Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2008-12-07, 17:31
Medlem
Hej
jag har en Vanlig Xbox (inte 360) och jag har problem att ansluta den till internet,
2 raotrar (stavas? ) som är inkopplad direkt från nätverket (eller vad man säger ). sen har jag en till den datorn som jag sitter på nu och den har jag för att jag ville spela Online på Min Xbox, Men jag kan inte ansluta min Xbox Till datorn och jag kan inte heller gå in på filerna jag delat ut i Övriga nätvärket(datorn kan inte gå in på filerna )
jag har en Router D-link 604

tack i förhand
Citera
2008-12-07, 17:47
Medlem
noonelses avatar
Hur är routrarna kopplade till varandra? Varför har du inte bara en router? Säker på att båda är routrar? Rita en skiss på hur du har kopplat och skriv ut vad det är för märke och modell på båda routrarna.
Citera
2008-12-07, 17:58
Medlem
Hur är routrarna kopplade till varandra? Varför har du inte bara en router? Säker på att båda är routrar? Rita en skiss på hur du har kopplat och skriv ut vad det är för märke och modell på båda routrarna.[/quote]

vi har ett par skrivare och några datorer så vi behövde mer än en router,

[nätet]
|
[Modem]
|
[Router]----Dator
| |----- Dator
| ------Skrivare
[Router]---Skrivare
|--[Router]--dator (den jag sitter på )
|- Dator |--- Xbox
Citera
2008-12-07, 18:08
Medlem
noonelses avatar
Det bör fungera, men jag skulle ha köpt en switch istället för en router till. En switch skulle ha fungerat ungefär som att sätta in fler portar i den första routern.

Kolla att routrarna delar ut adresser o olika adressrymder så att det inte blir krockar. om du har 192.168.0.x på klienterna till den ena så måste du ha 192.168.1.x på klienterna till den andra routern. Förutsatt att nätmasken är 255.255.255.0 på båda (standard). Kontrollera sedan att du kan pinga mellan de olika klienterna.
Citera
2008-12-07, 18:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av noonelse
Det bör fungera, men jag skulle ha köpt en switch istället för en router till. En switch skulle ha fungerat ungefär som att sätta in fler portar i den första routern.

Kolla att routrarna delar ut adresser o olika adressrymder så att det inte blir krockar. om du har 192.168.0.x på klienterna till den ena så måste du ha 192.168.1.x på klienterna till den andra routern. Förutsatt att nätmasken är 255.255.255.0 på båda (standard). Kontrollera sedan att du kan pinga mellan de olika klienterna.

jag får väll kolla på de där med switch nån gång^^
men jag förstog inte så mkt av det sitsta du sa men, tack ändå

fast det är inte dom andra routrarna som bråkar internet fungrerar perfekt på alla datorer det är bara just när man ska fildela i nätverket eller koppla upp Xboxen ..
Citera
2008-12-07, 18:17
Medlem
noonelses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av imemo
jag får väll kolla på de där med switch nån gång^^
men jag förstog inte så mkt av det sitsta du sa men, tack ändå

fast det är inte dom andra routrarna som bråkar internet fungrerar perfekt på alla datorer det är bara just när man ska fildela i nätverket eller koppla upp Xboxen ..
hmm, ok, jag tolkade det som att internet inte fungerade på xboxen. Då är vi inne i sambaträsket på windows då. Jag tycker det strular hur man än gör. Börja med att kontrollera att gästkontot är aktiverat på datorn du vill komma åt. Prova annars att googla på "xbox360 access windows shares" så ska du se att du får mer specifika tips. Jag har som ingen xbox360 själv.
Citera
2008-12-07, 18:35
Medlem
Citat:

Är det inte därför han kommer ut på internet men fildelningen inte funkar? Att dom ligger på olika subnät alltså.

F.ö. så är det ju enkelt att få en av routrarna att agera switch. Det är bara att stänga av DHCP i den och se till att alla kablar sitter i LAN-uttagen, alltså ingen i WAN. Kör förresten precis så nu här hemma kom jag just på.
Citera
2008-12-07, 18:41
Medlem
noonelses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Peterlan
Är det inte därför han kommer ut på internet men fildelningen inte funkar? Att dom ligger på olika subnät alltså.

F.ö. så är det ju enkelt att få en av routrarna att agera switch. Det är bara att stänga av DHCP i den och se till att alla kablar sitter i LAN-uttagen, alltså ingen i WAN. Kör förresten precis så nu här hemma kom jag just på.
Som jag fattade det sp ville han dela filer mellan sig egen datorn som satt på samma router?

Bra tips om routern dock, tänkte inte så långt. Jag har också kört en router så.
Citera
2008-12-07, 18:48
Medlem
Citat:
Som jag fattade det sp ville han dela filer mellan sig egen datorn som satt på samma router?

Ja, du har alldeles rätt. Jag kollade hans skiss lite bättre...
Citera
2008-12-08, 15:30
Medlem
mich0594s avatar
Jag lånar tråden lite

Kan man spela xbox 360 live om den är kopplad till en router?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in