• 1
  • 2
2003-08-08, 00:21
Medlem
ABZeta99s avatar
Hej!

D jag skummar mnga av trdarna i detta forum sls jag av att det uppenbarligen finns mnga mn som egentligen inte tycker om kvinnor. Detta utan att p ngot stt vara bgar.

Antingen r det frgan om en tro p och vertygelse om, en lemmens heliga insignium, bekrftande mannens verlgsenhet.

Eller ocks r det frgan om en rdsla fr att ens undertryckta insikt om otillrcklighet skoningslst skall avsljas.

Beklagligt r det utan tvekan, helt oavsett de bakomliggande orsakerna.

Infantilt och nog s avsljande r det att inte vilja eler kunna frst inebrden av krav p t.ex. kvinnofrid, utan att brja snacka om mnniskofrid.

Kvinnan r skert verlgsen mannen p de flesta stt, om diskussionerna i detta forum ger den sanna bilden av mannen.

ABZeta99
Citera
2003-08-08, 00:42
Medlem
Re: Feminismen ett reellt hot?

Citat:
Ursprungligen postat av ABZeta99
Hej!

D jag skummar mnga av trdarna i detta forum sls jag av att det uppenbarligen finns mnga mn som egentligen inte tycker om kvinnor. Detta utan att p ngot stt vara bgar.

Antingen r det frgan om en tro p och vertygelse om, en lemmens heliga insignium, bekrftande mannens verlgsenhet.

Eller ocks r det frgan om en rdsla fr att ens undertryckta insikt om otillrcklighet skoningslst skall avsljas.

Beklagligt r det utan tvekan, helt oavsett de bakomliggande orsakerna.

Infantilt och nog s avsljande r det att inte vilja eler kunna frst inebrden av krav p t.ex. kvinnofrid, utan att brja snacka om mnniskofrid.

Kvinnan r skert verlgsen mannen p de flesta stt, om diskussionerna i detta forum ger den sanna bilden av mannen.

ABZeta99

skulle du kunna du frklara varfr kvinnan skulle vara verlgsen mannen pga diskussionerna i detta forum ?
Citera
2003-08-08, 04:18
Medlem
Scrambles avatar
Hr kan folk sga saker som dom inte kan hemma till frugan. S r det bara. Verkar som att du(tillverkaren av trden) har problem med att slla bort skitsnack frn vettigt snack. Nt som mste gras p de flesta forum vrlden ver. Att kunna avlsa sarkasm kommer man ox ganska lngt p.

Och fr guds skull, vi kommer inte tycka att du r smartare ju svrare ord du anvnder i dina inlgg. Jag frstod mycker vl vad du skrev. Men det tog dock lngre tid att lsa ditt inlgg p grund av allt ordbajs, vilket iaf jag anser vara ondigt. Fast jag kanske bara r trtt och borde g och lgga.... :?
Citera
2003-08-08, 11:44
Medlem
ABZeta99s avatar
Klartext!

Hej!

Ja, frlt mig!

Drygt 50 kvinnor frlorar livet i Sverige varje r pga att mannen i deras liv gr fr lngt i sin tuktan.

Tusentals kvinnor misshandlas eller lever under hot om misshandel frn mn, varje r i vrt land.

Sarkasm och ironi r verksamma medel.

Det r den rena provokationen ocks.

ABZeta99
Citera
2003-08-08, 13:43
Medlem
MrOranges avatar
Kolla upp hur mnga mn som misshandlar mn varje r... Visst finns det idioter till mn som misshandlar, men detta r ju ingenting alla mn ska behva sota fr.

http://www.antifeminist.nu/
Citera
2003-08-08, 15:48
Medlem
...

Precis.. ett av mina huvudproblem med feminism r att man frsker lsa samhllets problem, genom att centrera sig p problem som sllan r unika eller ens i majoritet hos kvinnor, och utmlar det som hela problemet.

Exempelvis skrnan om att kvinnor r den hemska gruppen underbetalda med skitjobb, nr det egentligen r mn som r den strre delen av denna grupp.

Och som du sa blir massa kvinnor ddade och skadade i olika vldssituationer, dremot r dessa en klar minoritet av offren.

