2008-11-02, 18:25
  #1
Bannlyst
Tjenis!


Jag skulle gärna vilja lära mig exakt hur en equalizer fungerar.

Vad alla nummer betyder samt exakt hur alla ljudfrekvenser fungerar på djupet.

Jag googlade en del och hittade nästan bara infomation på engelska.
Visst förstår jag bra engelska men jag tror att jag lär mig bättre på svenska.

Då menar jag verkligen hela området, inte bara "drar jag den stapeln dit låter det så", utan mer varför det låter så.


Vet någon om det finns guider på svenska för detta?

Vore jätte tacksam!
Citera
2008-11-02, 20:46
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cuddle
Tjenis!

Jag skulle gärna vilja lära mig exakt hur en equalizer fungerar.

Vad alla nummer betyder samt exakt hur alla ljudfrekvenser fungerar på djupet.

Jag googlade en del och hittade nästan bara infomation på engelska.
Visst förstår jag bra engelska men jag tror att jag lär mig bättre på svenska.

Då menar jag verkligen hela området, inte bara "drar jag den stapeln dit låter det så", utan mer varför det låter så.


Vet någon om det finns guider på svenska för detta?

Vore jätte tacksam!

phew, en lätt fråga men ändå inte, ska göra mitt bästa och svara så kortfattat som möjligt...

vet inte hur påläst du är så jag börjar med frekvensomfånget.

det mänskliga örat kan höra frekvenser från ca: 20 hz till 20 000hz
allt över 20 000 kallas ultraljud och allt under 20 hz kallas infraljud.
Hertz mäts genom svängningar i luften, desto snabbare det svänger desto ljusare blir ljudet och vise versa, högfrekventa ljud (dvs snabba svängningar) innebär diskant, lågfrekventa bas och mellantinget mellanregister.

så en eq innebär i grund och botten att du kan sänka eller höja en frekvens (eller bandbredd som det även kallas) för att ge utrymme åt andra ljud i frekvens omfånget.

det är tex. helt onödigt för ett "diskantljud" att gå lågt ner i frekvens och krocka med lågfrekventa ljud.

hoppas det gav lite klarhet.

tips och trix.
Sänk (eller skär) alltid hellre bort frekvenser du inte vill ha istället för att höja dom,höj hellre volymen på ursprungsljudet i efterhand istället. Detta för att det mänskliga örat lättare uppfattar en höjning än en sänkning.

Skär ALLTID bort alla frekvenser under 30-45 hz när du ska mixa musik, dom långsamma frekvenserna kräver mycket mer utrymme än de höga så genom att skära bort "low end" (som det kallas) ger du mer rymd åt frekvenserna du vill ska lyftas. du kommer bli häpnandsförd över hur mycket det lilla kan göra för dina mixar.

skär aldrig med en altför abrubt kurva för det skapar en osynlig puckel framför skärningen, eqn klarar inte av att skära alltför skarpt, dalar är att föredra

-------------------------------------------------------------------------
Se en EQ mer som ett instrument än en effekt för det är det viktigaste och mest nyttosamma och uppflyftande du kan göra för ett ljud.

har du fler frågor om eqs så bara mata på é säker på at många kan dra nytta av den här tråden.


/indigo
Citera
2008-11-02, 20:51
  #3
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Indigo
phew, en lätt fråga men ändå inte, ska göra mitt bästa och svara så kortfattat som möjligt...

vet inte hur påläst du är så jag börjar med frekvensomfånget.

det mänskliga örat kan höra frekvenser från ca: 20 hz till 20 000hz
allt över 20 000 kallas ultraljud och allt under 20 hz kallas infraljud.
Hertz mäts genom svängningar i luften, desto snabbare det svänger desto ljusare blir ljudet och vise versa, högfrekventa ljud (dvs snabba svängningar) innebär diskant, lågfrekventa bas och mellantinget mellanregister.

så en eq innebär i grund och botten att du kan sänka eller höja en frekvens (eller bandbredd som det även kallas) för att ge utrymme åt andra ljud i frekvens omfånget.

det är tex. helt onödigt för ett "diskantljud" att gå lågt ner i frekvens och krocka med lågfrekventa ljud.

hoppas det gav lite klarhet.

tips och trix.
Sänk (eller skär) alltid hellre bort frekvenser du inte vill ha istället för att höja dom,höj hellre volymen på ursprungsljudet i efterhand istället. Detta för att det mänskliga örat lättare uppfattar en höjning än en sänkning.

