Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2008-12-04, 22:50
Medlem
datajesuss avatar
som rubriken antyder funderar jag om man kan på något vis:

1, hitta ip addressen till en enhet som man kännertill mac-addressen på
2, styra trafiken till en enhet som har okänd ipaddress men vet mac-address
3, liknande förslag

notera att följande INTE fugnerar:
* enheten gör ingen dhcp förfrågan eller liknande
* enheten har ingen standard ipaddress (10.x / 172.x / 192.x typ)

dock så är den inkopplad direkt till min ethernet port på datorn. så inget tjafs med routing behövs.

menlös bakgrund: polarn flashade min fon2100 router med openwrt och gjorde "en fantastisk config" som han menade skulle vara den ultimata blaha blaha. givetvis så minns varken han eller jag vad som blev den slutliga configgen av skrället. det mycket sura är att openwrt har inte aktiverat "reset" knappen under vanligtvis så det är ingen möjlighet för att få den att gå tillbaks till default inställningarna på det viset

varför jag skriver är inte bara på grund av foneran utan att jag många gånger funderat om det inte vore enklast att hitta skrivare och annat krafs via mac-addressen istället för att jamsa med massa annat. kan ju inte vara så svårt om man har kabeln direkt kopplad imellan enheten och datorn tycker man

all info/hjälp osv uppskattas!
Citera
2008-12-05, 00:54
Medlem
capmacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av datajesus
varför jag skriver är inte bara på grund av foneran utan att jag många gånger funderat om det inte vore enklast att hitta skrivare och annat krafs via mac-addressen istället för att jamsa med massa annat. kan ju inte vara så svårt om man har kabeln direkt kopplad imellan enheten och datorn tycker man

Kolla din ARP-tabell? Om den skickar någonting så borde det fastna där.

/capmac
Citera
2008-12-05, 07:53
Medlem
OrgaZms avatar
Vet inte vad som gäller med openwrt, men jag har dd-wrt på min fonera och där kan man välja i inställningarna om reset-knappen ska vara i funktion eller inte...i annat fall kan man väl åtminstone resetta den från config-sidan?
Eller har ni glömt lösenordet också?
Citera
2008-12-05, 10:35
Medlem
datajesuss avatar
angående reset knappen så är det lika på openwrt, dock deaktiverad default (dumt nog). dock har jag login kvar till den... alltid nått

angående arp-tabellen så behöver jag nog en hel del hjälp där. om det inte är så simpelt så det är "arp -a" som du tänker på?

gissar det slutar med att jag får bygga ett serie interface till den och flasha, alternativt configga den på det viset
Senast redigerad av datajesus 2008-12-05 kl. 10:38.
Citera
2008-12-05, 19:26
Medlem
heyls avatar
Har du testat att dra igång Wireshark och sniffa på en av LAN-portarna?
Citera
2008-12-05, 20:31
Medlem
datajesuss avatar
testade direkt när du postade och "case closed" för fonerans del. den är numera glad och nyflashad

dock är det första problemet kvar, kan man stryra trafik mot en mac-address istället för ett ip?
Citera
2008-12-05, 21:50
Medlem
heyls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av datajesus
testade direkt när du postade och "case closed" för fonerans del. den är numera glad och nyflashad

dock är det första problemet kvar, kan man stryra trafik mot en mac-address istället för ett ip?

Ja, det går. Men det är lite som att jämföra äpplen med päron. Du kan inte skicka IP-paket mot en MAC-adress. Jag antar att du var ute efter att komma åt management-sidan på routern via MAC-adressen...

Kul att det löste sig iaf!
Citera
2008-12-06, 11:06
Medlem
datajesuss avatar
tanken är ju att ibland står man där och ska konfigurera några skrivare scanners eller annan utrustning som är stäld på statisk ip och inte vill sammarbeta. det var då nån nämde att det kanske kunde gå att köra en "arp -s <den ip man vill enheten ska få> <enhetens mac>". har testat den flera gånger utan resultat. kanske är fel typ av maskiner jag brukar sätta upp?

tack igen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in