och Express som r servern. I det senare fallet s hller man sig bara helt till JavaScript som sprk.
Citera
2022-12-07, 06:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ArgusOne
Vad menar du? Frontendare kan givetvis lite backend och brukar kunna enkel Php+SQL, lite WP men mest MERN. D r det ju MongoDb eller liknande fr DB och Express som r servern. I det senare fallet s hller man sig bara helt till JavaScript som sprk.

Vad jag menar? Jag r ute efter att frst hur professionella frontendare anvnder sina sidor de skapar, via vilka backend-administrationer, om inte WP.

Jaha, det var ju mrkligt. Frontendare r allts ven backendare. Dr ser man.

r dr ngon kan svara p hur dessa olika backend skapas? r de som Wordpress, alla dessa MongoDb osv, dr man loggar in via en backend-admin?
Citera
2022-12-07, 07:12
Medlem
WebDevs avatar
Citat:
Vad jag menar? Jag r ute efter att frst hur professionella frontendare anvnder sina sidor de skapar, via vilka backend-administrationer, om inte WP.

r dr ngon kan svara p hur dessa olika backend skapas? r de som Wordpress, alla dessa MongoDb osv, dr man loggar in via en backend-admin?
De skapas genom att man skriver kod som sedan krs p ngon form av webbserver. Ofta hmtar frontend data ifrn backend genom HTTP-anrop och fr svaret i JSON.
Citera
2022-12-07, 21:27
Medlem
Citat:
De skapas genom att man skriver kod som sedan krs p ngon form av webbserver. Ofta hmtar frontend data ifrn backend genom HTTP-anrop och fr svaret i JSON.

Jaha, det gjorde inte saken klarare precis. r detta likstllt med Wordpress inloggning?
Citera
2022-12-07, 21:38
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:

Om vi tar en modern frontendare som exempel s r det troligtvis MERN denne sysslar med mest.

https://www.mongodb.com/mern-stack

Tutorials:

https://youtu.be/PBTYxXADG_k

https://youtu.be/7CqJlxBYj-M
Citera
2022-12-08, 05:50
Medlem
WebDevs avatar
Citat:
Jaha, det gjorde inte saken klarare precis. r detta likstllt med Wordpress inloggning?
Det har inget med WordPress att gra. Skippa WordPress och lr dig ngot vettigare.
Citera
2022-12-08, 11:34
Medlem
Citat:
Det har inget med WordPress att gra. Skippa WordPress och lr dig ngot vettigare.

Jag hller inte p med WP, utan jag frsker frst hur frontendare jobbar. Men tydligen fr jag inget bra svar i denna trd om detta. Ett inlgg var bra strax hr ovan.
Citera
2022-12-08, 21:53
Medlem
WebDevs avatar
Citat:
Jag hller inte p med WP, utan jag frsker frst hur frontendare jobbar. Men tydligen fr jag inget bra svar i denna trd om detta. Ett inlgg var bra strax hr ovan.
Beror vl p om man jobbar med ren frontend eller inte. Annars r det vl hipster-stacken MERN som brukar glla.
Citera
2022-12-08, 22:18
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Du lser inte riktigt vad vi skriver. En frontendare kan bygga mycket av "skalet" i Javascript med designen i HTML/CSS. Detta "skal" r till sin natur tomt men fylls med innehll frn en databas p servern (backend), t.ex. MariaDB. En sdan databas r ltt att stta upp p servern. Som brygga mellan databasen och frontend anvnds (fortfarande p servern) ngon form av programsprk t.ex. PHP eller Node.JS. Bryggan tar ett anrop frn "skalet" (p frontend-sidan) och gr (p servern) ett databasanrop och returnerar data till "skalet" (p frontend) ofta i form av JSON. Dr har du det.
Senast redigerad av Enterprise 2022-12-08 kl. 22:20.
Citera
2022-12-12, 02:01
Medlem
Vanligast definition r att
* Frontend r likstlld med clientsidekod. Kod som krs i weblsaren: HTML, JS och CSS.
* Backend r likstlld med serversidekod. Kod som krs p en servern (kan vara vilket sprk som helst).

CSS anses va solklar frontend. Databasjobb grs oftast p backend.
Men det finns suddiga grnser. Ofta gr samma jobb att gra antingen p backend eller fronte

Logiken fr hur HTML ska renderas kan gras antingen via clientside rendering ssom React/Vue/Angular eller via serverside rendering ssom PHP, Asp.net (finns till och med serverside-React).
Eller en blandning dr man renderar grundlggande sidan med serverside html och sen kryddar med lite javascript fr vissa komponenter.

Funktionalitet, ssom att sortera en lista, kan gras med antingen javascript p frontend om allt innehll renderats - eller s kan man gra det p backend och rita om sidan.
Citat:
Jag r ute efter att frst hur professionella frontendare anvnder sina sidor de skapar, via vilka backend-administrationer, om inte WP.

Man kan sga att Wordpress kan anvndas som ett stort frdig paket med en uppsj olika delar.

Men man kan vlja att bygga ihop varje del fr sig istllet.

Skulle ett bolag terskapa allt som finns wordpress skulle man nog gra det som flera separata delar

* Ett CMS som bestr av skrivverktyget och adminlget dr man skriver sina blogginlgg eller vad man nu har fr content. Samt en egen databas (vilken databas som helst. MongoDB, PostgreSQL, MySQL, Cassandra, ElasticSearch) och ett eget system fr att flytta det som skrivs i skrivverktyget till databasen. (PS: p din fundering om att 'MongoDB osv dr man loggar in via en backend-admin' kan man sga att vissa databaser kan hanteras via ett grnssnitt som admin. Men det gr man inte alltid. Ibland hanteras de 'headless', via kod enbart)

* Sjlva webbsajten som ska presentera bloggen fr lsarna har sin egen webserver som byggs separat

Om man har flera olika websajter som ska kunna presentera samma data s kan man eventuellt bygga ett API. En separat backend som kan servera data frn databasen till flera webbsajter, s att varenda sajt inte behver ha massa databaskod.

Lite som om man kan kpa bde en frdig laptop med skrm och allt, eller s kan man pyssla ihop bitarna frn olika leverantrer, eller s kan man f nt mellanting typ en Raspberry pi.
I den liknelse kan WordPress va en frdigbyggd allt-i-ett dator dr man kan byta skrm eller s kan den kras som bara hrddisk+processor. (exempelvis om man bara har det som CMS, hmtar ut data via WordPress api och sen har sin helt egna frontend) eller andra varianter.
Senast redigerad av MarcoBolan 2022-12-12 kl. 02:19.
Citera
2022-12-14, 15:15
Medlem
PissBusss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fläskbak
Vad r det egentligen som menas med uttrycken "frontend" och "backend" nr det gller webbutveckling ?

En del personer har svrt fr att lra sig och brjade skriva mjukvara fr webblsare alternativt med Laravel/Django/Rails. De vill sedan inte lova fr mycket nr de sker jobb och arbetskparna betalar dem lite smre n andra och de titlarna anvnds d som beskrivning av vilken nde de brjade i.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in