Skär ALLTID bort alla frekvenser under 30-45 hz när du ska mixa musik, dom långsamma frekvenserna kräver mycket mer utrymme än de höga så genom att skära bort "low end" (som det kallas) ger du mer rymd åt frekvenserna du vill ska lyftas. du kommer bli häpnandsförd över hur mycket det lilla kan göra för dina mixar.

skär aldrig med en altför abrubt kurva för det skapar en osynlig puckel framför skärningen, eqn klarar inte av att skära alltför skarpt, dalar är att föredra

-------------------------------------------------------------------------
Se en EQ mer som ett instrument än en effekt för det är det viktigaste och mest nyttosamma och uppflyftande du kan göra för ett ljud.

har du fler frågor om eqs så bara mata på é säker på at många kan dra nytta av den här tråden.


/indigo

Väldigt intressant, tack för att du tog dig tid.

Jag kommer behöva läsa det 10-20 gånger för att verkligen få allt att fastna.

Kan lova att det kommer fler frågor med tiden, förmodligen imorgon.
Citera
2008-11-02, 21:14
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cuddle
Väldigt intressant, tack för att du tog dig tid.

Jag kommer behöva läsa det 10-20 gånger för att verkligen få allt att fastna.

Kan lova att det kommer fler frågor med tiden, förmodligen imorgon.

go crazY och försök gärna att långsamt lära dig grunderna i en kompressor samtidigt (pointer: eqn ska alltid ligga före kompressorn så att kompressorn slipper komprimera ljuden (frekvenserna, Hzen) du har skurit bort), mycket på en gång jag vet men samspelet mellan ett väl eqat/komprimerat ljud är magin i det hela, det är vad som skiljer proffsen från amatörerna tro mig
__________________
Senast redigerad av Indigo 2008-11-02 kl. 21:18.
Citera
2008-11-02, 21:18
  #5
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Indigo
go crazY och försök att långsamt lära dig grunderna i en kompressor samtidigt, mycket på en gång jag vet men samspelet mellan ett väl eqat/komprimerat ljud är magin i det hela


Yes box, lär mig Magix just nu för att kanske senare gå över till Cubase.

Tycker Magix är väldigt användarvänligt därför jag tog det först.

Kommer nog ha massor att fråga imorron, så stay cool tills dess
Citera
2008-11-02, 22:07
  #6
Moderator
Nospheratus avatar
Indigo gjorde en sån jävla utmärkt förklaring så jag har egentligen inget tekniskt att tillägga men jag tänkte bidra med lite mer filosofiska funderingar runt eq...

Värt att veta är att det mänskliga örat hör bäst runt 3.000 Hz (rätta mig om jag har fel någon). Ett exempel på det är att man kan låta bassisten kräma på rätt högt i replokalen eftersom en elbas håller sig nånstans runt 100Hz - 800Hz skulle jag tippa. Däremot stoppar man fingrarna i öronen och får huvudvärk när trummisen smäller till allt vad han pallar på cymbalen som ligger just runt 3000 Hz och uppåt. Att bönderna på vischan i USA kan sova på nätterna trots att tusentals bönsyrsor för oljud beror på att de generar ljud på kanske 10.000 Hz, ganska långt över örats optimala frekvens. Så även om elbasen, cymbalen och hela bunten med syrsor genererar samma volym, så tycker inte örat alls att de låter lika högt. När man mixar musik kan alltså volymen på basen tekniskt sett ligga högre än gitarrerna, trots att gitarrerna fortfarande, enligt öronen, överröstar basen.

Här finns nu en liten risk med användandet av eq. Ju mer du rattar eq så att frekvenserna närmar sig 3.000 Hz, desto högre (högre i volym alltså) uppfattar örat det som. Och ofta tycker man det spontant låter bättre, ju mer volym alltså.

Jag tror att det är en typisk nybörjargrej, man slänger på ett eq på varje spår i mixen (man har ju läst i någon tidning att proffsen använder eq liksom). Man börjar kanske med trummorna och ratta eq, och jävlarimej, nu låter baskaggen som pistolskott och virveln som en pisksnärt, muhaha! Samma sak med alla andra instrument, man rattar tills de låter "bäst", dvs högst. Sen har man en ljudmatta där alla instrument slåss om utrymme runt 3.000 Hz. Det är alltså ganska enkelt att sabba en nice mix med massor av eq.

