Citat:
Ursprungligen postat av Offline
Om man legaliserar alla innehav och försäljning av droger och sedan låter Apoteket tillverka och saluföra preparaten, så borde man ju sätta 99% av alla knarkkarteller i konkurs.
Detta medför att Polisen får mindre arbetsbörda. Alla kriminella som lever på att sälja skiten blir av med jobbet.
Dom som vill knarka i Sverige gör redan det, dom som är smarta nog låter bli, eftersom det fortfarande skulle vara straffbart att använda.
Är detta en bra idé för att sätta käppar i hjulet för en av de mest lukrativa sysslorna i den kriminella världen?
Prata vi totalt fritt? Du ska kunna köpa heroin på Apoteket som åttaåring?
Eftersom Apoteket knappast kommer dela ut knarket uta ta betalt för det kan man tänka sig att en del av vinsten med att göra knarket mer lättillgängligt är att man istället kommer få ägna tid åt att jaga droganvändare som stjäl, rånar och dylikt för att få ihop pengarna till drogerna.
Eftersom man också kan anta att fler skulle vara intresserade av att droga, i och med att vi knappast kan bedriva en skrämselpropaganda samtidigt som vi tillhandahåller det legalt på Apoteket. Då säger vi indirekt att det inte är så pass skadligt att det behövs förbjudas utan kan vara en partyhöjare av rang.
Ett av skälen till att jag inte använt mer droger är att jag helt enkelt varit rädd att åka och att tillgängligheten varit begränsad. Skulle varenda Apotek i landet tillhandahålla det och det var legalt så kan jag tänka mig att jag som 18-åring hade varit mer benägen att prova.