Flashback bygger pepparkakshus!
Resultat: Hockeyfråga: AIK, kommer från
Solna
45,83%
22 röster
Skellefteå
54,17%
26 röster
2008-11-21, 16:47
Medlem
Trillskes avatar
Börjar med att be dem som vill låta den döda hästen vila att kliva ur tråden ~nu.

Eftersom jag inte hittar en tråd om ämnet - trotts att det derailat diverse andra trådar - tänkte jag se om det finns fler än jag som vill ventilera åsikter i frågan.

Vad jag vill veta kan väl egentligen delas upp i två frågor:
- Vilka av er tycker att AIK bör kopplas till Skellefteå/Solna
- När ni ser någon skriva AIK i random sammanhang, vilken klubb tänker ni på?

Jag har min åsikt klar. Säger någon AIK bestämmer jag att denne någon menar Solna AIK, och blir denne någon missförstådd får det vara så. Att det främst är fotbollen som ger tyngd åt varumärket ser jag som orelevant i frågan.
Citera
2008-11-21, 16:51
Medlem
csts avatar
Jag ber nog personen i fråga att specificera vilken klubb som avses. Men å andra sidan, kunde inte bry mig mindre. Två helt ointressanta klubbar.
Citera
2008-11-21, 17:16
Medlem
Apekatts avatar
Härnösand så klart
Citera
2008-11-21, 17:37
Medlem
Handlar det om Hockey så är det väl självklart att det är Skellefteå som menas. I fotboll så är det Solnaklubben.
Citera
2008-11-21, 17:39
Medlem
Crazy JOs avatar
SOLNA i både fotboll och hockey.....
Citera
2008-11-21, 17:44
Medlem
Ace Venturas avatar
1891 hockeytattare!

AIK är AIK. Skellefteå är Skellefteå AIK. Så, att besvara frågan är enkelt. Det finns bara en klubb som heter enbart "AIK" - oavsett sport - och den bildades på Biblioteksgatan i Stockholm år 1891.
Citera
2008-11-21, 17:46
Medlem
Hellfir3s avatar
I vardagligt tal här i Skellefteå så säger nog dom flesta bara AIK när dom menar Skellefteå AIK och jag ser inget fel i det men går en skellefteåbo omkring i STHLM t.ex och säger att dom gillar AIK och menar Skellefteå AIK får dom ju räkna med att bli missförstådda.
Citera
2008-11-21, 17:53
Medlem
OlleVieros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ace Ventura
1891 hockeytattare!

AIK är AIK. Skellefteå är Skellefteå AIK. Så, att besvara frågan är enkelt. Det finns bara en klubb som heter enbart "AIK" - oavsett sport - och den bildades på Biblioteksgatan i Stockholm år 1891.

AIK står för allmänna idrottsklubben, något som det har funnits massor av genom åren. IFK står för idrottsföreningen kamraterna. AIF för allmänna idrottsföreningen osv. Solna AIK är det ursprungliga namnet och bara för att Solna allmänna idrottsklubb var tidig att ta det namnet betyder inte att dom ha ensamrätt på att använda AIK. Numera heter tydligen Solna AIK IF viket blir lite konstigt då det utskrivet blir "allmänna idrottsklubben idrottsföreningen". Någonstans så tänkte sig inte beslutsfattarna riktigt för där.
Citera
2008-11-21, 18:25
Medlem
AIK - Solna

Skellefteå kommer aldrig upp i AIKs glans.
Citera
2008-11-21, 18:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OlleViero
Solna AIK är det ursprungliga namnet

Hur kan det vara det? AIK spelade inte i Solna förens 1937!

För att svara på TS fråga. AIK är AIK, klubben heter just det. Samma sak som att om IFK Norrköping hade skippat Norrköping hade man kallt dom IFK. Skellefteå AIK heter Skellefteå AIK men kallas AIK, troligtvis för att folk inte orkar uttala hela namnet.
Citera
2008-11-21, 19:41
Medlem
loafmasters avatar
Skellefteå AIK kommer alltid heta SAIK för mig. AIK förknippar jag med, precis som alla andra som bor utanför Skellefteå, med AIK IF.
Citera
2008-11-21, 19:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OlleViero
AIK står för allmänna idrottsklubben, något som det har funnits massor av genom åren.

Och? Vi var först. Resten är kopior. SAIK hade to.m mage att sno våra klubbfärger.

Citat:
Solna AIK är det ursprungliga namnet och bara för att Solna allmänna idrottsklubb var tidig att ta det namnet betyder inte att dom ha ensamrätt på att använda AIK.

AIK har aldrig haft det namnet. Man använder sig av AIK Solna i europeiska cuper i fotboll, för att det är UEFA/FIFA-regler. (Ex. AEK Aten, som egentligen bara heter AEK.)

Citat:
Numera heter tydligen Solna AIK IF viket blir lite konstigt då det utskrivet blir "allmänna idrottsklubben idrottsföreningen". Någonstans så tänkte sig inte beslutsfattarna riktigt för där.

AIK IF heter hockeyföreningen. Just pga. att hockeyföreningen gick i konkurs och var således tvugna att byta namn. Vi är ingen pajasförening som säljer sin själ och byter till Stars, Lakers eller Indians osv.

Du hade inte många rätt! Pajas
Senast redigerad av Sportsbetting 2008-11-21 kl. 19:46.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in