Citat:
Ursprungligen postat av
Jack.Cates
Jo jag lser, men de flesta av er hr visar att ni r totalt katastrofala p att beskriva det ni utbildat er till och arbetat med. Skrmmande. Ni ska kunna beskriva till en lekman som mig som knappt kan ngot om detta p ett pedagogiskt enklet stt. Istllet rabblar ni om massa olika sprk. Du mfl lser inte vad jag skriver. Jag undrar hur man skapar adminsitrationer som man logga in till. r det bara PHP som krvs t.ex? Kan man bygga en backend-admin med bara PHP eller Python?
Jag vet vad PHP r. Vad jag vill veta hur detta kunnat bygga upp t.ex. Wordpress backend administration. Om ni inte anvnder WP, d vill jag grna vet hur ni bygger alternativa backend administrationer som man kan logga in i, precis som man gr i olika CMS-system. Hur svrt ska det vara frklara hur det hela ligger till fr folk som inte har en susning om allt detta? Att ni ens har en anstllning inom detta r anmrkningsvrt nr inte kan kommunicera era "kunskaper" till klienter som inte begriper ett skit om allt detta.
*
FRONTEND r
det du SER (fnstren, knapparna, menyerna etc)...
*
BACKEND r "motorn bakom det hela" (
det du INTE SER) och som gr att ngot intressant hnder nr du klickar p saker i "frontend":et
Nr man utvecklar delar man ofta upp det s att man har OFTA OLIKA utvecklare som bygger FRONTEND respektive BACKEND.
Utvecklare som bygger FRONTEND anvnder i princip alltid HTML, CSS och JAVASCRIPT men ofta ocks andra ramverk gjorda med JAVASCRIPT (REACT, VUE, ANGULAR etc)
Utvecklare som hller p med BACKEND jobbar nstan alltid med ngon form av DATABAS (register/tabeller) som MYSQL, MONGODB.
De hmtar ofta data frn databasen med hjlp av programmeringssprk som kan vara PHP, PYTHON, JAVASCRIPT, RUBY etc. Man kan ocks anvnda frdiga ramverk fr att bygga backend som DJANGO, RUBY ON RAILS, EXPRESS etc.
Du verkar vldigt inne i tankarna p CMS som WORDPRESS men det behver inte vara ett CMS i botten bara fr att man pratar frontend / backend - och det behver egentligen inte alls finnas ADMIN-paneler eller liknande.
S som du stllde frgan frn brjan undrar du ganska ALLMNT ver skillnaden mellan FRONTEND och BACKEND och det r det jag tagit fasta p i mitt svar. ) - Inte dina kommande eventuella ytterligare frgor & funderingar i trden.)