• 1
  • 2
2008-11-06, 18:04
Medlem
phases avatar
*bababom* Min första tråd på flashback! (som jag väljer att lägga här då den inte handlar direkt om droger, utan vår vänskap)

Jag känner en kille sen lång tid tillbaka, vi har alltid varit väldigt bra kompisar och har alltid haft en bra relation.

I vintras fick jag reda på att han provat att röka på en gång, jag blev väldigt förvånad och vi pratade lite om det. Han sa det att "nä, det är ingenting som jag tyckte var värt det, ville bara ha provat." Ingen stor grej blev det, han uttryckte ju att han inte ville göra om det, och gjorde inte det heller på lång tid. (så vitt jag vet).

Sedan fick jag höra att han tagit extacy, från en gemensam kompis i det fallet. Samma kväll var jag där och helt plötsligt var han och en till inne i en diskussion om de skulle ringa en polare som kunde fixa gräs.
Jag och en till blev förbannade, tog bilen och åkte hem. Dagen efter ringde han och undrade varför, och jag förklarade. Han blev jätteångerfull och bad om ursäkt, och sa att han egentligen inte ville.
Då förde jag på tal att jag hört att han tagit e också, jag sa nåt i stil med: Det är ditt liv, gör vad du vill men jag stödjer fan inte det. Jag kommer inte att fortsätta vara med dig om det är så här.

Han verkade ångra sig, och sa att han inte skulle fortsätta, vilket han inte heller gjorde (fortfarande så vitt jag vet). Bara för kanske tre veckor sedan snackade vi, då sa han att hans två år yngre bror börjat röka på regelbundet, och verkade ganska ledsen för det. Vi snackade lite och sa det att han borde prata med brorsan, och få honom att tänka över vad han gör.

Idag får jag reda på att min käre vän ofta röker på, och senaste veckan gjort det minst en gång per dag. Jag känner mig sjukt sviken, och undrar lite över hur fan JAG ska göra i den här situationen. Är orolig för honom, och samtidigt sjukt förbannad när jag ser hur han värderar vänskapen till mig. (när jag fått göra uppoffringar för honom dessutom).

Det som ligger närmst till hans är att ringa upp, och säga att han tappat mig på grund av det här, och för att han går bakom ryggen på mig. Men vad finns det för alternativ?

Och nej, jag tänker inte finna mig i att han knarkar, och jag tänker inte börja själv så glöm såna svar.
Citera
2008-11-06, 18:11
Medlem
TCOBs avatar
Han kommer troligtvis inte sluta.
Säg att han är välkommen tillbaka om han slutar.
Citera
2008-11-06, 18:11
Medlem
Man gör sina egna val.
Citera
2008-11-06, 18:15
Medlem
phases avatar
Tack för att ni stödjer min åsikt! Det enda jag funtar på är att jag känner lite att det är min skyldighet att hjälpa honom eftersom han är min vän, men det här blir kanske ett sätt att göra det på?
Citera
2008-11-06, 18:17
Medlem
fruus avatar
Du är då inte en bra vän om du inte kan acceptera hans val i livet. Din vän kommer inte bli en hemlös pundare av att han röker på, du har blåst upp en liten grej alldeles för mycket, var inte så seriös.
Citera
2008-11-06, 18:18
Medlem
jumpcuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av phase
*bababom* Min första tråd på flashback! (som jag väljer att lägga här då den inte handlar direkt om droger, utan vår vänskap)

Jag känner en kille sen lång tid tillbaka, vi har alltid varit väldigt bra kompisar och har alltid haft en bra relation.

I vintras fick jag reda på att han provat att röka på en gång, jag blev väldigt förvånad och vi pratade lite om det. Han sa det att "nä, det är ingenting som jag tyckte var värt det, ville bara ha provat." Ingen stor grej blev det, han uttryckte ju att han inte ville göra om det, och gjorde inte det heller på lång tid. (så vitt jag vet).

Sedan fick jag höra att han tagit extacy, från en gemensam kompis i det fallet. Samma kväll var jag där och helt plötsligt var han och en till inne i en diskussion om de skulle ringa en polare som kunde fixa gräs.
Jag och en till blev förbannade, tog bilen och åkte hem. Dagen efter ringde han och undrade varför, och jag förklarade. Han blev jätteångerfull och bad om ursäkt, och sa att han egentligen inte ville.
Då förde jag på tal att jag hört att han tagit e också, jag sa nåt i stil med: Det är ditt liv, gör vad du vill men jag stödjer fan inte det. Jag kommer inte att fortsätta vara med dig om det är så här.

Han verkade ångra sig, och sa att han inte skulle fortsätta, vilket han inte heller gjorde (fortfarande så vitt jag vet). Bara för kanske tre veckor sedan snackade vi, då sa han att hans två år yngre bror börjat röka på regelbundet, och verkade ganska ledsen för det. Vi snackade lite och sa det att han borde prata med brorsan, och få honom att tänka över vad han gör.

Idag får jag reda på att min käre vän ofta röker på, och senaste veckan gjort det minst en gång per dag. Jag känner mig sjukt sviken, och undrar lite över hur fan JAG ska göra i den här situationen. Är orolig för honom, och samtidigt sjukt förbannad när jag ser hur han värderar vänskapen till mig. (när jag fått göra uppoffringar för honom dessutom).

Det som ligger närmst till hans är att ringa upp, och säga att han tappat mig på grund av det här, och för att han går bakom ryggen på mig. Men vad finns det för alternativ?

Och nej, jag tänker inte finna mig i att han knarkar, och jag tänker inte börja själv så glöm såna svar.

