Flashback bygger pepparkakshus!
2024-04-12, 21:46
Medlem
Veniconess avatar
Vigo Edvardsson skriver ven om en omtalad ek i nrheten av Slvesborg, vilken ven finns avfotograferad i verket frn 1977, i vilken enligt en lokal sgen ett antal snapphanar skulle ha hngts:

I snapphanebygden omtalas tskilliga ekar, dr snapphanar skulle ha hngts, Dessa ekar kallas fr snapphaneekar.

ster om Slvesborg vxer en stor ek vid landsvgen. Tjugo snapphanar skulle hngas i denna ek. Det visade sig d, att bdel ej fanns p stllet och ingen av soldaterna ville verkstlla hngningen.
D erbjd sig en av de fngna snapphanarna att hnga kamraterna, om han sjlv blev frskonad till livet. Anbudet antogs och de nitton snapphanarna blev hngda av den tjugonde.

Lngt uppe i ekens krona finns en stor jrnkrok och i folktraditionen sges att denna anvnts vid exekutionen. S berttar sgnen.
(Se Fryxell "Berttelser ur svenska historien", del 15, sid 181.)

Sgnens sensmoral (den kan frvisso vara sann, men s lnge inga andra kllor styrker att hndelsen gt rum mste man betrakta den som en lokal folksgen) kan uttryckas som att i ndens stund r var man sig sjlv nrmast, och gammal vnskap betyder fga nr halsen str p spel.
Citera
2024-04-12, 23:22
Medlem
daskapitans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Venicones
Vigo Edvardsson skriver ven om en omtalad ek i nrheten av Slvesborg, vilken ven finns avfotograferad i verket frn 1977, i vilken enligt en lokal sgen ett antal snapphanar skulle ha hngts:

I snapphanebygden omtalas tskilliga ekar, dr snapphanar skulle ha hngts, Dessa ekar kallas fr snapphaneekar.

ster om Slvesborg vxer en stor ek vid landsvgen. Tjugo snapphanar skulle hngas i denna ek. Det visade sig d, att bdel ej fanns p stllet och ingen av soldaterna ville verkstlla hngningen.
D erbjd sig en av de fngna snapphanarna att hnga kamraterna, om han sjlv blev frskonad till livet. Anbudet antogs och de nitton snapphanarna blev hngda av den tjugonde.

Lngt uppe i ekens krona finns en stor jrnkrok och i folktraditionen sges att denna anvnts vid exekutionen. S berttar sgnen.
(Se Fryxell "Berttelser ur svenska historien", del 15, sid 181.)

Sgnens sensmoral (den kan frvisso vara sann, men s lnge inga andra kllor styrker att hndelsen gt rum mste man betrakta den som en lokal folksgen) kan uttryckas som att i ndens stund r var man sig sjlv nrmast, och gammal vnskap betyder fga nr halsen str p spel.

Fantastiskt trevlig lsning.
En mycket intressant tid i vr Historia som jag har lst lite om innan men hr fanns det nyheter fr mig att finna. Den Svenska Krigskassan eller Loshultsskatten har man ju gtt och grunnat p.
Min tanke r ju ocks att man delade p bytet snabbt men ryktet om att en del av det hittade nda ner till Hyllstofta var ngot nytt fr mig.

Att mnniskorna i Skneland for illa av den Svenska hren finns det ju mnga berttelser om och i dessa oroliga tider var dr nog mnga Snapphanar och Friskyttar som verkligen levde rvare ( som motstndsmn och partisaner i andra senare konflikter ), kan inte ha varit ltt fr allmogen som beskrivs s bra i ovan och tidigare inlgg...

Nu blev jag sugen p att forska vidare om dessa tider.
Mitt intresse har tervckts igen.

Vill minnas att hos Kulturen i Lund finns det ngra gamla Snapphanebssor ? Och en fin utstllning om Slaget vid Lund. Det blir en heldagsutflykt i det nrmsta.

Flashback som bst.
Glad att jag hittade denna trden !
Tack!
Senast redigerad av daskapitan 2024-04-12 kl. 23:24.
Citera
2024-04-13, 00:22
Medlem
Veniconess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av daskapitan
Fantastiskt trevlig lsning.
En mycket intressant tid i vr Historia som jag har lst lite om innan men hr fanns det nyheter fr mig att finna. Den Svenska Krigskassan eller Loshultsskatten har man ju gtt och grunnat p.
Min tanke r ju ocks att man delade p bytet snabbt men ryktet om att en del av det hittade nda ner till Hyllstofta var ngot nytt fr mig.

Att mnniskorna i Skneland for illa av den Svenska hren finns det ju mnga berttelser om och i dessa oroliga tider var dr nog mnga Snapphanar och Friskyttar som verkligen levde rvare ( som motstndsmn och partisaner i andra senare konflikter ), kan inte ha varit ltt fr allmogen som beskrivs s bra i ovan och tidigare inlgg...

Nu blev jag sugen p att forska vidare om dessa tider.
Mitt intresse har tervckts igen.

Vill minnas att hos Kulturen i Lund finns det ngra gamla Snapphanebssor ? Och en fin utstllning om Slaget vid Lund. Det blir en heldagsutflykt i det nrmsta.

