Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2008-12-01, 20:42
Medlem
SMKs avatar
ja jag vet att det finns massor med trådar om detta. Men jag hittar inget som stämmer in på min fråga.

Jag har en dator med en amd athlon x2 3ghz procc och 4 gb ram och ett grafikkort som är ett xforce 8800 gts.

Jag kör på vista(32bitars). Det funkar finfint när jag spelar spel. Har allt påslaget utan att det hackar nåt särskilt. Problemet är att i vista så går allt jävligt segt. Nu undrar jag vilket grafikkort jag ska köpa. Jag hade tänkt mig lägga ut ca 4-5000 kr på detta. Men jag vet fan inte vilket kort jag ska satsa på i denna djungel av grafikkort.

Ska jag köpa ett likadant till och köra i SLI? Fast då går det väl inte snabbare i vistamiljön om jag fattat det hela rätt?

Det kortet jag funderar på är detta: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=354881

Finns det nåt kort som är bättre för mina önskemål och som är billigare?
Citera
2008-12-01, 20:46
Medlem
claymanns avatar
Grafikkortet påverkar inte hur snabbt det går i vista.. Vill du spela med höga upplösningar så satsa på ett bättre grafikkort..

Men jag tror ditt problem är för lite ram.. Och din processor är föråldrar..

Satsa på en ny processor, eventuellt mer ram beroende på vad du har nu..

Sen efter det, skaffa bättre grafikkort... men när du redan har 1 så kan du ju köpa ett till.. dock behöver du ett rätt maffigt moderkort för det om du inte redan har det..
Citera
2008-12-01, 21:00
Medlem
SMKs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av claymann
Grafikkortet påverkar inte hur snabbt det går i vista.. Vill du spela med höga upplösningar så satsa på ett bättre grafikkort..

Men jag tror ditt problem är för lite ram.. Och din processor är föråldrar..

Satsa på en ny processor, eventuellt mer ram beroende på vad du har nu..

Sen efter det, skaffa bättre grafikkort... men när du redan har 1 så kan du ju köpa ett till.. dock behöver du ett rätt maffigt moderkort för det om du inte redan har det..

Jag köpte datorn för mindre än ett år sen... en dual core på 6000+ den kan väl inte vara föråldrad redan? Och 32bitars vista klara väl inte av mer än 4gb har jag fått höra. Man ska köra på 64bitars versionen i såfall har man sagt till mig.
Citera
2008-12-01, 21:03
Medlem
Luigis avatar
Citat:
Men jag tror ditt problem är för lite ram..

Så du menar att 4Gb RAM inte är tillräckligt?...
Citera
2008-12-01, 22:05
Medlem
Ja, det finns bättre alternativ men det beror lite på vilken skärm och moderkort du har.

Men om du ska hålla dig till den prisklassen kan du få ett super kort !

ATI HD4870X2(X2 betyder att det är som två 4870 fast i samma plats som ett) är ett super kort och det är bara multigpu (fler grafikkort i samma låda) som du får mer prestanda av !

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=365029

Finns dock ett problem, eftersom du har nividia kort nu så måste du byta drivrutiner för att ATI kortet ska fungera koreckt. Om du gör detta på rätt sätt från början ska det inte vara några som hälsa problem, så kolla upp det ordentligt !
Citera
2008-12-01, 22:30
Medlem
claymanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SMK
Jag köpte datorn för mindre än ett år sen... en dual core på 6000+ den kan väl inte vara föråldrad redan? Och 32bitars vista klara väl inte av mer än 4gb har jag fått höra. Man ska köra på 64bitars versionen i såfall har man sagt till mig.
32bit räcker.. 4gb räcker.. 6000+ är stendöd nu, en pentium dual core e5200 på 2,5ghz är mycket bättre..

processorn är det som är boven.. Eventuellt hårddisk eller något annat som kanske är föråldrat..

För att säga hur det ska bli värt, jo sälj datorn och bygg en ny rigg.. får du 4000 för den du har nu kanske, plus dom 5k du tänkte lägga på grafikkort så får du ihop en fin intel rigg, om du lägger till nån tusing till har du råd med corei7 t om.

Citat:
Ursprungligen postat av Luigi
Så du menar att 4Gb RAM inte är tillräckligt?...

Läste inte så noga, såg aldrig att han skrev minnesmängden..
Citera
2008-12-01, 23:04
Medlem
SMKs avatar
Citat:
32bit räcker.. 4gb räcker.. 6000+ är stendöd nu, en pentium dual core e5200 på 2,5ghz är mycket bättre..

processorn är det som är boven.. Eventuellt hårddisk eller något annat som kanske är föråldrat..

