Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2008-12-04, 15:56
Medlem
GraaLs avatar
Har ett väldigt underligt problem. Jag och en polare beställde varsin dator, båda två är exakt lika. Men nu efter att vi har haft datorerna 2-3 månader så börjar min GPU bli otroligt varm. Kompisens GPU ligger runt 35 grader när han startar WoW men min hoppar direkt upp till 60 grader.

Jag har öppnat upp datorn, rensat allt damm från både GPU:n och CPU:n. Att rensa GPU:n gav inte så mycket, ca 3-4 grader.

Om det inte är något damm i systemet, hur kan då min GPU ligger på så sjukt höga grader när polarens ligger på stabila 35? I skrivande stund så ligger GPU:n på hela 47 grader, bara i windows.

Kortet är ett GeForce 9600 GT.
Senast redigerad av GraaL 2008-12-04 kl. 16:00.
Citera
2008-12-04, 16:00
Medlem
.Dexters avatar
Kolla spänningen till proccessorn, om det inte var en boxad cpu, så kanske du snålade/hade för mycket kylpasta på.
Citera
2008-12-04, 16:01
Medlem
Afrokamels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GraaL
Har ett väldigt underligt problem. Jag och en polare beställde varsin dator, båda två är exakt lika. Men nu efter att vi har haft datorerna 2-3 månader så börjar min GPU bli otroligt varm. Kompisens GPU ligger runt 35 grader när han startar WoW men min hoppar direkt upp till 60 grader.

Jag har öppnat upp datorn, rensat allt damm från både GPU:n och CPU:n. Att rensa GPU:n gav inte så mycket, ca 3-4 grader.

Om det inte är något damm i systemet, hur kan då min GPU ligger på så sjukt höga grader när polarens ligger på stabila 35? I skrivande stund så ligger GPU:n på hela 47 grader, bara i windows.

Kortet är ett GeForce 9600 GT.

Vad är det för fabrikat? Det är möjligt att du har fel inställningar för fläkten.
Citera
2008-12-04, 16:29
Medlem
GraaLs avatar
Det är bara det att det är nu på senare tid som den har börjat gå varm. När jag fick datorn så fungerade allting felfritt. Nu kan jag inte ens spela wow på de allra högsta inställningarna.
Citera
2008-12-04, 16:52
Medlem
Nate Blacks avatar
Citat:
Det är bara det att det är nu på senare tid som den har börjat gå varm. När jag fick datorn så fungerade allting felfritt. Nu kan jag inte ens spela wow på de allra högsta inställningarna.
Har du några andra symptom? 60C i load (belastning) är absolut inte högt, kan inte tänka mig att det är något problem i 9000-serien. Mitt 8800GTS ligger på 55C i vila.
Citera
2008-12-04, 16:58
Medlem
Troligts avatar
Dammsug burken. Kolla så fläkten snurrar på gfx. Eventuellt så plockar du bort kylaren och gör rent allt + byt pasta. Är det fortfarande strul så tycker jag du skiter i det där. 60c på ett gfx är ju knappt ljummet. Mina 8800gt låg ju på 75+ idle med stockkylare. Fortfarande för varmt? Byt chassi och gfx kylning.
Citera
2008-12-04, 17:04
Medlem
Afrokamels avatar
Har själv ett 9600 gt och detta ligger i 35 grader idle, ca 45-50 i load.
Kortet är klockat, dock otroligt bra kylning på det.
Citera
2008-12-04, 17:09
Medlem
GraaLs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nate Black
Har du några andra symptom? 60C i load (belastning) är absolut inte högt, kan inte tänka mig att det är något problem i 9000-serien. Mitt 8800GTS ligger på 55C i vila.

Tillräckligt varmt för att jag inte ska kunna köra wow på maxad grafik.
Jag körde allting på max när jag fick datorn men nu går det bara inte (har även formaterat datorn). Ska testa slänga in Omega driverna och se om det händer något..
Citera
2008-12-04, 17:14
Medlem
Troligts avatar
Citat:
Jag körde allting på max när jag fick datorn men nu går det bara inte (har även formaterat datorn). Ska testa slänga in Omega driverna och se om det händer något..

Det är något annat som spökar för dig då. Minnena på gfx brukar vara det första man märker av när man har värmeproblem och då får man artifakter men du kan inte spela alls? Jag skulle kika nordbryggan på moderkortet för det kan ställa till fantastiska problem om det bara är några grader för varmt.
Citera
2008-12-04, 17:31
Medlem
Nate Blacks avatar
Citat:
Det är inte så att du helt enkelt kör WOTLK nu och du kanske inte gjorde det för 6 månader sedan

(Har ej spelat wow, så vet ej om grafiken i WOTLK är uppdaterad)
Citera
2008-12-04, 17:42
Medlem
Afrokamels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nate Black
Det är inte så att du helt enkelt kör WOTLK nu och du kanske inte gjorde det för 6 månader sedan

(Har ej spelat wow, så vet ej om grafiken i WOTLK är uppdaterad)

Nah, i default är den inte det, men man kan ställa in så att skuggorna blir jävla mycket bättre och det gör enorm skillnad.
Citera
2008-12-04, 20:06
Medlem
Lånar tråden lite.
Jag har samma problem. Hur kollar man inställningarna för fläkten?
Jag har en HP Pavilion ze2000.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in