Flashback bygger pepparkakshus!
2008-12-04, 20:25
Medlem
antonstds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lange
Lånar tråden lite.
Jag har samma problem. Hur kollar man inställningarna för fläkten?
Jag har en HP Pavilion ze2000.

http://www.almico.com/speedfan.php
Använd speedfan.
Citera
2008-12-04, 21:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Troligt
Dammsug burken.
Vad du än gör så håll dammsugaren borta från datorn!
Citera
2008-12-04, 21:45
Medlem
GraaLs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nate Black
Det är inte så att du helt enkelt kör WOTLK nu och du kanske inte gjorde det för 6 månader sedan

(Har ej spelat wow, så vet ej om grafiken i WOTLK är uppdaterad)

Min polare (som har exakt samma dator) kör wow på högsta inställningarna.

Citat:
Det är något annat som spökar för dig då. Minnena på gfx brukar vara det första man märker av när man har värmeproblem och då får man artifakter men du kan inte spela alls? Jag skulle kika nordbryggan på moderkortet för det kan ställa till fantastiska problem om det bara är några grader för varmt.

Visst kan jag spela. Det är bara det att om jag drar upp allting på max, så flyter inte spelet på så bra. Man känner hur det "laggar" när man snurrar runt osv.
Citera
2008-12-04, 21:59
Medlem
Troligts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zotamedu
Vad du än gör så håll dammsugaren borta från datorn!

Allt handlar om teknik och utrustning. Så länge man ser till att hålla tex fläktar still och inte far runt som en idiot och slår sönder moderkortet så är det lugnt.
Var det något annat du tänkte på?
Citera
2008-12-04, 22:02
Medlem
Troligts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GraaL
Min polare (som har exakt samma dator) kör wow på högsta inställningarna.

Visst kan jag spela. Det är bara det att om jag drar upp allting på max, så flyter inte spelet på så bra. Man känner hur det "laggar" när man snurrar runt osv.
Så svårt att lösa sånt här online. Man känner sig nästan som db's support. Helt jävla hopplöst urusel

Dra ner något lämpligt program och håll lite koll på dina temperaturer. Sen provar du lite benchmarkprogram. Kör något specifikt för hdd, minne och cpu sen avslutar du med något 3dmark. Jämför med din polares dator. Om ni nu har exakt samma så borde du se direkt vad det är som jävlas.
Citera
2008-12-04, 22:17
Medlem
Nate Blacks avatar
Eftersom du säger att ni har exakt samma setup så borde det vara något med mjukvaran som strular, men du har formaterat sade du. Det är inte så att du glömmer installera någon viktig drivrutin? Kör du XP så kan det mycket möjligt vara så.

Testa att ladda ned PCMark (googla, gratisprogram), och kör ett test. Be din vän göra samma sak.
Citera
2008-12-04, 22:28
Medlem
Probelimes avatar
Mitt 4870 ligger i 80 C load vilket är helt normalt så förstår inte varför det ska vara så farligt med 60c på ditt kort?
Citera
2008-12-04, 22:29
Medlem
Citat:
Allt handlar om teknik och utrustning. Så länge man ser till att hålla tex fläktar still och inte far runt som en idiot och slår sönder moderkortet så är det lugnt.
http://en.wikipedia.org/wiki/Electrostatic_discharge
Citera
2008-12-04, 22:31
Medlem
]CraP}s avatar
Citat:
Nej, det är inte lugnt. Statisk elektrisitet och elektronink är big no-no.
Citera
2008-12-04, 22:37
Medlem
Troligts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ]CraP}
Nej, det är inte lugnt. Statisk elektrisitet och elektronink är big no-no.

Så vitt jag vet så är det lugnt så länge inte tex en fläkt börjar röra sig. Dammsugaren är ju av plast eller gummi, dvs inget som laddar upp sig. Men sen så gäller det att hålla tungan rätt i munnen
Citera
2008-12-04, 23:09
Medlem
Min fläkt har i princip slutat fungera.
Laddade hem SpeedFan, och fick fram följande;
HD0: 48C
Temp1: 80C
Core: 85C

Detta är väl inte särskillt normalt?
Sedan undrar jag hur jag kan ställa in fläkt-hastigheten i SpeedFan? Hittar ingen sån funktion.

Jag har en HP Pavilion ze2000 och på deras hemsida finns det inga drivrutiner till moderkortet eller chipset och vad jag har förstått så kan man ändra fläktens hastighet via dom?
Citera
2008-12-04, 23:27
Medlem
]CraP}s avatar
Citat:
Så vitt jag vet så är det lugnt så länge inte tex en fläkt börjar röra sig. Dammsugaren är ju av plast eller gummi, dvs inget som laddar upp sig. Men sen så gäller det att hålla tungan rätt i munnen

Jo, plast är ju precis ett sånt material som laddar upp sig, så där har du fel.
Anledningen till att man inte ska blåsa på fläktar är att om dom kommer upp i för höga varv så skär lagrena.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in