Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2008-12-03, 14:51
Medlem
Som alla vet så är ATI's Radeon 4870 en av de hetaste grafikkorten på marknaden just nu, men det finns en mängd olika varianter av kortet, t.ex Sapphire, Gigabyte, PowerColor m.m. Vad jag undrar är vilket av alla dessa kort som presterar bäst och som är mest värt sitt pris. Nu pratar jag alltså om ett individuellt grafikkort och inte 2st grafikkort i CrossFire.

Själv skulle jag lägga min röst på PowerColors 1gb version som för bara några dagar sedan gick på 2300 på komplett, nu har det dock höjts med runt 500 kr .
Detta kort är överklockat redan från fabrik, och dom klämde även in ytterliggare 500 mb så minnet ligger på 1 gb.
Citera
2008-12-03, 15:12
Medlem
Mr Mojo Risin's avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HitZoor
Som alla vet så är ATI's Radeon 4870 en av de hetaste grafikkorten på marknaden just nu, men det finns en mängd olika varianter av kortet, t.ex Sapphire, Gigabyte, PowerColor m.m. Vad jag undrar är vilket av alla dessa kort som presterar bäst och som är mest värt sitt pris. Nu pratar jag alltså om ett individuellt grafikkort och inte 2st grafikkort i CrossFire.

Själv skulle jag lägga min röst på PowerColors 1gb version som för bara några dagar sedan gick på 2300 på komplett, nu har det dock höjts med runt 500 kr .
Detta kort är överklockat redan från fabrik, och dom klämde även in ytterliggare 500 mb så minnet ligger på 1 gb.
Det gick på 2395 (dvs 2400) och ligger nu på 2900. Jag köpte typ en dag före det att de höjde (men har inte hämtat kortet än).

Det jag kan bidra med on topic, är att Sapphire verkar ha haft många mer klagomål än andra. Även om hårdvaran är den samma på alla korten, så är det mer än bara "klisterlappen" som skiljer. Företagen flashar ju korten med sina egna BIOS, vilket kan påverka funktionaliteten. De fäster även sina egna kylare (och både kylarnas kvalitet och FÄSTTEKNIK) kan skilja sig.

Detta sagt: Om man installerar sin egen kylare, och flashar kortets BIOS, skall det inte vara någon skillnad mellan tillverkarna.
Citera
2008-12-03, 15:43
Medlem
Sant det du säger, men det finns en stor mängd tillverkare som överklockar sina kort, t.ex PowerColor. Sapphires och Gigabytes kort är så vitt jag vet inte överklockade alls. Sedan trycker vissa in extra minne, bättre kylspridare m.m. Det kan skilja mycket mellan olika tillverkare. Men det som skiljer mest är priserna.
Senast redigerad av HitZoor 2008-12-03 kl. 15:47.
Citera
2008-12-03, 15:44
Medlem
dubbelpost~
Citera
2008-12-03, 20:00
Medlem
Snor tråden lite. Var på väg att köpa Powercolors 1gb för 2,4k men sen höjde dem ju nu i måndags -.- Finns ett annat hd4870 från powercolor på endast 500mb men ddr5 för 2300:-, borde ju funka näst lika bra. Vad tror ni? Lägga på 700:- till för 1gb eller köra det här?
Citera
2008-12-03, 21:58
Medlem
Mr Mojo Risin's avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kackel
Snor tråden lite. Var på väg att köpa Powercolors 1gb för 2,4k men sen höjde dem ju nu i måndags -.- Finns ett annat hd4870 från powercolor på endast 500mb men ddr5 för 2300:-, borde ju funka näst lika bra. Vad tror ni? Lägga på 700:- till för 1gb eller köra det här?
Det är 600kr skillnad va?

Jag har diskuterat 1GB vs 512MB på ett annat forum rätt nyligen. Crysis har ut 9-12% mer av 1GB (även i lägre upplösningar). Farcry2 har ut ännu mer (typ +20%), även det i låga upplösningar.

Däremot är skillnaden inte så stor i äldre spel, med mindre krävande grafik. Så, sammanfattningsvis: Skall du spela spel som WoW och liknande, där gräs etc inte svajar frodigt i solen, klarar du dig nog bra med 512MB. Vill du däremot spela "snygga" spel, bör du ta dig en rejäl tankeställare på om de där 600kr inte kan vara värt det, över långa loppet.

Här:
http://www.anandtech.com/video/showdoc.aspx?i=3463&p=5
...har du en rätt slående skillnad mellan 512MB och 1GB, t ex. Men återigen, skall du inte spela "snygga" spel (dvs krävande, som Crysis/Farcry2), är det nog inte värt den extra slanten.
Citera
2008-12-03, 22:46
Medlem
Det ska jag >.< Så får nog bli 1Gb på något sätt.. kanske väntar till mellandagarna
Citera
2008-12-04, 17:29
Medlem
Mm, blev riktigt besviken själv när PowerColors kort höjdes då jag planerat på att köpa den. En av anledningarna till att jag la upp denna tråd var just för att jag ville hitta alternativ till detta kort.
Citera
2008-12-04, 17:39
Medlem
Kanske vänta till mellandagarna efter jul? Blir nog så för mig -.-
Citera
2008-12-04, 22:54
Medlem
Brukar inte vara så bra rea på datorkomponenter dock :/
Citera
2008-12-05, 21:35
Medlem
Vad tror ni om att beställa ett nytt kort från ebay.com? Ex. från USA. Behöver man betala någon skatt /tull i så fall? Hittade ett kort för 260 dollar ungef. = typ 2000kr, frakt för ex. 200:-. Några mer avgifter? Tull osv.?

Ty /Kaka
Citera
2008-12-05, 22:00
Medlem
TheGames avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kackel
Vad tror ni om att beställa ett nytt kort från ebay.com? Ex. från USA. Behöver man betala någon skatt /tull i så fall? Hittade ett kort för 260 dollar ungef. = typ 2000kr, frakt för ex. 200:-. Några mer avgifter? Tull osv.?

Ty /Kaka

http://www.tullverket.se/sokordao/k/...280001356.html
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här