Du vill kanske kalla mig naiv, men jag tycker sverige ger frhllande vis bra och jmstlda frhllanden fr mn och kvinnor(ls, ganska taskiga fast ganska lika fr bgge), och de problemen som fortfarande finns kvar finns nstan alltid fr bgge knen, och mer n ofta i majoritet hos mn.

S det nda resonabla r ju att frska fixa problemen utan att dra in knsdebatten.. r det bara jag som inte ser hur ett samhlle kan bli jmlikt genom att strikt dela upp knen och sedan kra stdhjul p ena?
Du kanske tycker att kvinnofrid r viktigare n mnniskofrid, men jag hller inte med, och detta verkligen inte pg av att jag p ngt stt skulle ogilla "det andra kner".. (knns barslig att behva frsvara detta)

Frvrigt tycker jag att den kritiken hr bttre till feministerna, och personer som anvnder lika svaga argument..
Du tycker ju tydligen att kvinnofrid r viktigare, och pstr att ngn slags kns-egoism ligger bakom att vi ropar efter mnniskofrid..
men r det inte samma kns-egoism som ropar efter kvinnofrid till att brja med?

Att hlla p med positiv-srbehandling fr att lsa problem som inte finns, medans man ignorerar den strre delen av de verkliga problemen.. dr har vi feminismen och dess svaghet..
Citera
2003-08-08, 16:41
Medlem
Re: ...

Fakesky, r du allvarlig?

Ska man inte rensa havet frn olja fr att det inte r det strsta miljproblemet utan bara en pytteliten del?
Ska vi inte rdda den svenska urskogen fr att regnskogen r mycket strre?
Ska vi acceptera att kvinnor misshandlas i hemmet fr att det r vanligare att mn misshandlas p gatan?

Det r ingen som har sagt att jmstlldhetsproblemet r vrldens enda problem. Dremot r det mnga som tycker att det r ett allvarligt problem som de vill arbeta med. Om du tycker det r viktigare att tex rdda vergivna kattungar s r det upp till dig, gr det, det r bara bra att folk bryr sig om snt =).
Citera
2003-08-08, 18:37
Medlem
ABZeta99s avatar
Ihlig argumentation!

Hej!

Jag r inte det minsta imponerad av den argumentation MrOrange och fakesky anvnder sig av fr att frska misskreditera feminismen.

Argumentens ihlighet pvisas ocks med stor tydlighet av Zeppeline.

Lt mig ta exempel som jag anser stder behovet av en feministisk kamp.

Kvinnans kn anvnds som invektiv, fr att uttrycka frakt och ringaktning.

Till alla som anser att prostitution r OK. Frklara d varfr epitetet hora har s dlig klang!

Raden p liknande exempel kan gras lngre och de visar med all tydlighet p att det nnu r lng vg fr kvinnan att vandra, innan vi mn r beredda att betrakta henne som en jmlike.

Ty uttrycken speglar den attityd som r frhrskande i vrt samhlle.

Hur mycket vi n gr fr att frndra utanverket (lika ln, representation etc.), btar det fga s lnge vi inte r beredda att verkligen gra upp med vra attityder.

ABZeta99
Citera
2003-08-09, 13:18
Medlem
Jag anser inte att prostitution r OK, men jag har nd en uppfattning om varfr ordet "hora" har s dlig klang.
Ordet "hora" anvnds, enligt min erfarenhet, oftast av kvinnor fr att nedvrdera andra kvinnor.
Kvinnor tenderar att anvnda hrdare och mer respektlsa uttryck sinsemellan n vad mn dristar sig till.
Detta r vl skert fullt normalt. Man kan ju jmfra med amerikaner av afrikanst ursprung som kallar varandra fr "nigger" i tid och otid, men skulle en vit gra det.... d skulle han bli klassad som rasist och frmodligen ihjlslagen av uppretade afrikan-amerikaner.
Likavl kan en kvinna som kallar en annan kvinna fr hora eller anvnder sig av knsord komma bttre undan med sdant n om en man skulle gra det.

