Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2023-01-08, 05:44
Medlem
0xgh64s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jack.Cates
Jag hller inte p med WP, utan jag frsker frst hur frontendare jobbar. Men tydligen fr jag inget bra svar i denna trd om detta. Ett inlgg var bra strax hr ovan.
Det r du som inte riktigt lser vad folk skriver, och du r enda som babblar om WP. WP r egentligen ingenting annat en template websidor.

Backend/server-side: ex PHP, NET, Ruby, Python, NodeJS, Express
Frontend/client-side: ex HTML, CSS, JavaScript
Databas: ex MySQL, MariaDB, MongoDB, NoSQL
APIs: ex REST, XHR, SOAP

Alla strre websidor kr p olika cloud baserade lsningar ex AWS. Mera saker du kan googla dig fram r saker som websockets, web APIs vs server APIs mm.
Citera
2023-01-13, 06:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 0xgh64
Det r du som inte riktigt lser vad folk skriver, och du r enda som babblar om WP. WP r egentligen ingenting annat en template websidor.

Backend/server-side: ex PHP, NET, Ruby, Python, NodeJS, Express
Frontend/client-side: ex HTML, CSS, JavaScript
Databas: ex MySQL, MariaDB, MongoDB, NoSQL
APIs: ex REST, XHR, SOAP

Alla strre websidor kr p olika cloud baserade lsningar ex AWS. Mera saker du kan googla dig fram r saker som websockets, web APIs vs server APIs mm.

Jo jag lser, men de flesta av er hr visar att ni r totalt katastrofala p att beskriva det ni utbildat er till och arbetat med. Skrmmande. Ni ska kunna beskriva till en lekman som mig som knappt kan ngot om detta p ett pedagogiskt enklet stt. Istllet rabblar ni om massa olika sprk. Du mfl lser inte vad jag skriver. Jag undrar hur man skapar adminsitrationer som man logga in till. r det bara PHP som krvs t.ex? Kan man bygga en backend-admin med bara PHP eller Python?

Jag vet vad PHP r. Vad jag vill veta hur detta kunnat bygga upp t.ex. Wordpress backend administration. Om ni inte anvnder WP, d vill jag grna vet hur ni bygger alternativa backend administrationer som man kan logga in i, precis som man gr i olika CMS-system. Hur svrt ska det vara frklara hur det hela ligger till fr folk som inte har en susning om allt detta? Att ni ens har en anstllning inom detta r anmrkningsvrt nr inte kan kommunicera era "kunskaper" till klienter som inte begriper ett skit om allt detta.
Senast redigerad av Jack.Cates 2023-01-13 kl. 06:43.
Citera
2023-01-13, 18:10
Medlem
Citat:
Ni ska kunna beskriva till en lekman som mig som knappt kan ngot om detta p ett pedagogiskt enklet stt. Istllet rabblar ni om massa olika sprk. Du mfl lser inte vad jag skriver. Jag undrar hur man skapar adminsitrationer som man logga in till.
Att vi rabblar massa olika sprk r just fr att pvisa att man kan bygga en backend i nstan vilket sprk som helst.
Citat:
r det bara PHP som krvs t.ex? Kan man bygga en backend-admin med bara PHP eller Python?
Ja: du kan bygga en backend fr vad som helst med enbart PHP eller enbart Python.
(Eller nt annat sprk)

Sen finns det mer aspekter att nmna, men jag utelmnar det d fr att hlla det enkelt.
Citera
2023-01-13, 22:55
Medlem
WebDevs avatar
Citat:
Jo jag lser, men de flesta av er hr visar att ni r totalt katastrofala p att beskriva det ni utbildat er till och arbetat med. Skrmmande. Ni ska kunna beskriva till en lekman som mig som knappt kan ngot om detta p ett pedagogiskt enklet stt. Istllet rabblar ni om massa olika sprk. Du mfl lser inte vad jag skriver. Jag undrar hur man skapar adminsitrationer som man logga in till. r det bara PHP som krvs t.ex? Kan man bygga en backend-admin med bara PHP eller Python?

Jag vet vad PHP r. Vad jag vill veta hur detta kunnat bygga upp t.ex. Wordpress backend administration. Om ni inte anvnder WP, d vill jag grna vet hur ni bygger alternativa backend administrationer som man kan logga in i, precis som man gr i olika CMS-system. Hur svrt ska det vara frklara hur det hela ligger till fr folk som inte har en susning om allt detta? Att ni ens har en anstllning inom detta r anmrkningsvrt nr inte kan kommunicera era "kunskaper" till klienter som inte begriper ett skit om allt detta.
D kan vl du bertta vad "backend administrationer" r.

Men en CMS r vl i grunden en CRUD dvs Create, Read, Update, Delete. Du sparar till databas, hmtar ifrn databas, uppdaterar, tar bort.

Logga in kan man gra genom att t ex skapa ett formulr i frontend och skicka en frfrgan till backend med uppgifterna frn formulret. Kontrollera att anvndaren finns, om den finns s verifiera att lsenordshashen frn databasen stmmer med det angivna lsenordet, stmmer det kan du autentisera anvndaren.
Citera
2023-01-14, 16:43
Medlem
matsqqs avatar
Citat:

*FRONTEND r det du SER (fnstren, knapparna, menyerna etc)...

