Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2008-11-17, 18:52
Medlem
Offlines avatar
Om man legaliserar alla innehav och försäljning av droger och sedan låter Apoteket tillverka och saluföra preparaten, så borde man ju sätta 99% av alla knarkkarteller i konkurs.

Detta medför att Polisen får mindre arbetsbörda. Alla kriminella som lever på att sälja skiten blir av med jobbet.
Dom som vill knarka i Sverige gör redan det, dom som är smarta nog låter bli, eftersom det fortfarande skulle vara straffbart att använda.

Är detta en bra idé för att sätta käppar i hjulet för en av de mest lukrativa sysslorna i den kriminella världen?
Citera
2008-11-17, 18:54
Medlem
Varför skulle man göra det straffbart att använda när människor ändå gör som de vill och bör få göra som de vill?
Citera
2008-11-17, 18:54
Medlem
Herr-Lindquists avatar
Ja.
Citera
2008-11-17, 18:59
Medlem
hetzzs avatar
Så apoteket ska sälja olagliga varor?
Citera
2008-11-17, 18:59
Bannlyst
...

Citat:
Ursprungligen postat av Offline
Om man legaliserar alla innehav och försäljning av droger och sedan låter Apoteket tillverka och saluföra preparaten, så borde man ju sätta 99% av alla knarkkarteller i konkurs.

Detta medför att Polisen får mindre arbetsbörda. Alla kriminella som lever på att sälja skiten blir av med jobbet.
Dom som vill knarka i Sverige gör redan det, dom som är smarta nog låter bli, eftersom det fortfarande skulle vara straffbart att använda.

Är detta en bra idé för att sätta käppar i hjulet för en av de mest lukrativa sysslorna i den kriminella världen?

*Lär dig att stava.
*Det här är bland dom dummaste idéerna jag har hört.
Citera
2008-11-17, 19:15
Medlem
Offlines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gagg_OLF
Varför skulle man göra det straffbart att använda när människor ändå gör som de vill och bör få göra som de vill?

Jag tror inte att det är till gagn för samhället att det bli fritt att använda. Det är ju bara att kolla hur det ligger till i Danmark och deras alkoholrelaterade skador. Det ligger mkt högre än för Sverige och tros bero på att det är så lättilgänglit. Så om användandet blir fritt tror jag att användandet kommer att öka.

Citat:
Ursprungligen postat av hetzz
Så apoteket ska sälja olagliga varor?

Läs igen vad jag skrev.
Det skulle vara lagligt att tillverka, saluföra och innehava, men ej att använda.
Citera
2008-11-17, 19:32
Medlem
Kingen_kings avatar
Citat:

Apoteken säljer redan en rad olika droger, fast en läkare med licens måste skriva ut det under överinseende av en annan läkare. Att ändra på det är ren idioti.
Citera
2008-11-17, 19:33
Medlem
honken80s avatar
Sund tanke, sedan kan man ha vissa begränsningar som styr åt rätt håll, men bruk skall alltid vara lagligt. Dagens strategi fungerar inte bra, då vi har sämre statistik än tex. Holland.

Sedan bör det vara någon i liket med systembolaget eller privata aktörer som skall sälja preparaten, inte apoteket nödvändigtvis.

Som sagt, finns många detaljer som kan slipas till, men sund grundtanke.
Senast redigerad av honken80 2008-11-17 kl. 19:35.
Citera
2008-11-17, 19:54
Medlem
Nostradamus72s avatar
Citat:

Prata vi totalt fritt? Du ska kunna köpa heroin på Apoteket som åttaåring?

Eftersom Apoteket knappast kommer dela ut knarket uta ta betalt för det kan man tänka sig att en del av vinsten med att göra knarket mer lättillgängligt är att man istället kommer få ägna tid åt att jaga droganvändare som stjäl, rånar och dylikt för att få ihop pengarna till drogerna.

Eftersom man också kan anta att fler skulle vara intresserade av att droga, i och med att vi knappast kan bedriva en skrämselpropaganda samtidigt som vi tillhandahåller det legalt på Apoteket. Då säger vi indirekt att det inte är så pass skadligt att det behövs förbjudas utan kan vara en partyhöjare av rang.

Ett av skälen till att jag inte använt mer droger är att jag helt enkelt varit rädd att åka och att tillgängligheten varit begränsad. Skulle varenda Apotek i landet tillhandahålla det och det var legalt så kan jag tänka mig att jag som 18-åring hade varit mer benägen att prova.
Citera
2008-11-17, 19:57
Medlem
Framför allt så vore det trevligt om alla som är beroende av heroin kunde få det lagligt utskrivet så att dem inte behöver sno bilstereos eller göra lägenhetsinbrott för att försörja sin vana. Att tillverka heroin är inte så dyrt.
Citera
2008-11-17, 19:58
Medlem
Deeecs avatar
Droglagar leder till en rad problem. Ökat utanförskap, svårare att ta sig ut ur beroende, högre brottslighet hos användare pga högre priser, enorma resurser som läggs på att straffa brottslingar för såkallade "brott utan offer", farliga svarta marknader med mera. Länder som exempelvis Schweiz som gjort reformer för liberala droglagar har sett otroligt positiva resultat, såsom minskad radikalt minskad dödlighet, dubblering i antalet missbrukare som har stabil inkomst osv.

Vi hade tjänat otroligt mycket på att sluta bekämpa narkotikan.
Citera
2008-11-17, 20:26
Medlem
Aristotélēss avatar
Vari finns motivet för staten att legalisera farliga preparat?
Ökat bruk av narkotika och dylikt leder till dyrare vårdkostnader
och sämre produktivitet, vilket ligger de andra skattebetalarna till last.

Nej, innan man avkrävs ansvar så skall man inte få ha vilka friheter som helst.
Heroin kan få vara lagligt om bruket innebär att man får köpa vård själv och
finansiera sin arbetslöshet ur egen ficka. Begår du något brott så skall även
bruket ses som en försvårande omständighet och resultera i hårdare straff.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in