Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2008-12-04, 11:44
Medlem
BruceMosess avatar
Hej,

det är så mycket snack om att män och kvinnor är lika, men vad är det som egentligen är bevisat skilja mellan könen?

T.ex har hört att män har en högre smärttröskel (p.g.a hur smärtsignaler transporteras)
Citera
2008-12-04, 11:46
Medlem
Mjo Kvinnor tolererar oftast mindre smärta en män. Men skillnaden mellan män och kvinnor är nog hormonella funktioner. Som får att reagera olika på olika situationer och händelser i livet.
Citera
2008-12-04, 11:53
Medlem
jag tror inte riktigt på att män har högre smärttröskel än kvinnor, men eftersom jag inte VET så får nån gärna hitta fakta om det.

"ni kvinnor snackar om att föda barn, men då skulle ni vara med när en kille är riktigt förkyld!"

visserligen är det så att när man blir sjuk får man oftast ont i musklerna, och där har mannen generellt sett mer muskelmassa än kvinnor=mer smärta=verkar mer cranky.

sen kan samhället bära rätt stor skuld också. män får och ska inte gråta eller visa sig svaga på annat sätt.
kvinnor å andra sidan FÅR gråta när de stukar foten, kanske därför män anses vara mer stryktåliga.
Citera
2008-12-04, 12:07
Medlem
Mjo mitt familje liv ser ut så att jag springer runt och gör nervslag på min lillebror med knogjärn på utan att han klagar, han gör samma sak på mig. Men om man råkar röra min mamma av mistag eller nån annan orsak så får man höra hur ont det gör. Hon har ju fött mig och min lillebror så.

http://www.youtube.com/watch?v=dOk6p8_6Dsc

Förklaras tydligen i denna film.
Citera
2008-12-04, 12:16
Medlem
BruceMosess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pennylick
jag tror inte riktigt på att män har högre smärttröskel än kvinnor, men eftersom jag inte VET så får nån gärna hitta fakta om det.

http://www.newscientist.com/article/...in-better.html
Citera
2008-12-04, 14:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BruceMoses
http://www.newscientist.com/article/...in-better.html

åfan. GIRK2 alltså.

gällande exemplet med barnafödande så tror jag inte att det är ett bra exempel. barnfödande är en så fundamental del av kvinnans liv att den inte kan klassas som "vanlig smärta".
det har visat sig att hjärnan förtränger de hemska minnena av barnafödande (blod, gore, kroppsdelar som slits itu...) så att kvinnan inte svimmar vid blotta tanken på reproducering.

intressant läsning, none the less.
Citera
2008-12-04, 14:10
Medlem
tefatspupillers avatar
skrev nyss ett litet arbete bla.a om skillnaderna mellan kvinnor och män. Där tar jag upp att kvinnor är sämre på att avgöra hastigheter. Det medför svårigheter med att köra bil och spela fotboll. Sen har tjejerna en jämnare begåvning vilket är fördelaktigt i skolan.

http://fourtwentyfriendly.bloggsida.se/!
Citera
2008-12-04, 14:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tefatspupiller
skrev nyss ett litet arbete bla.a om skillnaderna mellan kvinnor och män. Där tar jag upp att kvinnor är sämre på att avgöra hastigheter. Det medför svårigheter med att köra bil och spela fotboll. Sen har tjejerna en jämnare begåvning vilket är fördelaktigt i skolan.

http://fourtwentyfriendly.bloggsida.se/!

bra skrivet! gällande fotboll- och bilkörningsexemplen, jag vill veta mer! var har du hittat infon?

människor är bra häftiga varelser.

EDIT: till en början var jag tokskeptisk till dig "tefatspupiller" med "fourtwentyfriendly-bloggen", men du var ju inte alls någon wannabedrugfiend. i stand corrected.
Citera
2008-12-04, 15:49
Medlem
BruceMosess avatar
Jag efterlyser mer hardcorefakta!
Citera
2008-12-04, 15:56
Bannlyst
Oftast så slåss män mera, fysiskt våld. För varje gång så blir man tåligare för när man slår hårt mot något går småbitar sönder i skelletet, och när dem lagas så blir skelletet tjockare. Det är denna process som gör det mögligt för vissa att kunnsa slå sönder betong m.m.
Citera
2008-12-04, 17:10
Medlem
Kroppsbyggnaden är väll det som är störst skillnad och sen storleken dvs längd och vikt samt muskler
Citera
2008-12-04, 17:54
Medlem
EliasAlucards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pennylick
sen kan samhället bära rätt stor skuld också. män får och ska inte gråta eller visa sig svaga på annat sätt.
kvinnor å andra sidan FÅR gråta när de stukar foten, kanske därför män anses vara mer stryktåliga.
Handlar inte så mycket om får eller skall. En man som gråter över att han stukat foten är en jävla fjant, eftersom han skall tåla sådant. Visst får han lipa bäst han vill åt det, men då kommer han anses vara en omanlig tönt, och förhoppningsvis föraktas djupt av alla andra män som inte gråter över skitsaker.

Att kvinnor sedan gråter om de stukar foten är förståeligt, då ni är svagare än oss på alla sätt och vis, mentalt och fysiskt underlägsna, etc., så det är givetvis inte lika stor grej att en kvinna gråter ifall hon stukar foten.

Själv har jag aldrig gråtit över fysisk smärta i hela mitt liv. Inte ens när jag fick mitt vänstra pekfinger krossat mellan en dörr av en korkad bosnier i min klass, när jag var 8 år gammal, grät jag inte. Så stenhård är jag! Tror inte ens att jag skulle gråta om jag fick ena armen avsågad med en slö kniv.

Sedan det där med barnfödsel det är ett dåligt argument. Er kropp är ju byggd för att föda barn, så givetvis bör ni tåla det.
Citat:
Ursprungligen postat av BruceMoses
Hej,

det är så mycket snack om att män och kvinnor är lika, men vad är det som egentligen är bevisat skilja mellan könen?

T.ex har hört att män har en högre smärttröskel (p.g.a hur smärtsignaler transporteras)
Bortsett från smärttröskeln så har vi olika könsorgan, olika nivåer av hormoner, och så vidare.

Ja, det finns faktiskt biologiska skillnader mellan det manliga könet och det kvinnliga könet, oavsett vad feministerna vill tro i deras könslösa dystopi.
Senast redigerad av EliasAlucard 2008-12-04 kl. 17:58.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in