Drfr tycks det mig i mnga fall som om mannen respekterar kvinnan bttre n hon respekterar sig sjlv.
Mitt tips till kvinnor vore att behandla varandra med mer respekt, fr d tror jag mannen skulle behandla kvinnan med n mer. Fr hon frtjnar respekt, ven frn sina likar!
Nr en kvinnas heder ifrgastts, sker det oftast enligt min erfarehet av andra kvinnor! Inte av mn, som inte verkar dma lika hrt.

Vidare s ser jag feminismen som ett hot, eftersom jag anser den felriktad. Den resulterar i orttvisor.
Ta bara "varannan damernas" som exempel. Dr varannat namn p valsedeln tvunget mste vara en kvinnas!
ska inte poster tillsttas enbart efter kompetens och inte efter om man har ett stycke ktt hngandes mellan benen eller inte? Och r inte det omvnd diskriminering?
Nej nr en tjnst i samhllet skall tillsttas, tycker jag att dom som gr urvalet inte skall ha tillgng till vare sig namn, kn eller ras p skanden.
P s vis kan man bara g p kompetens
Citera
2003-08-09, 16:31
Medlem
ABZeta99s avatar
Kompetens som urvalskriterium?

Hejsan!

Jag r inte heller anhngare av detta med kvotering.

Det r ngot som riskerar att deklassera de som ftt arbete, uppdrag eller ngot annat genom kvotering och inte genom egen frtjnst.

Dremot s betraktar jag det som en mycket seglivat och felaktig myt att knet skulle vara betydelselst d tjnster eller uppdra tillstts.

Det finns studier som klart visar att mn fretrdesvis vljer mn. Samma studier visar att ven kvinnor tenderar att vlja mn.

Dremot s har du en pong i att jmstlldhetskampens svraste fiende oftast r andra kvinnor.
Kvinnor som har andra ml i livet och grna anvnder de kvinnliga attributen fr att n sina ml.

I vr tid d ytans betdelse har kat s r det inte ltt att konkurera med Linda, Emma och vad allt de heter. De som endast har sitt kn och silikonsprngda tuttar som merit.

Man kan nog pst att dessa jttejuver ltt stller den feministiska kampen i sin skugga.

ABZeta99
Citera
2003-08-09, 16:43
Medlem
Re: ...

Citat:
Ursprungligen postat av Zeppeline
Fakesky, r du allvarlig?

Ska man inte rensa havet frn olja fr att det inte r det strsta miljproblemet utan bara en pytteliten del?
Ska vi inte rdda den svenska urskogen fr att regnskogen r mycket strre?
Ska vi acceptera att kvinnor misshandlas i hemmet fr att det r vanligare att mn misshandlas p gatan?

Det r ingen som har sagt att jmstlldhetsproblemet r vrldens enda problem. Dremot r det mnga som tycker att det r ett allvarligt problem som de vill arbeta med. Om du tycker det r viktigare att tex rdda vergivna kattungar s r det upp till dig, gr det, det r bara bra att folk bryr sig om snt =).

Pinsamt frsk att vnda bort mina argument..

Eller r jag ensam att se en klar skillnad mellan att vilja minska vld mot A+B, inte vlja bara B eftersom det r strre?
Du ger 3 svaga analogier som sger samma sak, s det verkar ganska klart att du hellre fyller dina inlgg med luft och missriktad kritik hellre n att attackera mina faktiska argument.
terigen frsker du f det att lta som om min sikt var att mn, eller "majoriteten" skulle f frtr, vilket rent logiskt vore en acceptabel sikt, men helt klart inte r vad jag anser.

Sen blir jag sur nr du terigen frsker frljliga min hela argumentation med "om du tycker det r viktigare att rdda kattungar" logik..
DET R JU INTE DET JAG SGER.
Frlt uttrycket, men r du verkligen s trg att du inte frstr vad jag menar.

Feminism = massa problem, ls delen som involverar kvinnor.
Jag = massa problem, frsk lsa problemen fr kvinnor som mn.

Men tydligen r det vl lttare att ignorera detta faktum och frska mla ut mig som ngn slags "maskulist" eller vad det nu skulle kunna kallas..

frvrigt tycker jag ABZeta99 gr en synnerligt tam grej i att frst stlla sig ver alla mot-talare och sga att vra argument stinker,
men utan att ge ens ett nda exempel p varfr.