Flashback som bst.
Glad att jag hittade denna trden !
Tack!

Kul att hra att mina inlgg uppskattas.

En mycket pkostad snapphanebssa frvaras p Hovdala slott utanfr Hssleholm, den ska enligt traditionen ha tillhrt en snapphane vid namn "Lille Mads". Det r en hjullsbssa i ebenholts med detaljerade inlggningar i elfenben.

ven p Smlands museum i Vxj finns fina bssor frn den hr tiden att beskda. De var oftast frsedda med snappls, en teori r att detta kan ligga bakom benmningen snapphanar. Intressant r att ven bssor framstllda p den smlndska sidan grnsen i ldre litteratur ofta kallas snapphanebssor. Snapphane verkar frn brjan ha varit ett allmnt namn fr skogsrvare, och sdana fanns det mnga i de smlndska grnsskogarna. Detta styrks ocks av att vissa ldre kllor specifikt talar om "danska (allts sknska) snapphanar", kanske fr att skilja dessa frn de fredlsa skogsmnnen p smlndska sidan.
Senast redigerad av Venicones 2024-04-13 kl. 00:27.
Citera
2024-06-01, 22:10
Medlem
Genelkurmays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ankdammsman
Jag tnker sticka ut hakan lite och kalla honom fr en av Sveriges mest verskattade kungar. Genom tur och storpolitik vann han ett sllsynt illa sktt krig, och gnade sen resten av livet t att bygga ett propagandamonument ver det.

Tack vare att han avhll sig frn krig resten av livet (frvisso en lovansvrd prestation) blev han inte heller nationalistisk superhjlte som Gustav II Adolf och Karl XII, och det fanns fljaktligen inget behov av att riva ned honom heller. Fljden blev att legenden om grkappan precis som Gustav Vasas rikshushllande ansgs kompatibel med socialdemokratin och bda levde vidare som ikoner.

Ironiskt nog r vl snapphaneriet, dr han bara agerade i enlighet med dtidens normer, det enda som Karl XI ftt kritik fr.

Han kastades (delvis av egen frskyllan) ut i krig som tonring och agerade som en hormonstinn brat, vilket han fick kritik fr av mer seniora militrer. Sknska kriget var ett stort schabbel dr den unge kungen bland annat beordrade ut den illa frberedda flottan, som sen gick under med Stenbock som syndabock (sic).

Till lands gick det inte mycket bttre, ven om svenskarna "vann" en pyrrhusseger vid Lund som talande nog inte hindrade de "besegrade" danskarna frn att besegra svenskarnas sista fste i Malm ret efter.

Pojkkungen rddades av att den danska krigsinsatsen inte heller var srskilt vlsktt och, viktigast, av att Ludvig XIV stod p Sveriges sida och hotade invadera Danmark om de inte gick med p fred och status quo. Resultatet blev freden i Fontainbleu, ett stormaktsdiktat i svensk favr som sen blev basen fr ett 350-rigt propagandanummer.

Karl XII hade en mycket bttre frberedd krigsmakt (med frdiga och vade mobiliseringsplaner, rena blixtkriget) nr han gick ut i krig i samma lder. Att den fanns p plats var Karl XIs (och en massa andra mnniskors) strsta insats.

Omjligt att svara p. Den unge Karl XI var en usel general som mest red runt och lekte skvadronchef, men frgan r om Karl XII hade kunnat utrtta s mycket mer med samma frutsttningar.

Precis som under hela den svenska stormaktstiden var styrkan inte individuella hjltekungar, utan att det fanns ett system fr att frsrja krigsmakten med bra och vat manskap (och, nnu viktigare, erstta dem nr de frbrukades) samt erfaret och kompetent folk p olika ledande poster. Det var aldrig ngon enmansshow.
Det var Karl XI som var anledningen till att man vann i Lund och Landskrona. I Lund red han genom danskarnas linje som blott 21 rig. Inte mnga som hade haft det modet. I Landskrona krde den svenska hgra flygeln (dr Karl XI var del av) den danska vnstra flygeln.

Skne r svenskt tack vare Karl XI.
Citera
2024-09-17, 19:53
Medlem
Karolinen97s avatar
Karl XI var en vldigt seris konung. Sparsam, noggrann, rttvis, m.m

Han byggde upp det stora karolinska envldet och krigsapparat, minskade grevarnas makt, lade grunden till den nya karolinska armen, flottan, m.m som var i uruselt skick vid danskarnas ockupation.
ven hans mod p slagfltet i Lund r imponerande, sen var han ingen riktig fltherre men en stor kung som var skicklig p styra landet.

Han levde i enkelhet jmfrt med andra kungar runt om i vrlden, sin slitna vapenrock gillade han att g runt i.
Senast redigerad av Karolinen97 2024-09-17 kl. 20:02.
Citera
2024-09-17, 20:51
Medlem
Kungen vars dumstridighet lede till den svenska stormaktens fall-
Citera
2024-09-24, 05:43
Medlem
Varfr minnas en kung som frlorade krig?
r det ngon som ska minnas s r det Gustav II Adolf som vnde ett sjunket Sverige till en stormakt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in