• 1
  • 2
2008-11-28, 12:49
Medlem
HC47s avatar
Jo, idag är det som så att jag fick ett brev från 3 där det står att jag under oktober månad har använt extrem stor mängd data med mitt mobila breband. Enligt brevet så har även 3 villkor som säger:

Abonnemanget får inte användas på ett sådant sätt att 3 eller 3s kunder drabbas negativt eller genom ett användarmönster som mycket kraftigt avviker sig från det som anses vara ett normalt användarmönster t ex.
- Spridning av virus och/eller andra skadliga program och funktioner till andra användare.
- Onaturligt(!?) stora datamängder och orimligt långa datasessioner jämfört med en genomsnittlig användning av tjänsten.

Saken är den att jag inte använt mer data i oktober månad än innan, snarare mindre eftersom att jag blivit avstängd från Softtorrents. När jag slöt mitt avtal med 3 så läste jag (som alltid) igenom villkoren och punkterna ovan finns inte med utan avtalet sa att jag fick surfa obegränsat inte "obegränsat så länge det inte är onaturligt", vad det nu ska betyda. Nu säger i alla fall 3 till mig att de kan begränsa min accesshastighet till 64kbit/sekund om jag använder mer än 10 Gb i månaden! 10 gb!? Det är ju inte ett skit! På vilket sätt är det onaturligt?

I alla fall. Vad tycker ni jag ska göra? Ödmjukt men bestämt be dem dra åt helvete och säga att 10 Gb inte är speciellt obegränsat eller vad?
Citera
2008-11-28, 12:58
Medlem
mahutma_homos avatar
Det är onaturligt. Tror du t ex en björn skulle tanka 10gb i månaden? Det är inte så det funkar i naturen. Kanske 300 - 400mb.

Självklart skriver de så för att ändå kunna sälja det som "obegränsat". Det låter bättre än vad det är helt enkelt.
Senast redigerad av mahutma_homo 2008-11-28 kl. 13:02.
Citera
2008-11-28, 13:04
Medlem
säg upp skiten och be dom dra åt helvete, är så jävla sur på de företaget för tillfället.
SÄMST är dom, i alla avseende....
Citera
2008-11-28, 13:14
Medlem
Squalos avatar
Skillnaden mellan Tre och dom andra, typ. Tele2, är att Tre inte säger att dom begränsar din bandbredd. Dom andra går ut med det i klartext. Inte i instoppad i pt 3 i avtalet, utan direkt på sidan. Klart och tydligt.

Kräv att dom tar bort spärren och säg att obegränsat är inte 10 GB. Obegränsat är obegränsat.

Citat:
Ursprungligen postat av mahutma_homo
Det är onaturligt. Tror du t ex en björn skulle tanka 10gb i månaden? Det är inte så det funkar i naturen. Kanske 300 - 400mb.
Jag är en björn och jag tankar fan så mycket mer än 10 GB / månad!
Citera
2008-11-28, 13:22
Medlem
HC47s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Squalo
Skillnaden mellan Tre och dom andra, typ. Tele2, är att Tre inte säger att dom begränsar din bandbredd. Dom andra går ut med det i klartext. Inte i instoppad i pt 3 i avtalet, utan direkt på sidan. Klart och tydligt.

Kräv att dom tar bort spärren och säg att obegränsat är inte 10 GB. Obegränsat är obegränsat.
Ja, jag funderar på det. Det känns väldigt mycket som avtalsbrott och/eller falsk marknadsföring. Än så länge har jag ingen spärr på mig men 10 Gb lär jag ju lätt tanka på en månad, speciellt när all data räknas. Tänk alla mina inlägg i Laidback!

Citat:
Ursprungligen postat av Squalo
Jag är en björn och jag tankar fan så mycket mer än 10 GB / månad!
Ja, att de ens använder ordet "onaturligt" i sina villkor är ju löjligt. Det finns folk som tankar både 100 och 1000 Gb i månaden.. Idioter...
Citera
2008-11-28, 13:47
Medlem
tältpinnes avatar
Det står ju i avtalet, så det är bara att acceptera. Det lär inte finnas någon operatör som erbjuder fri data villkorslöst på 3g-nätet, vi är inte där än helt enkelt.
Citera
2008-11-28, 13:52
Medlem
HC47s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tältpinne
Det står ju i avtalet, så det är bara att acceptera. Det lär inte finnas någon operatör som erbjuder fri data villkorslöst på 3g-nätet, vi är inte där än helt enkelt.
Saken är det att det inte står ett skit om det i avtalet jag fick med när jag först skaffade bredbandet.. Inte ett ord. Det är först nu som det nämns. Om inte annat så känns det ju som falsk marknadsföring eftersom att de går ut med att det är obegränsat. 10 Gb är inte obegränsat.
Citera
2008-11-28, 14:02
Medlem
tältpinnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HC47
Saken är det att det inte står ett skit om det i avtalet jag fick med när jag först skaffade bredbandet.. Inte ett ord. Det är först nu som det nämns. Om inte annat så känns det ju som falsk marknadsföring eftersom att de går ut med att det är obegränsat. 10 Gb är inte obegränsat.

Det är helt klart en ful formulering, och står det inte i det avtal du undertecknat så ska du självklart kontakta tre's kundombudsman och kanske fråga snällt efter en reduktion av abonnemangskostnaden eller så. På deras hemsida står det ju under FAQ att de förbehåller sig rätten att begränsa etc såsom du skriver i det första inlägget, men det var inte så lätt att hitta hela avtalet på deras hemsida. Jag vill minnas att vodafone har blivit kritiserade av marknadsetiska rådet, och tele2 av råd&rön för vilseledande formuleringar i samband med marknadsföring av "fri data" etc, men tre har uppenbarligen klarat sig undan det.
Citera
2008-11-28, 14:19
Medlem
Paranoixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tältpinne

fel fel fel. Telenor erbjuder fri surf utan begränsning
Citera
2008-11-28, 14:45
Bannlyst
Detta hände en vän till mig. Helt oförberett begränsade de hans hastighet så till vida att Aftonbladet tog 20 minuer att ladda klart. Helt jävla uppåt väggarna. Säg upp skiten!
Citera
2008-11-28, 15:04
Bannlyst
Är det mobilt bredband, låt mig då fråga varför du använder mobilt bredband om du nu vill fildela? Alla mobila bredbandsaktörer har stora restriktioner kring hur det kan användas, det är inte ämnat för fildelning. Det är för att surfa websidor och skicka en och annan mail när man är typ i sommarstugan. För stationär datoranvändning är det väl bättre med ett vanligt adsl-abb?

Jag har ett vanligt 8 mbit kabel-tv-abb från en lokal leverantör nu för typ 200 spänn i månaden och tankar hur mycket jag vill och jag hade förut adsl via glocalnet, och jag även då tankade jag hur mycket jag ville utan minsta begränsningar.. skulle aldrig få för mig att skaffa mobilt bredband.
Senast redigerad av C0lleriniusB 2008-11-28 kl. 15:07.
Citera
2008-11-28, 15:15
Medlem
antagonistens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av C0lleriniusB
För stationär datoranvändning är det väl bättre med ett vanligt adsl-abb?
Det kräver väl att man har fast telefon?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in