2008-11-09, 11:29
Medlem
Jag tycker att vi mste ppna fr mer debatt! En demokrati kan inte fungera nr endast de styrande r delaktiga i diskussionerna

jag mrker nr jag pratar med olika personer i olika sammanhang hur dligt insatta mnga r inom mnga omrden.

Detta anser jag r ett vldigt stort problem, eftersom demokratin r hotad om de som rstar inte riktigt vet vad de rstar om.

Fr att lsa detta vill jag att publikservic ska snda debatt-program varje kvll och ta upp aktuella frgor som debtteras i riksdagen, debatt programmen ska se ut som det programmet janne josefsson hller i, dr folk fr skicka in synpunkter och frslag, och en stor panel i studion med mnniskor frn olika delar av samhllet. Alla sikter ska f vara vlkommna, inget politisk korrekthet fr frekomma, allt fr att skapa en fri debatt!

Public service kanalerna ska bli nnu mer kunsapsinriktade, allt fr att f en mer bildad befolkning.

Det r klart att inte alla kommer bli intresserade av politik, men jag vill nd att chanserna att vara med i den offentliga debatten ska bli mycket strre!

Jag anser att detta frefaller sjlvklart i en demokrati, men det gr ju inte det nu, tycker jag iallafall.

vad tycker ni om detta?
Citera
2008-11-09, 11:47
Medlem
FrasseFloyds avatar
Det r skillnad p demokrati och majoritetens diktatur. De styrande vinner p att folket inte kan tnka sjlva. Det gr inte att lura en som kan ngot och sledes faller hela Din id. Visst vore det vackert om public service kunde snda i syfte att utbilda men vi r idag lngt drifrn d de mest snder propaganda fr (s) - Halal-TV som perfekt exempel.

Underskningar visar att (s) har de mest okunniga vljarna s det vore en frlustaffr fr (s) att allmnbilda folket.

Jag tycker att Din tanke r hur bra som helst men jag ser ingen anledning till att det kommer bli verklighet.
Citera
2008-11-09, 11:48
Medlem
Jrgens avatar
Det bsta man kan gra fr befolkningens frstelse fr politik r att lgga ner public service. Att tvinga folk att betala marxistisk propaganda med sina skattepengar r knappast vad jag skulle kalla bra fr folkbildningen. Lgger man ner saker som offentlig television och presstd s ppnar det fr mer balanserade alternativ som faktiskt kan ka frstelsen fr olika politiska frgor. Problemet med att ha en del av befolkningen som r oinsatt r att de likfrbannat rstar. Jag tycker istllet att man borde sluta uppmana folk att rsta fr att, som man fr lra sig i skolan, "det r ens demokratiska skyldighet". Det finns inget dligt med ett lgt valdeltagande. Det viktiga r att rtten att rsta finns, inte att man utnyttjar den.
Citera
2008-11-09, 11:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FrasseFloyd
Det r skillnad p demokrati och majoritetens diktatur. De styrande vinner p att folket inte kan tnka sjlva. Det gr inte att lura en som kan ngot och sledes faller hela Din id. Visst vore det vackert om public service kunde snda i syfte att utbilda men vi r idag lngt drifrn d de mest snder propaganda fr (s) - Halal-TV som perfekt exempel.

Underskningar visar att (s) har de mest okunniga vljarna s det vore en frlustaffr fr (s) att allmnbilda folket.

Jag tycker att Din tanke r hur bra som helst men jag ser ingen anledning till att det kommer bli verklighet.

Jo jag frstr vad du menar! de styrande vill ju inte ha en tnkande befolkning som stter kppar i hjulen! Som hitler sa en gng

" det r tur fr en makthavare att folket inte tnker"

Jag anser att r upp till varje ny generation att terervra demokratin.

Ett frsta steg r att utbilda folket genom vr gemensamt finasierade public servic! Vi behver mest av allt nu, en debatt dr demokratins regler gller, dr allas sikter r accepterade, och en debatt dr alla kan vara delaktiga!

Och nr du sger att " det r ingen id" faller hela konceptet med demokrati! det r alltid ngon id!
Citera
2008-11-09, 12:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jrgen
Det bsta man kan gra fr befolkningens frstelse fr politik r att lgga ner public service. Att tvinga folk att betala marxistisk propaganda med sina skattepengar r knappast vad jag skulle kalla bra fr folkbildningen. Lgger man ner saker som offentlig television och presstd s ppnar det fr mer balanserade alternativ som faktiskt kan ka frstelsen fr olika politiska frgor. Problemet med att ha en del av befolkningen som r oinsatt r att de likfrbannat rstar. Jag tycker istllet att man borde sluta uppmana folk att rsta fr att, som man fr lra sig i skolan, "det r ens demokratiska skyldighet". Det finns inget dligt med ett lgt valdeltagande. Det viktiga r att rtten att rsta finns, inte att man utnyttjar den.

Hmmm.. Jag anser att det r dden fr en demokrati om det finns mnga i samhllet som inte r delakitga i debatten! Public servic r ett utmrkt medel att anvnda fr att fler ska kunna delta. Du sger att det r s att endast marxistisk propaganda fr finnas och finns i publicservic, men det gr vl att frndra?

Det gr vl att kmpa fr ett mer upplyst samhlle?
Citera
2008-11-09, 12:11
Medlem
Jrgens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av J.karlsson
Hmmm.. Jag anser att det r dden fr en demokrati om det finns mnga i samhllet som inte r delakitga i debatten!
Det r vrre om en stor del av befolkningen som r ointresserad av allt vad politik heter rstar.

Citat:
Public servic r ett utmrkt medel att anvnda fr att fler ska kunna delta.

Jas, vad gr SVT bttre n sina privata alternativ?

Citat:
Du sger att det r s att endast marxistisk propaganda fr finnas och finns i publicservic, men det gr vl att frndra?
Det r svrt att ndra p det, eftersom SVT:s fortsatta existens r beroende av vnsterpolitiker. Offentliga media hr inte hemma i ett liberalt samhlle, varfr det bsta SVT kan gra fr att trygga sin frsrjning r att snda vnsterpropaganda.
Citera
2008-11-09, 12:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jrgen
Det r vrre om en stor del av befolkningen som r ointresserad av allt vad politik heter rstar.

Jas, vad gr SVT bttre n sina privata alternativ?

Det r svrt att ndra p det, eftersom SVT:s fortsatta existens r beroende av vnsterpolitiker. Offentliga media hr inte hemma i ett liberalt samhlle, varfr det bsta SVT kan gra fr att trygga sin frsrjning r att snda vnsterpropaganda.

jo det r klart att det inte r bra, drfr vill jag ka frstelsen och intesset fr poltik, och ocks gra det mjligt fr alla att kunna delta i de flesta diskussioner som frs i vrt land.

Det SVT kan gra bttre r fljande.

SVT r inte beroende av reklam. Drfr kan inte privata fretag pverka vad som skall sndas och inte. SVT r ett medel som finasieras av folket, drfr borde det vara lttare att snda sdant som faller i allmnnhetens intresse!

R inte svt beroende av att folk betalar TV-licens?
Offentlig media hr hemma i ett liberalt samhlle eftersom det mjliggr att alla i samhllet har mjlighet att kunna delta och frst den offentliga debatten!!
och jag frstr inte varfr SVT skall vara beroende av vnster propaganda? Man fr vl betala TV-licens ven om man rstar borgeligt?
Citera
2008-11-09, 13:36
Medlem
kattungas avatar
Frstr inte varfr alla alltid ska gra slutsatsen "Public service = Svt". Sanningen r ju att vi har ett gng andra alternativ som Axess TV och TV8.

Nr man ger Svt monopol p public service r man ute p en farlig vg. Dels nedvrderar man, som sagt, de andra alternativen men ocks ger man bilden av att Melodifestivalen och S ska det lta r public service. Man snker med andra ord kraven rejlt fr public service samtidigt som man ger Svt ensamhetsrtt.

Avskaffa TV-licensen. Gr Svt skattefinansierat. I det lnga perspektivet br man stta hrdare riktlinjer fr public service samtidigt som de privata alternativen kan ta del av "kassakistan" eller via skattelttnader.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in