Haha, vem är du, hans morsa?

Det är en sak att vara där för en vän när de behöver en, en helt annan att försöka tvinga på dem någonting. Gör det bara klart för honom att du inte vill att han håller på med någonting när han umgås med dig och att du inte gillar det. Sen är det fan din uppgift att inse att han kan göra sina egna val.

Att göra som du gör är att stöta bort honom. Inte en chans att han kommer vilja fortsätta vara din vän om du inte kan acceptera hans val. Du behöver alltså inte gilla dem, bara acceptera dem. Det är du, inte han, som förstör er vänskap.

Säg till honom att du inte gillar det han gör, att du vill att han ska sluta för att du bryr dig om honom, att du finns där för honom om han känner sig nere, att du finns där för honom om han vill lägga av men kanske inte kan... Att du finns där för honom helt enkelt.

Sluta upp att bete dig som en arg förälder, det förlorar ni bara på båda två.
Citera
2008-11-06, 18:19
Medlem
krankishs avatar
Låt killen röka, så länge han är nykter när ni umgås. Rökning skadar varken dig eller honom.

Vänd på steken; vad är han värd för dig om du nu vänder honom ryggen för att han röker då och då? Jag förstår ju att du bryr dig (eftersom du skriver här), men dricker inte du? Vad skulle du säga om han hotade vända dig ryggen för att du tog dig ett glas då och då? Jag bara undrar...

Var inte så tvär. Börjar han däremot experimentera med annat så kanske det vore en tanke att ta ett snack.

Sensmoral; rökning skadar inte dig och det skadar inte honom.
Citera
2008-11-06, 18:23
Medlem
phases avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jumpcut

Det är en sak att vara där för en vän när de behöver en, en helt annan att försöka tvinga på dem någonting. Gör det bara klart för honom att du inte vill att han håller på med någonting när han umgås med dig och att du inte gillar det. Sen är det fan din uppgift att inse att han kan göra sina egna val.

Att göra som du gör är att stöta bort honom. Inte en chans att han kommer vilja fortsätta vara din vän om du inte kan acceptera hans val. Du behöver alltså inte gilla dem, bara acceptera dem. Det är du, inte han, som förstör er vänskap.

Säg till honom att du inte gillar det han gör, att du vill att han ska sluta för att du bryr dig om honom, att du finns där för honom om han känner sig nere, att du finns där för honom om han vill lägga av men kanske inte kan... Att du finns där för honom helt enkelt.

Blir nog så jag gör, jag respekterar hans val till fullo men vill inte ta del i det.

Det som suger att se är hur han ändras som person med värderingar och allt, killen dricker för mycket på varje fest och sätter sig i dåliga situationer iom det. Han har kört rattfull utan körkort, hamnar i bråk osv. Det är inte en sån kompis jag vill ha, och det är inte en sån kompis han är ifrån början.
Citera
2008-11-06, 18:29
Medlem
FISKISCHs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jumpcut

+1, väldigt bra sagt!

Det jag kanske tycker är det värsta i situationen är att han har lovat(?) att inte göra det, men ändå fortsätter. Sånt kan jag bli lite arg på, men samtidigt så är det hanns liv och han gör vad han vill. Han har säkert tänkt i dom banorna, men vill inte att ni förlorar vänskapen. Därför han har gjort det mer eller mindre i smyg.
Det mesta du kan kräva av honom är att han inte ska vara påverkad när ni är med varandra. Det är en schysst deal enligt mig. Men att du ska säga upp vänskapen bara för att han tar ett bloss när han känner för det känns för mig helt vrickat. Var ni inte gammla goda vänner?
Citera
2008-11-06, 18:30
Medlem
jumpcuts avatar
Citat:
Blir nog så jag gör, jag respekterar hans val till fullo men vill inte ta del i det.

Det som suger att se är hur han ändras som person med värderingar och allt, killen dricker för mycket på varje fest och sätter sig i dåliga situationer iom det. Han har kört rattfull utan körkort, hamnar i bråk osv. Det är inte en sån kompis jag vill ha, och det är inte en sån kompis han är ifrån början.

Så berätta det för honom då. Säg vad du tycker om hans förändringar, att du är orolig och att om han inte lugnar ner sig så kommer han förlora dig som vän eftersom att du inte är intresserad av ett kriminellt liv eller att vara vän med någon som har ett sådant. Men poängtera att han alltid är välkommen tillbaka om han lugnar ner sig sen.
Citera
2008-11-06, 18:31
Medlem
RonJeremyClarkss avatar
Citat:

Han har vuxit upp helt enkelt (även om han verkar vara en jävla mes som inte vågar erkänna för sin kompis att han tar droger).
Citera
2008-11-06, 18:33
Medlem
krankishs avatar
Citat:
killen dricker för mycket på varje fest och sätter sig i dåliga situationer iom det. Han har kört rattfull utan körkort, hamnar i bråk osv. Det är inte en sån kompis jag vill ha, och det är inte en sån kompis han är ifrån början.

Känner igen mig själv i det där. När jag drack (för jag gör det inte nu) så var jag alltid fullast, skulle alltid slåss utan anledning, var alltid provokativ, skadade mig alltid, blev alltid ovän med andra, vänner som okända.

När jag istället röker så är jag lugn och snäll. Har inte gjort ett enda hyss sedan jag slutat dricka. Nu säger jag inte att röka är mirakel, men det är stor skillnad på att vara bäng och att vara full.

Ge honom en chans. Han kanske märker själv (som jag gjorde) att han blir ett svin på fyllan och en kattunge under pipan..
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in