Flashback bygger pepparkakshus!
2008-12-05, 19:31
Medlem
TheGames avatar
Tja alla.

Har nyss fått hem en ny processorfläkt. Min nuvarande låter förjävligt.

Hur som helst, jag kan inget om att byta ut grejor i datorn. Men det ska väl inte vara allt för svårt att göra det.

Är det riskfullt att exempelvis moderkortet går sönder, när en nybörjare som jag försöker på något som man inte förstår.

Något jag ska tänka på?

Är P4 Socket 478 jag har för tillfället.

*EDIT* är givetvis kylfläns + fläkt som ska bytas.
Citera
2008-12-05, 19:33
Medlem
sommarlovs avatar
Faktiskt, be en kompis om hjälp.
Det är vanligt att ovana personer skadar sin dator just vid kylarbyte.
Kombinationen lagom mycket våld och finlir är farlig.
Citera
2008-12-05, 19:36
Medlem
TheGames avatar
Ok, anade det...

Känner som tur var en it-ansvarig hos en bekants jobb, får be honom.
Citera
2008-12-05, 19:37
Medlem
Bör väl inte vara så känsligt men tänk på att avlägnsa all statisk elektricitet från dig själv (enklast: taffsa på ett element för att jorda ur). Statisk elektricitet är din värsta fiende! Sedan ska du ha rätt verktyg för att göra minimal skada. Alltså varken för stor eller för liten stjärnmejsel/plattmejsel eller vad det nu är för skruvar som håller fast fläkten. Att du inte bör ta på annat än det du ska byta ut är väl självklart. Är du minsta osäker, sök på nätet eller ring en vän. Lycka till!
Citera
2008-12-05, 19:43
Medlem
haha, la fläkten felväg så prollan brann första gången jag bytte fläkt.
men nu är jag guru på datorer
lite pinsamt första gången memmen vad gör man ;D
Citera
2008-12-05, 19:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av yesterdjur
Bör väl inte vara så känsligt men tänk på att avlägnsa all statisk elektricitet från dig själv (enklast: taffsa på ett element för att jorda ur). Statisk elektricitet är din värsta fiende!

Glöm inte att chassit också måste jordas

Lånar tråden lite:

Hur vanligt är skador på utrustning orsakad av statisk elektricitet? Såklart ska man väl inte stå i en fleecetröja och dansa samtidigt som man byter processor osv.
Citera
2008-12-05, 20:55
Medlem
Sikkans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bab0
Glöm inte att chassit också måste jordas

Lånar tråden lite:

Hur vanligt är skador på utrustning orsakad av statisk elektricitet? Såklart ska man väl inte stå i en fleecetröja och dansa samtidigt som man byter processor osv.

ingen aning..men många säger att det kan visa sig på sikt..jag har aldrig använt ESD-armband och muna datorer har funkat prima..nu har jag iofs avjordat mig varje gång genom att ta på chassiet och undvikit att ladda mig med statisk elektricitet genom att sitta så still som möjligt på golv etc
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in