• 1
  • 2
2015-11-07, 16:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Almandragoran
Nej, du får räkna med minst 3 miljoner, troligtvis närmare 4 miljoner, för en central 2:a på 60 kvm i Stockholm. Min 1,5:a på 40 kvm kostade 2,4 miljoner för 2,5 år sedan. Priserna har stigit 10-20% sedan dess.

Och inlägget du svarade på skrevs för 12 år sedan.
Citera
2015-11-07, 17:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Almandragoran
Nej, du får räkna med minst 3 miljoner, troligtvis närmare 4 miljoner, för en central 2:a på 60 kvm i Stockholm. Min 1,5:a på 40 kvm kostade 2,4 miljoner för 2,5 år sedan. Priserna har stigit 10-20% sedan dess.

Varför betalar man egentligen mer för ett svartkontrakt som man kan bli av med när som helst och som man får mörka möjligen hela sitt liv, istället för att köpa en bostadsrätt vitt?
Citera
2015-11-07, 17:56
Medlem
morkfromorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grillo
Varför betalar man egentligen mer för ett svartkontrakt som man kan bli av med när som helst och som man får mörka möjligen hela sitt liv, istället för att köpa en bostadsrätt vitt?

Det fanns väl en tid när ett svartkontrakt kostade 10-20% av en bostadsrätt, i övrigt håller jag helt med.
Citera
2015-11-08, 19:28
Medlem
Parkours avatar
Citat:
Ursprungligen postat av morkfromork
Det fanns väl en tid när ett svartkontrakt kostade 10-20% av en bostadsrätt, i övrigt håller jag helt med.

Det är ju oftast människor med mycket svarta pengar som inte har möjligheten att få lån till en bostadsrätt som köper kontrakt...

Då kan dom betala ett par hundra tusen för ett förstahandskontrakt i city istället..
Det kostar fortfarande 100-300.000:- för ett svartkontrakt i Göteborg i runda slängar..

För 100.000:- får du ett kontrakt i Mölndal eller förort... Och för 2-300.000:- kan du få en lägenhet i Vasa/Lorensberg med lite tur.
Citera
2015-11-08, 20:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Raynewooney
Någon som har koll på priserna på svartkontrakt nuförtiden i Stockholm?
Hur mycket kan man få för en 2:a på 50 kvadrat i Vasastan?

Har hört att folk får upp till 300 000 för tvåor bara i närförorterna.

De priserna är vad folk betalar när de köper av svartmäklare och värdar direkt, om man säljer som "privatperson" kan man inte räkna med att få i närheten av lika mycket eftersom den du säljer till måste ha ett eget kontrakt att "byta" med. Så jag skulle säga att folk som säljer själva utan värdens inblandning kan få kanske hälften så mycket, men det är mest en personlig uppskattning baserat på endast en handfull jämförbara objekt som jag har haft koll på senaste året.

Så tänk kanske 5-10 % av vad motsvarande bostadsrätt skulle kosta på ett ungefär?
Citera
2015-11-08, 22:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av paesha
De priserna är vad folk betalar när de köper av svartmäklare och värdar direkt, om man säljer som "privatperson" kan man inte räkna med att få i närheten av lika mycket eftersom den du säljer till måste ha ett eget kontrakt att "byta" med. Så jag skulle säga att folk som säljer själva utan värdens inblandning kan få kanske hälften så mycket, men det är mest en personlig uppskattning baserat på endast en handfull jämförbara objekt som jag har haft koll på senaste året.

Givetvis måste det vara så. En "affär", utan värdens inblandning, blir av förklarliga skäl mycket mer "risky" eftersom:

1.) Osäkert om den ens går igenom. Värden ska godkänna bytet.
2.) Får värden nys om "köpet", kan det vara underlag för vräkning.

Dock har jag inte koll på svartmarknaden. Men kan tänka mig att på denna "nivå", existerar alla tytper av köp. Kan tänka mig att alla byten inte är skenbyten, d.v.s. du gör ett riktigt byte men då får en summa pengar under bordet för att byta ner dig till ett mindre attraktivt område eller mindre attraktiv lägenhet.
Citera
2015-11-08, 23:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vraalaak
Kan tänka mig att alla byten inte är skenbyten, d.v.s. du gör ett riktigt byte men då får en summa pengar under bordet för att byta ner dig till ett mindre attraktivt område eller mindre attraktiv lägenhet.

Ja det är alltså precis så det går till när man köper utan värdens inblandning. Man MÅSTE ha en lägenhet att byta med. Dock måste den ju inte vara i samma stad ens. Jag bytte min i västerås mot en i Sthlm och betalade cash emellan. Det är typ enda sättet eftersom värden måste godkänna bytet som sagt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in