När jag läste ljudteknik efter plugget fick man lära sig två olika skolor på området. Märk väl att ljudteknik är ungefär som läkarvetenskapen och utvecklas hela tiden i olika riktingar. Multibandskompressorer fanns t ex inte på den tiden. Så ta följande med en nypa salt och läs på själv lite. Men jag fick i alla fall lära mig så här...

Regel 1
Använd aldrig aldrig never eq om du inte måste lösa ett problem i mixen. Som min lärare sa, om du alltid känner att du måste lägga på mer diskant på gitarren, varför spelar du inte in mer mer diskant för? Eq ska alltså bara användas när du redan har inspelat material och du får något slags oljud på någon frekvens. Personligen har jag aldrig riktigt tagit den här regeln på allvar. Det är klart man får använda eq. Men idén är inte helt fel, man ska inte ta för vana att alltid använda eq per automatik. Lägg den tiden på att spela in som du vill ha det istället.

Regel 2
Använd aldrig eq för att höja frekvensområden, eq ska bara användas för att skala bort frekvenser. Tanken bakom den här idén är god faktiskt även om man inte måste ta den här regeln heller på blodigt allvar. Höjer du nånstans är det vanligt att du då plötsligt överröstar något annan instrument i mixen på den frekvensen. Så då börjar du eq:a det instrumentet också. Sen står man där och krigar med sig själv i eq tills eq:n står i taket och det inte går att höja mer. Det här är väl mest ett nybörjarproblem som man kommer över rätt snabbt efter lite erfarenhet men det är en tänkvärd regel i alla fall.

För övrigt tror jag egentligen inte riktigt på filosofin med att ha regler i musikskapandet. Men just eq bör man vara lite försiktig med hur man använder den. Om man t ex tycker att bassisten försvinner bakom trumljudet kan det vara bättre att dra ner på basfrekvenserna på trummorna istället för att höja volymen på bassisten. Men att använda eq som någon slags effekt och börja ratta in bästa specialljudet med det, är nog feltänk vågar jag påstå.

Jag vågar även påstå att eq i princip är ett nödvändigt ont snarare än en önskvärd effekt. Om man hade haft tillgång till världens bästa studio med tillhörande världsmästare i ljudteknik så skulle man inte behöva eq. Han skulle från början ratta in alla instrumenten så de inte krockar med varandra i mixen. Nu är det få musiker som har tillgång till världens bästa studio och ingen ljudtekniker är så pass övermänsklig, därför har man eq att tillgå.
Citera
2008-11-03, 20:08
  #7
Medlem
kavajmongots avatar
Värt att notera är att man även kan använda filter för att skära bort frekvenser mer dramatiskt. Jag kan t.ex köra ett lowpass-filter på en bas för att det ska låta mer "basigt". Lowpass = lågt passerar, skär bort det höga
Citera
2008-11-03, 22:13
  #8
Bannlyst
Tjenis!

Kom hem väldigt sent idag så har inte hunnit göra något mer praktiskt ännu.

Dock har jag tänkt hela dagen på hur Kromestar (artisten) kan få sån extremt djup bas.

Här är ett exempel, http://www.youtube.com/watch?v=FZOisibC4Bw

Vet ni vad som ligger bakom?

Samt är en låg frekvens alltid = mörk mullrig bas?
Citera
2008-11-04, 00:16
  #9
Medlem
kavajmongots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cuddle
Tjenis!

Kom hem väldigt sent idag så har inte hunnit göra något mer praktiskt ännu.

Dock har jag tänkt hela dagen på hur Kromestar (artisten) kan få sån extremt djup bas.

Här är ett exempel, http://www.youtube.com/watch?v=FZOisibC4Bw

Vet ni vad som ligger bakom?

Samt är en låg frekvens alltid = mörk mullrig bas?

Det låter som en nerfiltrerad square-wave men skulle lika gärna kunna vara en sine-wave. Lek lite med LFO-inställningarna för att få till wobble-ljudet.
Citera
2008-11-04, 23:23
  #10
Medlem
TB-303s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Indigo
(pointer: eqn ska alltid ligga före kompressorn så att kompressorn slipper komprimera ljuden (frekvenserna, Hzen) du har skurit bort),
Jag gör tvärtom. Jag tar bort de låga frekvenserna ~50Hz, sedan på med kompressor, sedan på med EQ och börjar skära/höja. En kompressor känner inte av frekevenser, däremot energin. Därför är det bra att ta bort de lägsta där den mensta energin ligger. Om kompressorn ligger efter EQ kommer den reagera när man ändrar på EQ, vilket man gör då och då under en mixning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in