Sedan tar denne upp ngt vrdelst argument om att det r fel att vara fr prostitution eftersom "hora" anvnds som ett skllsord..
#1 r ju att det r anti-prostitutions agendan snarast som har byggt upp skllsordet, och
#2 r att det spelar ingen roll, eftersom mitt stdd fr prostitution handlar om en individs frihet snarare n att jag gillar det... allts r argumentet totalt null och void..

Som om det inte vore nog dras det till med gamla klassiska lgner om (o)lika lner och (o)lika representation..
Lneskillnaden enligt kvalificerad (allts inte skvallerpress/aftonbladet)
har bevisats vara vldigt lg, cricus 1-2%..
och representationen r ett s vagt begrepp, men bara att vran riksdag/regering har blivit "jmstlda" genom att lgga in stolpskott efter stolpskott(Mona Sahlin, Margareta Winberg osv) och att hot om kvotering p olagligt vis tvingat in kvinnor hr och dr i styrelser i samhllet anser jag som bevis p att ven detta argument r frlegat..

Vnligen sluta pst att "mn" ej n vgar betrakta en kvinna som jmlike.. jag skulle bli mkt frvnad om mindre n 50% inte redan ser det sdant.. men det kan du ju alltid fortstta att argumentera emot..
Anvnd grna lite flera klassiska, redan dementerade feminist-lgner,
glm inte heller att ta till missriktning fr att ge tyngd till obefintliga argument.. och be grna Zeppeline rapa upp en och samma analogi fem gnger som r lika fel gng p gng..

Verkar ju helt omjligt att fra en seris debatt, nr ni ska hlla p och larva er s vrst..
Citera
2003-08-09, 18:59
Medlem
ABZeta99s avatar
OK! "Men sj s hr!"

Hej!

Jag tycker att en ofrtt aldrig kan ursktas eller frbises p grund ut av att det finns strre sdana.

I enlighet med detta anser jag ocks att alla former av vld mot mnniskor ska frdmas.

Nu sker den diskussion vi har i ett forum vars rubrik r: Feminism.
Varfr det faller sig naturligt att tala om t.ex. det utbredda vldet mot kvinnor.

Att fler mn drabbas av vldshandlingar i stort, n vad kvinnor gr, har liksom inte med saken att gra.

Speciellt mot bakgrund av att det sllan r mannens livspartner eller flickvn som utstter mannen fr detta vld.

Jag blir alltid upprrd och frbannad nr en fysiskt starkare mnniska frgr sig mot ngon som r svagare.

Ngot som ju oftast r fallet vid kvinnomisshandel.

Att avfrda det faktum att mn mrdar och misshandlar kvinnor i den omfattning som nu sker vittnar om ett synnerligen dligt omdmme.

Du har mhnda hamnat i detta forum utan att frst vad rubriken innebr?

I detta forum kan man allts fljdaktligen ven diskutera det faktum att kvinnor nnu har en lgre ln n mn har, fr lika arbete.

Det gller inom hela arbetsmarknaden. Frn de lgst avlnade tjnsterna till professorstjnster.

Att vi kommit vsentligt lngre i jmstldhetsarbetet i Sverige n i mnga andra lnder, r inte ngot argument fr att upphra med dessa strvanden: Lika ln fr lika arbete.

Parantetiskt vill jag gra dig uppmrksam p att stolpskott r just stolpskott fr att de aldrig lggs in. Det skulle vara intressant att se din version av stolpskott.

I den rad av mjligen mindre lyckade ministrar du rknar upp frsvara t.ex. Bjrn Rosengren, Jan O Karlsson, Morgan Johansson och Gran Persson sjlv en plats. De r vl mn?

Sedan kan jag vl d i klartext tala om att anvndande av det kvinnlig knet som invektiv jag nmnde, naturligtvis syftade p: Fitta.

S lnge detta r ett av oss anvnt uttryck fr ringaktning och frakt, s lnga har feminismen mycket kvar att gra innan de kan lgga ned sin kamp.

ABZeta99
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in