Flashback bygger pepparkakshus!
2008-11-30, 20:16
Medlem
fairmans avatar
Hej!

Köpte ny dator för ett tag sen, men ibland när jag spelar vissa spel eller kör fullskärmsfilm. Så blir skärmen helt svart och det ljud jag har på gör ett "hackande" läte. Har senaste drivrutinerna för allt och även nya bios till moderkortet.
Känns som att det borde vara grafikkortet som gör detta men har kört olika benchmarks men verkar inte hitta något fel.
Det mest konstiga är väl att det bara är vissa spel som gör att datorn lägger av, bland annat Warcraft III och NHL 09, när mer krävande spel som COD 4/5, Far Cry 2 och Crysis funkar utmärkt.

Vad kan detta bero på?

Vill försöka åtgärda detta själv då jag inte orkar med krånglet att skicka tillbaka datorjäveln till komplett
Citera
2008-11-30, 23:34
Medlem
fairmans avatar
Glömde skriva med lite systeminformation

Strömförsörjning: Corsair Powersupply 750W Black,ATX/EPS,
140mm Fan, 8xSATA, SLI

Moderkort: MSI P45 NEO-F, P45, Socket-775, DDR2

Processor: Intel Core? 2 Duo E8500 3.16GHz, Socket
LGA775, 6MB, 1333Mhz

Minne: Corsair TWIN2X 6400C5DHX DDR2, 4096MB
Kit m/två CL5 2GB Dimm's, E.P.P and DHX

Grafikkort: EVGA GeForce GTX 260 896MB GDDR3,
PCI-Express 2.0, 2xDVI/HDCP, 448bit

Hårddisk: 1 x Seagate Barracuda 7200.10 250GB SATA2
16MB 7200RPM
1 x Western Digital Caviar GP 750GB SATA2
16MB IntelliPower

Allt detta körs med Windows Vista Home Premium 32-bit.
Citera
2008-11-30, 23:39
Medlem
Kaustis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fairman
Vad kan detta bero på?

Vad har du för brandvägg/antivirus? När jag kör vissa spel så frågar min brandvägg (zonealarm) om jag vill tillåta spelet att ansluta till internet. Dock så ser jag inte rutan där jag kan klicka "tillåt" eller "förbjud" pga att spelen är i fullskärm. Detta leder till att jag inget kan göra.

Det enda som funkar är att klicka på "vänteläge"-knappen på tangentbordet. Då växlar datorn användare, och går sen in i vänteläge. Sen får man logga in på användaren, och då ligger alla program minimerade. Då kan jag se rutan från zonealarm, och kan då välja att tillåta spelet eller inte. Sen funkar det perfekt.

Så kolla vilken brandvägg du har, samt om du brukar få lov att godkänna att spel/program ansluter till internet.
Citera
2008-12-01, 17:39
Medlem
fairmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kausti
Vad har du för brandvägg/antivirus? När jag kör vissa spel så frågar min brandvägg (zonealarm) om jag vill tillåta spelet att ansluta till internet. Dock så ser jag inte rutan där jag kan klicka "tillåt" eller "förbjud" pga att spelen är i fullskärm. Detta leder till att jag inget kan göra.

Det enda som funkar är att klicka på "vänteläge"-knappen på tangentbordet. Då växlar datorn användare, och går sen in i vänteläge. Sen får man logga in på användaren, och då ligger alla program minimerade. Då kan jag se rutan från zonealarm, och kan då välja att tillåta spelet eller inte. Sen funkar det perfekt.

Så kolla vilken brandvägg du har, samt om du brukar få lov att godkänna att spel/program ansluter till internet.

Tycker det vore konstigt om det var det med tanke på att ljudet börjar hacka och det även händer när jag bara kollar på film i vlc, och programmen jag försöker spela är tillåtna i mitt norton internet security. Så det kan inte vara det, men tack ändå för tipset.
Citera
2008-12-01, 22:58
Medlem
Jag fick också problem med att datorn bara började lägga av. Det kunde vara när jag tittade på film eller spelade spel eller vad som helst egentligen. För mig var dock problemet att jag hade bild, men datorn bara stannade. Hade jag ljud började det hacka också.

Körde många benchmarks och olika tester och hittade inga fel jag heller. Skruvade isär grafikkortet och rengjorde det vilket sänkte idle-temperaturen 30 grader. Men ingenting hjälpte.

