2003-08-09, 13:20
Bannlyst
Jag har ställt mig lite illa med bilen för ett tag sedan och detta resulterade i en kontrollavgift. Hur ska jag slingra mig ur detta eftersom jag anser att det är att kasta pengarna i sjön att betala 200 kr för att jag lämnade bilen i tio minuter?

Jag har hört att om man parkerar fel på en privat markägares mark (ex. Europark) så gäller förarsansvar. Då får man en kontrollavgift.

Parkerar man däremot så att lapplisorna eller polisen utfärdar boten så gäller fordonsansvar. Då får man en parkeringsbot.

Nu till min fråga; eftersom föraransvaret gäller i det privata fallet överst så borde det räcka att skriva ett brev till kontrollföretaget, hänvisa till föraransvaret och påstå att man inte har någon möjlighet att utröna vem som körde bilen vid det aktuella tillfället. Om det sedan är logiskt eller är spelar tydligen ingen roll... Någon som vet mer om detta? Någon som vet om man borde hänvisa till någon lag/paragraf?

Tacksam för hjälp...

// Roger P.
Citera
2003-08-09, 13:25
Medlem
Gerras avatar
http://www.pbot.nu/
Citera
2003-08-09, 13:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Gerra
http://www.pbot.nu/

Tack för länken... Jo, jag kikade där innan jag skrev frågan men jag tyckte sidan var så jävla rörig så jag gav upp...

// Roger P.
Citera
2003-08-11, 12:48
Medlem
detta hittade jag på nätet

.7 ***Betala inte på avtalsparkering***
När du parkerar din bil på ett felaktigt sätt på kommunens mark kan du bli åtdömd
att betala felparkeringsavgift och då är det frågan om ägaransvar.Oavsett vem som
parkerat bilen så är det ägaren som ställs till ansvar.Detta gäller inte alltid
på privata parkeringsplatser.Dessa akn delas upp i två grupper.Grupp ett är
områdesparkeringar och de känner man igen på att de är skyltade med riktiga
vägmärken.Här gäller också ägaransvaret.Grupp två kallas avtalsparkeringar och dem
känner man igen på att de i stället för riktiga vägmärken har stora tavlor med
mycket text.Överst brukar det stå något i stil med "Parkering får ske på följande
vilkor" och där under följer massor med regler.På en avtalsparkering gäller
föraransvar.När du parkerat fel på på ett privat P-bolags område så får du inte
P-böter eller felparkeringsavgift.Här kallas det kontrollavgift.Har du blivit
lappad på en avtals parkering så råder,som sagt föraransvar och då kan du lätt
slingra dig undan och slippa betala.Lappen slänger du bara.Sedan väntar du bara
tills du får en påstötning,varpå du skriver ett brev till P-bolaget.Du kan
formulera det så här:

Betr:Er kontrollavgift med nummer:-----

Jag har mottagit ert krav på kontrollavgift för fel parkering.Vid detta tillfälle
disponerade jag inte själv den bil med regisreringsnummret --- --- .Jag har heller
inte lyckats ta reda på vem som hade hand om bilen vid den aktuella tidpunkten och
kan därför inte hjälpa er med att få skulden reglerad.

Orten den DD-MM-ÅÅ
Vänligen
Förnamn Efternamn
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in