2008-12-06, 11:39
Tjaa är ny på fb och har kollat runt i de flesta forum och har alltid undrat detta: är blont hår mer dominant på vita nordeuropéer än mörkt??I plugget så snacka man alltid om att det var blont hår som var det vikande anlaget, men enligt vad jag själv har sett så tycker jag snarare tvärtom. Jag är själv mörkhårig men nästan alla mina andra släktingar är blonda. Om det föds tre barn i släkten så blir en mörkhårig och om man kollar på vita familjer som går runt på stan ser man ALLTID en mörkhårig farsa och en blond morsa med en massa blonda ungar. Jag är medveten om att håret kan mörkna med tiden men jag tycker ändå att de flesta blir blonda. Jag tror och vet dock att bruna ögon är riktigt dominant och ett exempel på detta är att en av mina polare är blond och brunögd och hans morsa i sin tur är mörkhårig och brunögd och hans farsa är blond och blåögd. Skriv gärna inte att det kan bero på att man bär på anlag för den blonda genen för det tror jag fanimej inte på. Jag är som sagt själv mörkhårig och blåögd och har kollat på gamla släktfoton och sett att de också ser ut som mig. Men när en blondin kommer in i släkten så vips blir alla ungar blonda. Skicka gärna sidor som bevisar min teori och ge gärna egna exempel på detta. Förövrigt tycker jag ändå att det inte spelar så stor roll om alla i släkten blir blonda då det är en snygg hårfärg Jag vill bara få bevis om att vita, mörkhåriga och blåögda viker sig för de blonda då jag inget hittar om det.