Till slut kände jag på flänsen på nordbryggan och kände att den var extremt varm. Tog bort den, ersatte kylpastan och nu är problemet väck. Datorn har inte hängt sig sen dess.

Mitt råd skulle därför va att känna på flänsen vid nordbryggan och känna om den blir tokvarm och isåfall testa byta kylpasta på den. Som sagt löste det probelmet för mig (men jag vet inte om vi har samma problem)
Citera
2008-12-01, 23:07
Medlem
fairmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CmdKeen
Jag fick också problem med att datorn bara började lägga av. Det kunde vara när jag tittade på film eller spelade spel eller vad som helst egentligen. För mig var dock problemet att jag hade bild, men datorn bara stannade. Hade jag ljud började det hacka också.

Körde många benchmarks och olika tester och hittade inga fel jag heller. Skruvade isär grafikkortet och rengjorde det vilket sänkte idle-temperaturen 30 grader. Men ingenting hjälpte.

Till slut kände jag på flänsen på nordbryggan och kände att den var extremt varm. Tog bort den, ersatte kylpastan och nu är problemet väck. Datorn har inte hängt sig sen dess.

Mitt råd skulle därför va att känna på flänsen vid nordbryggan och känna om den blir tokvarm och isåfall testa byta kylpasta på den. Som sagt löste det probelmet för mig (men jag vet inte om vi har samma problem)

flänsen på nordbryggan? för avancerat snack för mig där du får nog dumma ner det lite

eller visa på bild =)
Citera
2008-12-02, 00:06
Medlem
slamberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fairman
flänsen på nordbryggan? för avancerat snack för mig där du får nog dumma ner det lite

eller visa på bild =)

Kan denna länk hjälpa dig?

http://www.tomshardware.com/reviews/...et,1694-5.html
Citera
2008-12-02, 17:38
Medlem
Om du kikar på den här bilden så har jag ringat in nordbryggan på ditt moderkort. http://img73.imageshack.us/img73/548...hbridgeah5.png

Åtminstone på mitt moderkort verkade det va där problemet satt (ASUS PN32-SLI). När jag plockade bort flänsen såg jag 1 mm tjockt lager av stenhård kylpasta. Ofta verkar det som tillverkare tycker att devisen "bättre för mycket än för lite" är gällande, vilket inte alls är fallet. Kylpastan är där för att fylla ut ojämnheter och inget man ska lägga på i överflöd.

Kylflänsen på ditt moderkort verkar va fastsatt med tryckknappar som expanderar när man tryckt dem genom hålet (har svårt att se, men jag tror så är fallet i alla fall). För att få bort den gäller det då att du får ihop hullingarna på baksidan av moderkortet och drar lite lätt på knoppen för att få ut dem. Själv fick jag lov att ta hjälp av en tång, men var försiktig när du pillar på moderkortet så du inte har sönder nåt i onödan.

När du blottlagt nordbryggan så är det dags att rengöra innan ny kylpasta kan åka på. Själv använder jag Isopropylalkohol vilket går att köpa på apoteket för en billig penning, men det finns flera olika medel att använda. Vissa har pratat om kemisk ren bensin (köps i plastflaska på närmsta matvarubutik), men jag har aldrig testat med sådant så du kan behöva läsa på så jag inte säger nåt asdumt.

Det är bara att ta lite alkohol på en tops och gnugga gnugga. Se till att rengöra både kylflänsen och chippet. När det är gjort är det bara att smeta på kylpasta igen. Jag använde lite överbliven kylpasta från min processorfläkt. Men som sagt: less is more. Så se till att inte lägga på för mycket. Det finns oändliga trådar kan jag tänka mig om hur man bäst ska applicera kylpastan, så det lämnar jag därhän. Men jag strök ett tunnt lager över hela.

Sen är det bara att sätta på flänsen igen så är det färdigt! Det borde inte finnas någon större anledning till att ta och köpa en fläkt eller ny fläns. Problemet med fläktarna är att de är för små och låter en massa, och för mig gick det i alla fall bra att använda samma kylfläns igen.

Men som sagt; jag är inte säker på att de problem din dator uppvisar beror på nordbryggan, men jag har inte haft några konstiga frysningar sen jag bytte kylpasta i alla fall.
Citera
2008-12-03, 16:05
Medlem
fairmans avatar
Tackar så mycket för era svar, ska pröva detta!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in