2012-02-26, 23:21
Medlem
RCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 41-Mosquitoes
Jag är själv 18, har trippat två gånger på svamp, och jag känner ibland att jag borde vänta några år med att trippa. Känns som det blir mer givande att trippa när man utvecklats helt i sinnet.

Helt klart ett moget beslut och därmed möjligen paradoxalt.
Citera
2012-02-27, 11:21
Medlem
Asgarvars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 41-Mosquitoes
Jag är själv 18, har trippat två gånger på svamp, och jag känner ibland att jag borde vänta några år med att trippa. Känns som det blir mer givande att trippa när man utvecklats helt i sinnet.

En fin analog är att man först måste bli en puppa (klar med barndomen) innan man kan bli en fjäril. Att gå från larv direkt till fjäril låter helt enkelt inte som en bra idé.
Citera
2012-03-23, 14:18
Medlem
vilket årstid är det svamp sesong då?
Citera
2012-03-23, 14:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonthh

Inte på ett långt tag till i alla fall, börjar tidigare i norr och börjar senare i söder, augusti brukar det väll börja, men det brukar vara bäst precis runt frost tider.
Citera
2012-03-23, 14:29
Medlem
CristDaFists avatar
Citat:

september oktober november oftast så är det säsong nere i västra götaland i alla fall. Ett bra tag kvar med andra ord. Men det är aldrig för tidigt att lära sig hur svamparna ser ut, vart man finner dem och så vidare så man är förberedd.
Citera
2012-03-23, 17:06
Medlem
Asgarvars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xovvox
Inte på ett långt tag till i alla fall, börjar tidigare i norr och börjar senare i söder, augusti brukar det väll börja, men det brukar vara bäst precis runt frost tider.

Nej, det brukar vara bäst ett par veckor innan frosten kommer. Har frosten kommit drar sig toppisarna tillbaka och säsongen är över.
Citera
2012-03-23, 17:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Asgarvar
Nej, det brukar vara bäst ett par veckor innan frosten kommer. Har frosten kommit drar sig toppisarna tillbaka och säsongen är över.

Ja jag vet, men jag skrev runt frost tider, efter två frostnätter är det risk att det är över, men efter första frost natten brukar det vara bra. Men ja, det ska vara kallt, men inte frost, då trivs toppisarna, när det infaller skiljer sig lokalt i Sverige.
Citera
2012-03-27, 09:58
Medlem
Tackar så mycket! då är det ett tag kvar alltså
Citera
2012-04-05, 14:50
Medlem
Towelie.3gss avatar
Citat:
Tackar så mycket! då är det ett tag kvar alltså
Det går att odla sin egen svamp. Går faktiskt ganska snabbt också.
Citera
2012-04-06, 13:42
Medlem
TurboBoosts avatar
Golfbanan där jag gjort de bästa fynden har konkat och vad jag förstått kommer citat från ansvariga "naturen sakta ta över".

Kommer det etablerade toppisbeståndet möjligen trivas ännu bättre när det får växa ifred? Kan bara hoppas på det i nuläget!
Citera
2012-04-06, 14:14
Medlem
CristDaFists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TurboBoost
Golfbanan där jag gjort de bästa fynden har konkat och vad jag förstått kommer citat från ansvariga "naturen sakta ta över".

Kommer det etablerade toppisbeståndet möjligen trivas ännu bättre när det får växa ifred? Kan bara hoppas på det i nuläget!

Gödslar dom gräset så växer det mer, står det orört så kanske det inte går att skörda lika bra nästa höst men värt att ta en titt iaf. Hagar är bäst enligt egna erfarenheter.
Citera
2012-04-17, 10:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Towelie.3gs
Det går att odla sin egen svamp. Går faktiskt ganska snabbt också.
Hur/var gör man det då?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in