För att säga hur det ska bli värt, jo sälj datorn och bygg en ny rigg.. får du 4000 för den du har nu kanske, plus dom 5k du tänkte lägga på grafikkort så får du ihop en fin intel rigg, om du lägger till nån tusing till har du råd med corei7 t om.

`

Jag visste inte ens att det gick att sälja "gamla" datorer längre.

Vettefan hur jag gör. Tackar för alla svar i allafall...om nån annan har nåt att tillägga i det här fallet så är ni välkomna..annars får väl tråden dö.
Citera
2008-12-02, 10:37
Medlem
Stackarsjacks avatar
Citat:

Troll? en AMD 6000+ smeker upp alla nya phenoms i spel som inte stödjer fler än 2 kärnor... att säga att den inte duger är löjligt.
Självfallet är core 2 duo/Q hyfsat mycket bättre men nu har han en 6000+ och den räcker gott.

Att köpa en Core i7 för 10k är absolut inte prisvärt någonstans och inget som borde rekommenderas.

OT: Vet inte hur långsamt du tycker det går i vista... men vista generellt tar ju några 10-delar längre att öppna saker och ting än XP... beroende på hur många "fräcka" effekter man har på... och inget grafikkort kommer ju att ändra på detta... en ny processor kommer få saker att gå snabbare men det komme ju kosta att byta till intel.

Så frågan är... Vad gör du med datorn din?

Är ditt enda problem att det är "segt" i vista så köpt dig en AMD Phenom X4 9950 Black Edition (om nu ditt moderkort stödjer den) Den är i princip likvärdig stock med sin intel-konkurent i samma prisklass intel Q6700.
Stödjer ditt moderkort inte nya phenom så är det dags att tänka på en intelrigg.
Citera
2008-12-02, 11:10
Medlem
SMKs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stackarsjack
Troll? en AMD 6000+ smeker upp alla nya phenoms i spel som inte stödjer fler än 2 kärnor... att säga att den inte duger är löjligt.
Självfallet är core 2 duo/Q hyfsat mycket bättre men nu har han en 6000+ och den räcker gott.

Att köpa en Core i7 för 10k är absolut inte prisvärt någonstans och inget som borde rekommenderas.

OT: Vet inte hur långsamt du tycker det går i vista... men vista generellt tar ju några 10-delar längre att öppna saker och ting än XP... beroende på hur många "fräcka" effekter man har på... och inget grafikkort kommer ju att ändra på detta... en ny processor kommer få saker att gå snabbare men det komme ju kosta att byta till intel.

Är ditt enda problem att det är "segt" i vista så köpt dig en AMD Phenom X4 9950 Black Edition (om nu ditt moderkort stödjer den) Den är i princip likvärdig stock med sin intel-konkurent i samma prisklass intel Q6700.
Stödjer ditt moderkort inte nya phenom så är det dags att tänka på en intelrigg.

Hmm...jag vill alla effekter på slagna då jag älskar Vista's sköna grafik och roliga effekter. I övrigt så sysslar jag med bildredigering och jobbar med foton(raw-format så dom blir rätt stora). För spelens skull behöver jag inget nytt grafikkort jag är nöjd med prestandan i dom grejerna jag har. Kör med all grafik på slagen utan att det sabbar spelupplevelsen. Det är just i vista-miljön som jag vill ha liiite bättre prestanda. J

ag kan iof slå av del effekter i vista, men vad är då poängen med att köra ett sånt os? då kan jag lika gärna gå tillbaka till xp.

Men en ny proccessor kan det bli frågan om. Jag ska se vad mitt moderkort klarar av.
Citera
2008-12-02, 11:56
Medlem
claymanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stackarsjack

titta här http://www.matbe.com/articles/lire/1...urs/page14.php

du vet inte vad du pratar om, titta hur mycket bättre en q6700 är..

Ska vi titta på spel då? visst kolla hur 6000+ presterar: http://www.matbe.com/articles/lire/1...urs/page26.php

en e8400 är mer än dubbelt så bra, stor skillnad med quad också.. Så om du förstår så är amd föråldrad och värdelös nuförtiden.. Beroende på vad man använder datorn till förvisso..

Dom processorerna som finns i testet, tänk dig core i7, som är mycket bättre än dom allra bästa i det testet.. En budjet core i7 komplett gaming dator går på cirka 10 000.. Jag tycker det är mycket mer prisvärt än en dyr core quad som inte presterar i närheten som corei7..
Citera
2008-12-02, 12:31
Medlem
Cheeseballs avatar
låter som du har processor och minne problem om vista går långsamt, kanske till och med hårddisken.
Citera
2008-12-02, 13:19
Medlem
Hetaste kortet för bästa priset just nu är definitivt det överklockade kortet PowerColor 4870 1 gb, går för 2300 på komplett.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in