Citat:
Ursprungligen postat av Alboroize
Hey, jag är 16 och jg ska nog plocka toppisar i sommar/höst. Vad ska jag tänka på när jag har ätit dom? Vad är riskerna? Jag har rökt cannabis många gånger förut, Jag vill "go to the next level".
Riskerna är att du kan komma att lida av psykiska men resten av livet. Om man tar droger när hjärna fortfarande utvecklas riskerar man att störa utvecklingen av hjärnan. Att ta hallucinogena droger vid 16 år ålder kan förmodligen öka risken för att man senare i livet får psykiska störningar som t.ex. psykos, ångest, derealisation.
Du borde också veta att det finns forskning som pekar på att man kan få PERMANENTA hjärnskador t.e.x ett försämrat minne om man använder cannabis när hjärnan fortfarande utvecklas.
Utvecklingen av hjärnan avstannar nån gång när man är runt 20-21 år. Därför skulle jag inte rekommendera någon att ta några droger inte ens alkohol eller nikotin innan man är 20-21 år gammal.
Som 16 åring är man fortfarande väldigt omogen och man har svårt att se konsekvenserna för sitt handlande. Jag skulle rekommendera dig att vänta MINST 2-4 år innan du använder några droger.