Faktiskt, be en kompis om hjälp.
Det är vanligt att ovana personer skadar sin dator just vid kylarbyte.
Kombinationen lagom mycket våld och finlir är farlig.
Bör väl inte vara så känsligt men tänk på att avlägnsa all statisk elektricitet från dig själv (enklast: taffsa på ett element för att jorda ur). Statisk elektricitet är din värsta fiende! Sedan ska du ha rätt verktyg för att göra minimal skada. Alltså varken för stor eller för liten stjärnmejsel/plattmejsel eller vad det nu är för skruvar som håller fast fläkten. Att du inte bör ta på annat än det du ska byta ut är väl självklart. Är du minsta osäker, sök på nätet eller ring en vän. Lycka till!
Bör väl inte vara så känsligt men tänk på att avlägnsa all statisk elektricitet från dig själv (enklast: taffsa på ett element för att jorda ur). Statisk elektricitet är din värsta fiende!
Glöm inte att chassit också måste jordas
Lånar tråden lite:
Hur vanligt är skador på utrustning orsakad av statisk elektricitet? Såklart ska man väl inte stå i en fleecetröja och dansa samtidigt som man byter processor osv.
Hur vanligt är skador på utrustning orsakad av statisk elektricitet? Såklart ska man väl inte stå i en fleecetröja och dansa samtidigt som man byter processor osv.
ingen aning..men många säger att det kan visa sig på sikt..jag har aldrig använt ESD-armband och muna datorer har funkat prima..nu har jag iofs avjordat mig varje gång genom att ta på chassiet och undvikit att ladda mig med statisk elektricitet genom att sitta så still som möjligt på golv etc
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!