Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2008-11-30, 12:37
Medlem
Tjena_67s avatar
Vad är skillnaden mellan en arbetsgrupp och ett domän?
En Server med OS "Win NT Server" kan styra säkerheten hos datorer i samma domän och med OS "Windows NT Workstation". Sen så kom Win 2003 server aka "Windows Xp Server" som endast kan skapa ett domän med Win Nt workstation,Windows 2000 pro och windows Xp pro.

Men det är så att jag kan ha ett hemmanätverk dvs en arbetsgrupp mellan min ena dator som har Win Xp pro och den andre som har Win Xp home.

Återigen "Vad är skillnaden mellan en arbetsgrupp och ett domän?"
Citera
2008-11-30, 13:14
Medlem
Home varianter kan inte alls jobba i en domän. Skall du ha en domän behöver du dessutom en server som har hand om domänen. På servern skapar du alla konton etc som man sedan kan använda på vilken dator som helst som är ansluten till domänen och logga in. Du delar ut kataloger etc på server ochg sätter rättigheter.

Skapar du en arbets grupp har du ingen central stryning av något. Skall du dela ut en fil på en dator behöver du skapa användarkontot på båda datorerna med samma lösenord för att det skall fungera smidigt.
Citera
2008-11-30, 17:36
Medlem
qrizzes avatar
jag läste persondatorer för ett par år sedan. de där läste aldrig ja.
Citera
2008-11-30, 21:48
Medlem
http://windowshelp.microsoft.com/Win...a47fa1053.mspx
Citera
2008-12-05, 19:34
Medlem
zixls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heimat
Home varianter kan inte alls jobba i en domän

Det beror på hur man definierar "jobba", den har inget stöd för inloggning direkt mot domänen eller att man kan lägga upp ett datorkonto i domänen, MEN man kan fortfarande använda den mot en domän och logga in mot domänresurser vid behov, t.ex. mot en filserver.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in