Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-04-26, 16:54
  #10333
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Psykonaut-
Jag undanber mig att gå i polemik med din problembeskrivning av mitt resonemang.
Du ser inte vad jag skriver, medvetet eller omedvetet vilket spelar mindre roll. Men jag kan kortfattat inte besvara dina inlägg som säkert många andra även inser. Tack och hejdå.

Jag ser ju att du tolkar "gör om gör rätt" felaktigt.
Det betyder ju inte alls att man ska resa i tiden.
Det är en uppmaning att skärpa sig.

Men eftersom du bygger ditt resonemang på den klassiska feltolkningen av fri vilja så blir resultatet därefter.
Citera
2024-04-26, 18:27
  #10334
Medlem
Ifrågasätt inte definitioner. Libertariansk/metafysisk fri vilja är idén att människor fattar beslut som ligger utanför determinism och slump.
Citera
2024-04-26, 18:45
  #10335
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Norkam
Ifrågasätt inte definitioner. Libertariansk/metafysisk fri vilja är idén att människor fattar beslut som ligger utanför determinism och slump.
Låter som att du blandar samman definitioner och idéer. De senare kan vara hur flummiga som helst medan definitioner skall vara tillräckligt precisa för att det skall gå att avgöra om de är uppfyllda eller ej.

Beskriv hur man testar om beslut fattade av en godtycklig varelse uppfyller kraven på libertariansk/metafysisk fri vilja, lämpligen börja med att beskriva ett scenario där de gör det och ett annat scenario där det inte gör det. Kan du inte göra det så vet du inte skillnaden mellan flum och definition.
Citera
2024-04-26, 19:38
  #10336
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Norkam
Ifrågasätt inte definitioner. Libertariansk/metafysisk fri vilja är idén att människor fattar beslut som ligger utanför determinism och slump.

Det är en dålig idé eftersom fri vilja syftar på frivilliga handlingar.
Inte på brott mot fysikens lagar.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback