Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2004-07-04, 23:24
  #1
Medlem
Kan någon förklar den Fria viljan???
Citera
2004-07-04, 23:43
  #2
Medlem
hate the polices avatar
Som Sartre en gång förklarade: "Människan är dömd till frihet. Dömd eftersom hon inte skapade sig själv, och ändå fri eftersom när hon en gång utslungad bär ansvar för allt hon gör."

Existensialismen försöker därmed förklara det så här: Människan blev inte skapat för något syfte. Människan bara är (här jämför man med andra saker som är skapade, där essensen("de egenskaper som möjliggör förfärdigandet och funktionen") föregår existensen. Så är fallet alltså inte för människan.) Därmed är hon fri att skapa sig sitt eget syfte, och fri att utefter detta syfte tänka och handla som hon finner passande. Existensen föregår alltså i människans fall essensen.
Citera
2004-07-11, 14:20
  #3
Medlem
Som jag ser det är den "fria viljan" mkt begränsad, finns knappt.
Anser/tror att vi till större delen bara styrs av drifter och omgivningen.
Det vi kan göra är att försöka "knuffa" på gällande vissa saker och kanske få helheten att utvecklas åt det hållet "vi" vill.

Det mesta, som t.ex bara svaret på en fråga styrs av drifter, medfödda som inlärda.
Samtidigt gömmer vi detta faktum för oss själva nånstans i hjärnan... Vi är som skapta för en 1984-värld.. dubbeltänk...
Tänk efter i vissa frågor... svaret på samma fråga kan bli två motsattheter..
Det mesta finns det ju inget objektivt svar på, och finns det inget objektivt svar så finns det minst två svar?
[edit]
Vissa fakta tas i beaktande i vissa frågor samtidigt som samma fakta är felaktig i andra...
Citera
2004-07-12, 10:47
  #4
Medlem
Wolfsies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bukkando
Som jag ser det är den "fria viljan" mkt begränsad, finns knappt.
Anser/tror att vi till större delen bara styrs av drifter och omgivningen.
Det vi kan göra är att försöka "knuffa" på gällande vissa saker och kanske få helheten att utvecklas åt det hållet "vi" vill.

Det mesta, som t.ex bara svaret på en fråga styrs av drifter, medfödda som inlärda.
Samtidigt gömmer vi detta faktum för oss själva nånstans i hjärnan... Vi är som skapta för en 1984-värld.. dubbeltänk...
Tänk efter i vissa frågor... svaret på samma fråga kan bli två motsattheter..
Det mesta finns det ju inget objektivt svar på, och finns det inget objektivt svar så finns det minst två svar?
[edit]
Vissa fakta tas i beaktande i vissa frågor samtidigt som samma fakta är felaktig i andra...

Betänker man även att många av våra val bygger på de val vi gjort tidigare och deras resultat (positivt eller negativt) så blir det inte så mycket fri vilja kvar.
Citera
2004-07-25, 01:58
  #5
Medlem
Sakens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MadDog
Kan någon förklar den Fria viljan???

Min gamle fysiklärare har skrivit en ganska omfattande förklaring där både filosofisk, fysisk och religiös infallsvinkel behandlas.

http://gluefox.com/min/trov/frivilja/frivilja.htm
Citera
2004-07-27, 06:46
  #6
Medlem
ondbraddods avatar
Vad menar vi med fri vilja? För att vilja något så måste vi ha skäl till det vi vill. Är vår vilja fri då?

Definiera vad du menar med fri vilja så får du svaret.


jk
Citera
2004-08-19, 04:59
  #7
Medlem
toadapes avatar
Enligt mig så är vi inte fri, alls. VI har fria sekundära val. Hurvida vi valde att gå tekniska programmet istället för samhällsvetenskapliga. Men våra åsikter och kännslor är skapta efter hurvida världen ser ut. Vi skulle garanterat vara annorlunda om vi vart uppväxta för 20 år sedan etc. Allt som händer runt omkring oss påverkar oss i våra val därför anser jag att våra djupaste kännslor är så förvridna att den fria viljan inte existerar!
Citera
2004-08-19, 05:21
  #8
Medlem
toadapes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hate the police
Som Sartre en gång förklarade: "Människan är dömd till frihet. Dömd eftersom hon inte skapade sig själv, och ändå fri eftersom när hon en gång utslungad bär ansvar för allt hon gör."

Existensialismen försöker därmed förklara det så här: Människan blev inte skapat för något syfte. Människan bara är (här jämför man med andra saker som är skapade, där essensen("de egenskaper som möjliggör förfärdigandet och funktionen") föregår existensen. Så är fallet alltså inte för människan.) Därmed är hon fri att skapa sig sitt eget syfte, och fri att utefter detta syfte tänka och handla som hon finner passande. Existensen föregår alltså i människans fall essensen.

Jag håller med i en del av Satre menar med den fria viljan. JAg anser dock att den fria-viljan är tämjd av samhället runtomkring oss... Däremot så håller jag med honom till fullo om Ond Tro. Vi avsäger oss vårt eget ansvar och sätter oss i en ond tro. Detta är ungefär hur världen fungerar idag. Vi kollar tillexempel inte åt lodisars håll för vi mår dåligt när vi ser dem. Vi skäms. Vi tar oss i roller som polis, skyller våra "humanitära" brister på vårt jobb... Säger "Det var ju mitt jobb". Se big Lebowsky, har många härliga referenser till J-P's onda tro teorier.
Citera
2004-08-20, 02:32
  #9
Medlem
asa_odems avatar
Jag tror inte på den fria viljan. Som redan betonats så handlar det i stora drag om omgivning, erfarenheter, socialstatus, uppväxt med mera. Den fria viljan som vi tro oss ha är egentligen en återspegling utav gammla meriter och erfarenheter. Jag väljer att köpa en magnum classic för att sist jag åt den var den jävligt god. Dock ett enkelt exempel men ni förstår säkert vad jag menar.

Vi väljer väger i livet ut efter erfarenheter och omgivning. Den fria viljan sitter i hur man upplevt och upplever sin vardag.
Citera
2004-08-20, 13:01
  #10
Medlem
soi 13s avatar
Självklart råder fri vilja. Visst påverkas ens val av tidigare erfarenheter och yttre omständigheter men trots det är det ju ingenting som hindrar dig att välja något annat om du skulle få för dig att göra det. Faktum är att du kan välja att göra precis vad du vill och du har full kontroll över saker även om det inte verkar så. Det handlar bara om att bli medveten om det själv.

t.ex:
Om någon gjort dig arg är det i själva verket DU som har valt att bli arg även om det är lätt att hävda motsatsen. Om du däremot hävdar att du inte har någon kontroll över dina känslor så är även det ett val och du kommer att uppleva att det inte var ett fritt val. (även fast det egentligen var det)

Fri vilja är möjligheten att välja, och det har alla. Vad man sedan väljer är en annan femma men du har fortfarande fri vilja även om du inte (väljer) att använder den.
Citera
2004-08-20, 15:46
  #11
Avstängd
mr_evils avatar
Tror inte på fri vilja eftersom våra psyken består av en massa neuroner och skit som följer fysikens lagar precis som allt annat. Spelar ingen roll om universum är deterministiskt (som man trodde innan man kom på kvantmekanik) eller slumpmässigt, man har ändå ingen fri vilja.
Citera
2004-08-20, 17:02
  #12
Medlem
Ezzelinos avatar
"Fri vilja" är enligt min mening en muterad primats hjärnspöke, ett tomt begrepp, en vacker fras, som möjliggör en kanske nödvändig individillusion om "valfrihet" och möjlighet till nystart och förändring...men eftersom allt i detta obegripliga världsallt tycks hänga samman och betinga vartannat vore det befängt att tänka sig att en obunden och självvald handling helt plötsligt vore möjlig hos ett djur som endast är en evolutionsprodukt och ursprungligen av samma material eller energi som alla synliga och i någon mån kända kosmiska fenomen. Frågan är helt enkelt: hur fan skulle någon "fri vilja" ha kunnat "inplanteras" i en obevekligt framvältrande process där galaxer strålar, planeter cirklar kring stjärnor och livet som vi känner det styrs av genernas tyranni och överlevnadens och självhävdelsens hårda fakta? "Fri vilja" som en språklig kullerbytta, en psykologisk önskedröm, kort sagt en kulturell konstruktion...
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback