Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2005-10-20, 20:53
Medlem
Diplomats avatar
När jag för ganska många år sedan läste Bengt af Klintebergs bok "Råttan pizzan" (eller var det hans andra bok?) blev jag häpen. Där fanns åtminstone två historier som jag utan tvekan trodde var sanna eftersom "trovärdiga personer" hade berättat dem för mig.

1. Min granne berättade att hennes moster hade satt sig i en bil och släppt en brakfis när hon plötsligt upptäckte en vilt främman karl vid ratten. Hon hade satt sig i fel bil.

2. Min lumparkompis fick brev från sin flickvän, vars klasskompis pappa hade kört bil när en punkare slog en kedja mot bilen. Pappan körde vidare. Väl framme upptäckte han att kedjan hade fastnat i bilen. I andra änden av kedjan satt två fingrar.

Grannens moster och lumparkompisens flickvän. Hur trovärdiga som helst...tyckte jag i flera år. Har ni också blivit lurade?
Citera
2005-10-20, 21:10
Medlem
Truxas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diplomat
När jag för ganska många år sedan läste Bengt af Klintebergs bok "Råttan pizzan" (eller var det hans andra bok?) blev jag häpen. Där fanns åtminstone två historier som jag utan tvekan trodde var sanna eftersom "trovärdiga personer" hade berättat dem för mig.

1. Min granne berättade att hennes moster hade satt sig i en bil och släppt en brakfis när hon plötsligt upptäckte en vilt främman karl vid ratten. Hon hade satt sig i fel bil.

2. Min lumparkompis fick brev från sin flickvän, vars klasskompis pappa hade kört bil när en punkare slog en kedja mot bilen. Pappan körde vidare. Väl framme upptäckte han att kedjan hade fastnat i bilen. I andra änden av kedjan satt två fingrar.

Grannens moster och lumparkompisens flickvän. Hur trovärdiga som helst...tyckte jag i flera år. Har ni också blivit lurade?

Jag har också läst boken.

Den med fingrarna och kedjan, trodde jag fram tills det skulle ha ägt rum i Sandared nära Borås.
Det skulle ha varit någon Härryda-raggare som fastnade med en chromad kedja i en kofångare...
Citera
2005-10-20, 21:14
Bannlyst
Vilken bok är det? Är det den som är ganska tjock?
Den som det står om en liftare eller nått med en yxa? och massa andra berättelser/sagor?
Citera
2005-10-20, 21:18
Medlem
Diplomats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av asnan
Vilken bok är det? Är det den som är ganska tjock?
Den som det står om en liftare eller nått med en yxa? och massa andra berättelser/sagor?
Boken handlar om skrönor och vandringssägner som berättas som sanningar och lever vidare år efter år.
Citera
2005-10-20, 21:19
Medlem
Truxas avatar
Jag måste kolla...

Har ni hört om inbrottet hotellrummet och tandborstarna?
Känner ni igen detta? Annars så kan jag leverera ett riktigt roligt reseminne...

En kille jag känner berättade den om sina föräldrar. Det brukar ju vara lite mera långväga bekanta, när det är myter på gång.
Citera
2005-10-20, 21:20
Medlem
Diplomats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Truxa
Har ni hört om inbrottet hotellrummet och tandborstarna?
Näpp. Möjligen glömt. Berätta!
Citera
2005-10-20, 21:21
Medlem
Truxas avatar
Citat:

Tyvärr hinner jag inte i dag

Återkommer i morgon.
Citera
2005-10-20, 21:22
Medlem
arlaharens avatar
En arbetskamrat berättade om en tjejkompis som hade åkt på det där med maskar i underlivet. Trodde jag jääättelänge på

Jag var ung och dum, ok?
Citera
2005-10-20, 21:27
Medlem
Citat:
När jag för ganska många år sedan läste Bengt af Klintebergs bok "Råttan pizzan" (eller var det hans andra bok?)...

Den andra boken --> http://www.bokus.com/cgi-bin/more_bo...SBN=917353045X

Edit: Det är den tredje boken.
Citera
2005-10-20, 21:31
Medlem
Gravity2s avatar
Citat:
Folk åker på semester, får inbrott på hotellrummet.
När de kommer hem framkallar de bilderna från kameran, och då står det någon inhemsk person med tandborstarna uppstoppade i arslet.
Citera
2005-10-21, 01:01
Medlem
Vardons avatar
Brukar inte aftonbladet och likande tidningar publicera sånna historier med jämna mellanrum som väl dessutom är bevisade som "urban legends" ?

En som jag trott på, är en som kör till jobbet och kör på en katt, ganska tidigt på morgon. Upptäcker katten som sitter skrikandes och tar fälgkorset och slår ihjäl den för att minska lidande. Går sen in i närmsta gård och berättar vad som hänt etc... När han kommer till jobbet så är han naturligtvis sen men jobbarkompisarna förstår eftersom katten sitter kvar i grillen...

Vore kul om nån mer har hört samma historia så jag kan avfärda den... Mest trott just för att det är en bekannt vettig person som berättat det, men när jag tänker på det så är han nog en skämtare...
Citera
2005-10-21, 01:08
Medlem
Bruce Waynes avatar
Det är kul med Urban legends = Råttan i Pizzan-historier, jag har träffat rätt många som trott benhårt på vissa utav dom och vägrat inse att det bara är skrönor...

Den jag själv trott på ett tag var historien om hur Richard Gere (vilken kändisen är brukar variera..) kommer in på akuten i London med ett något som fastnat i baken, ett marsvin instoppat i en kondom.

Att Walt Disney skulle ligga nedfryst är också en gammal myt som många gått på...

...eller den om snubben som vaknar i ett badkar med is och saknar en njure.

Finns två filmer om "Urban Legends" som är rätt ok skräckisar:
http://www.imdb.com/title/tt0146336/
http://www.imdb.com/title/tt0192731/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in