2003-08-09, 23:43
Bannlyst
ja el nej,iaf jag har svrt bestm mig.
Citera
2003-08-10, 03:59
Medlem
...

Spelar ingen roll, det r nd inte du, jag eller ngn annan som rstar som i slutndan bestmmer.. eller ens i brjan bestmmer..

Det r vad som kallas ett "rdgivande val" som person mkt vl kan ignorera..
Jag minns tminstone n gng nr man skitit i utkomsten av ett sdant val,
nr Sverige skulle byta frn vnstertrafik till hgertrafik, och Svenskarna rstade nej..

tja.. jag tror du frstr vad som hnde
Citera
2003-08-10, 15:44
Medlem
Re: ...

Citat:
Ursprungligen postat av fakesky
Spelar ingen roll, det r nd inte du, jag eller ngn annan som rstar som i slutndan bestmmer.. eller ens i brjan bestmmer..

Det r vad som kallas ett "rdgivande val" som person mkt vl kan ignorera..
Jag minns tminstone n gng nr man skitit i utkomsten av ett sdant val,
nr Sverige skulle byta frn vnstertrafik till hgertrafik, och Svenskarna rstade nej..

tja.. jag tror du frstr vad som hnde

S hr i efterhand fr vi nog var glada att de styrande nd valde att byta till hgertrafik nr ekonomin var god under 60-talet. Om vi hade gjort det senare under t ex 80-talet hade det skerligen blivit dyrare. Nu tycker jag dock inte att detta exempel r tillrckligt starkt fr att sga valet nu inte spelar s stor roll. Nr vi valde hger- eller vnstertrafik var det mer en praktisk frga fr de flesta vljarna som ville behlla det som frut.

Vad jag dock r rdd fr att vljarna ven nu tcker praktiskt. Allts att det t ex kan vara bekvmt att slippa vxla vid utlandsresor. Vi fr hoppas att vljarkren inte gr p sdana lttkpta argument.

Vi fr ocks vara glada fr att sossarna inte hittade p ett tredje alternativ fr EMU som i krnkraftsomrstningen.

Sjlv rstar jag nog nej fr att inga konkreta starka argument som gr att lita p finns fr Ja. Bara massa antaganden dr motsatsen ven kan glla.

/exman
Citera
2003-08-12, 03:40
Medlem
Re: ...

Citat:
Ursprungligen postat av exman
Nu tycker jag dock inte att detta exempel r tillrckligt starkt fr att sga valet nu inte spelar s stor roll. Nr vi valde hger- eller vnstertrafik var det mer en praktisk frga fr de flesta vljarna som ville behlla det som frut.

Det r frvisso rtt, men pongen r att det mkt vl kan bli s att de skiter i vad vi vljer.. det r inte ett riksdagsval..

Citat:
Ursprungligen postat av exman
Sjlv rstar jag nog nej fr att inga konkreta starka argument som gr att lita p finns fr Ja. Bara massa antaganden dr motsatsen ven kan glla.
/exman

Finns vldigt lite bra argument p endera sida..
Skrmselpropaganda t bda hll, ena pstr att vi frlorar makt,
som om vi har ngn makt, allts representativ makt i den utstrckning vran demokrati pstr att vi har iomed val..
detta r ju bara bullshit, svenska centralbanken tar lika lite input frn Svenska politiker som den Europeiska centralbanken gr.. bda r fristende..
Detta glmmer vnstern alltfr ofta att nmna..

Hgern varnar fr att vi blir isolerade nr alla andra lnder ocks har EMU, vilket iof r ganska sant, men innan Storbrittanien gr ver till EMU lr det vara ganska lungt.. s visst kunde vi vnta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in