*BACKEND r "motorn bakom det hela" (det du INTE SER) och som gr att ngot intressant hnder nr du klickar p saker i "frontend":et

Nr man utvecklar delar man ofta upp det s att man har OFTA OLIKA utvecklare som bygger FRONTEND respektive BACKEND.

Utvecklare som bygger FRONTEND anvnder i princip alltid HTML, CSS och JAVASCRIPT men ofta ocks andra ramverk gjorda med JAVASCRIPT (REACT, VUE, ANGULAR etc)

Utvecklare som hller p med BACKEND jobbar nstan alltid med ngon form av DATABAS (register/tabeller) som MYSQL, MONGODB.
De hmtar ofta data frn databasen med hjlp av programmeringssprk som kan vara PHP, PYTHON, JAVASCRIPT, RUBY etc. Man kan ocks anvnda frdiga ramverk fr att bygga backend som DJANGO, RUBY ON RAILS, EXPRESS etc.

Du verkar vldigt inne i tankarna p CMS som WORDPRESS men det behver inte vara ett CMS i botten bara fr att man pratar frontend / backend - och det behver egentligen inte alls finnas ADMIN-paneler eller liknande.

S som du stllde frgan frn brjan undrar du ganska ALLMNT ver skillnaden mellan FRONTEND och BACKEND och det r det jag tagit fasta p i mitt svar. ) - Inte dina kommande eventuella ytterligare frgor & funderingar i trden.)
Senast redigerad av matsqq 2023-01-14 kl. 16:49.
Citera
2023-01-14, 17:08
Medlem
matsqqs avatar
Citat:

Mitt frra svar gllde bara GENERELLT skillnaden mellan FRONTEND och BACKEND.

Nr det gller specifikt frgan om hur man kan skapa EGNA ADMIN-paneler (likt WORDPRESS) till ett eget tnkt system s r svaret att det oftast krver en hel del programmering och d frsts ocks lika mycket programmeringskunskaper.

Visst, det finns BACKEND-ramverk som DJANGO eller liknande som gr det enklare , men i slutndan r det nog inte att rekommendera att ge sig p det om du inte r riktigt BRA p programmering och r beredd att investera en HEL del tid.

Frgan r om du avser att bygga ngot specifikt s kanske det blir lttare att svara p exakt vad som vore bsta lsningen fr dig och om du sjlv skulle klara att bygga det eller borde anlita hjlp.
Det r inte alltid s ltt som man kanske tror.
Senast redigerad av matsqq 2023-01-14 kl. 17:12.
Citera
2023-01-14, 17:26
Medlem
GrillTeknikers avatar
Citat:

Knns inte riktigt som att din frgestllning r on topic fr trden, men jag gr ett frsk.

Alla webbplatser har inte ett admingrnssnitt. r det en mindre webbplats kan man antingen ndra direkt i PHP/HTML-koden nr ngot behver ndras eller lggas till, eller manuellt lgga in och ndra data i databasen som sidan anvnder.

Ett admingrnssnitt r egentligen bara en vanlig webbsida som lter dig redigera data i databasen p ett enklare och snyggare stt n att manuellt g in och pilla i den. Du kan bygga det i t.ex. PHP (som Wordpress) eller valfritt sprk. Inloggningen skter man p samma stt som vilken inloggning som helst, det fr du lsa in dig p p egen hand.
Citera
2023-01-16, 11:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GrillTekniker
Knns inte riktigt som att din frgestllning r on topic fr trden, men jag gr ett frsk.

Alla webbplatser har inte ett admingrnssnitt. r det en mindre webbplats kan man antingen ndra direkt i PHP/HTML-koden nr ngot behver ndras eller lggas till, eller manuellt lgga in och ndra data i databasen som sidan anvnder.

Ett admingrnssnitt r egentligen bara en vanlig webbsida som lter dig redigera data i databasen p ett enklare och snyggare stt n att manuellt g in och pilla i den. Du kan bygga det i t.ex. PHP (som Wordpress) eller valfritt sprk. Inloggningen skter man p samma stt som vilken inloggning som helst, det fr du lsa in dig p p egen hand.

Ok. S profssen kr inte med administration i backend (som Wordpress login), utan driver sidorna man via PHP-kodning. Men det krvs ju Frontend fr att bygga backend? Dvs CSS, HTML osv?
Citera
2023-01-16, 12:00
Medlem
WebDevs avatar
Citat:
Ok. S profssen kr inte med administration i backend (som Wordpress login), utan driver sidorna man via PHP-kodning. Men det krvs ju Frontend fr att bygga backend? Dvs CSS, HTML osv?
Krvs ingen frontend fr att bygga backend.
Och man behver inte PHP ndvndigtvis, gr lika bra (bttre) med andra sprk som t ex C#, TypeScript etc.

Ofta har man ett API (backend) som lter frontend hmta data som sedan presenteras i frontend med HTML, CSS och JavaScript (oftast React, Vue, Angular).
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in