Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2008-12-01, 00:38
Medlem
Cocos0s avatar
Tjena !

Undrar om någon där ute har läst boken "Mötet i Gläntan" av Clas Svahn och Gösta Carlsson?

Skulle gärna vilja disskutera med er som har läst boken, hurvida ni ser på Gösta carlsson liv? och dessa minst sagt spektakulära händelser i hans liv. Som enligt han själv var, exempelvis uppkomsten till hans rikedom.

Enligt min egen utsago så är Mötet i gläntan det absolut mest intressanta fallet av en närkontakt i Sverige.

Ni som inte har läst boken, här följer ett kort urdrag ur boken...

http://www.ufo.se/fakta/artiklar/carlsson.shtml
Citera
2008-12-01, 01:35
Medlem
mischief_s avatar
Wow, över förväntan. Det skulle vara trevligt att åka ut dit och bara reflektera över vad som kan ha hänt där en vårkväll på 40-talet. Kanske tar man en liten zip ur den självklart medhavda pluntan.

Riktigt intressant, ska försöka få tag i den där boken.

Vad hände med staven och muggarna? Någon som vet? Finns de att beskåda idag?
Citera
2008-12-01, 13:32
Medlem
Cocos0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mischief_
Wow, över förväntan. Det skulle vara trevligt att åka ut dit och bara reflektera över vad som kan ha hänt där en vårkväll på 40-talet. Kanske tar man en liten zip ur den självklart medhavda pluntan.

Riktigt intressant, ska försöka få tag i den där boken.

Vad hände med staven och muggarna? Någon som vet? Finns de att beskåda idag?

Plastmuggarna förstördes i en brand, och staven och ringen är förvarade han i ett bankvalv i USA, Testerna på staven visade på en kemisk sammansättning som vittnar om ett utomjordiskt ursprung. Allt finns att läsa i länken nedan. Sen har jag för mig att han nämner i boken vad staven bestod utav. Det var någon legering har ja för mig, men kan inte minnas vad...

http://home.swipnet.se/vof-trestad/artiklar/a4.htm
Citera
2008-12-01, 14:14
Medlem
Basse Lerghagens avatar
Det som är fascinerande är att utomjordingarna såg mänskliga ut. Humanoider ingår sällan i en närkontakt av första graden.

Vanligast är den klassiska grå varelsen med stora ögon. Frågan är varför dessa humanoider hade rymddräkt på sig, jag fick uppfattningen att dräkten även omslöt ansiktena för att möjligen ge dem korrekt typ av inandningsluft. Om de nu var så lika människor, varför behövdes då detta?

Om det handlade om avlägsna astronauter varför log de och skrattade som om de tillhörde en pingstkyrka?

En av utomjordingarna har något som liknar en bälgkamera runt halsen. Gösta misstänker att utomjordingen tog en bild av honom. Kunde inte denna avancerade civilisation uppfinna en mindre och mer praktisk kamera (eller vad det nu var). Idag är digitalkamerorna så små att de knappast behöver hängas runt halsen.

Kunde möjligen Gösta upplevt ett LSD-rus?
Kan det ha varit ett hemligt jordiskt forskningsprojekt?
Var är staven och ringen nu?

Iaf är "gläntan" sveriges mest kända ufo fall.
Citera
2008-12-01, 14:35
Medlem
Mindfullness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Basse Lerghagen

En av utomjordingarna har något som liknar en bälgkamera runt halsen. Gösta misstänker att utomjordingen tog en bild av honom. Kunde inte denna avancerade civilisation uppfinna en mindre och mer praktisk kamera (eller vad det nu var). Idag är digitalkamerorna så små att de knappast behöver hängas runt halsen.

.

Han kanske tyckte att det var fantastiskt att fotografera med en kamera som typ är en miljon år gammal?
Citera
2008-12-01, 15:26
Medlem
brianmolkos avatar
tycker det är lite skumt att saker försvinner eller avtryck ringar mm råkar förstöras och sen gjutas på fel plats men har ju gått lång tid, dessutom var han väl tyst om sina upplevelser många år ?
Citera
2008-12-01, 15:34
Medlem
TEOs avatar
Japp den har man läst. Efter att ha läst den så är jag övertygad om att Gösta är en bluffmakare av högsta rang. Han följer mönstret så att säga.

Bor ca 3mil från gläntan och har varit där några gånger. Inget märkvärdigt ställe men det är kul att ha varit där.
Citera
2008-12-01, 15:35
Medlem
TEOs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cocos0
Plastmuggarna förstördes i en brand, och staven och ringen är förvarade han i ett bankvalv i USA, Testerna på staven visade på en kemisk sammansättning som vittnar om ett utomjordiskt ursprung. Allt finns att läsa i länken nedan. Sen har jag för mig att han nämner i boken vad staven bestod utav. Det var någon legering har ja för mig, men kan inte minnas vad...

http://home.swipnet.se/vof-trestad/artiklar/a4.htm

Om jag kommer ihåg rätt så visar inget på något utomjordiskt ursprung. Man kunde väl inte identifiera alla ämnen i staven men detta är absolut inget ovanligt vid denna typ av analyser.
Citera
2008-12-02, 12:45
Medlem
Cocos0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TEO
Om jag kommer ihåg rätt så visar inget på något utomjordiskt ursprung. Man kunde väl inte identifiera alla ämnen i staven men detta är absolut inget ovanligt vid denna typ av analyser.

Om jag kommer ihåg rätt så bestod den utav en legering som inte finns på jorden...
Citera
2008-12-02, 12:48
Medlem
Cocos0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TEO
Japp den har man läst. Efter att ha läst den så är jag övertygad om att Gösta är en bluffmakare av högsta rang. Han följer mönstret så att säga.

Bor ca 3mil från gläntan och har varit där några gånger. Inget märkvärdigt ställe men det är kul att ha varit där.

Skulle du kunna ge några konkreta exempel på vad du tycker är bluff o båg och varför ?
Citera
2008-12-02, 13:01
Medlem
TEOs avatar
Citat:
Om jag kommer ihåg rätt så bestod den utav en legering som inte finns på jorden...

Om du har läst på hur dylika analyser går till så skulle du veta att det inte är ovanligt att man inte kan identifiera alla ämnen i det föremål som man analyserar.
Citera
2008-12-02, 13:11
Medlem
TEOs avatar
Citat:
Skulle du kunna ge några konkreta exempel på vad du tycker är bluff o båg och varför ?

Allt hemlighetsmakeri runt de påstådda utomjordiska föremålen. Clas fick se dessa en gång har jag för mig och då fick han verkligen tjata sig till detta trots att Gösta hade lovat att han skulle få se dessa.

Själva grudhistorien håller inte heller till 100% Detta borde du veta om du läst boken. Hur var det nu ringarna kring landningsplatsen kom till? Det råder väldigt delade menigar om detta.

Det antyds att Göstas egen syster troligtvis tycker att Gösta inte har alla hästar hemma och jag håller med henne.

Känslan man får när man läser boken är att Clas är beredd på att tro på Gösta till en början men att den känslan byts mot det motsatta ju mer han undersöker alla omständigheter runt fallet.

När jag började läsa boken så var även jag beredd att tro på Gösta men ju mer jag läste desto mindre blev min tro på att detta faktiskt kunde ha inträffat.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in