Citat:
Ursprungligen postat av
Venicones
Vigo Edvardsson skriver ven om en omtalad ek i nrheten av Slvesborg, vilken ven finns avfotograferad i verket frn 1977, i vilken enligt en lokal sgen ett antal snapphanar skulle ha hngts:
I snapphanebygden omtalas tskilliga ekar, dr snapphanar skulle ha hngts, Dessa ekar kallas fr snapphaneekar.
ster om Slvesborg vxer en stor ek vid landsvgen. Tjugo snapphanar skulle hngas i denna ek. Det visade sig d, att bdel ej fanns p stllet och ingen av soldaterna ville verkstlla hngningen.
D erbjd sig en av de fngna snapphanarna att hnga kamraterna, om han sjlv blev frskonad till livet. Anbudet antogs och de nitton snapphanarna blev hngda av den tjugonde.
Lngt uppe i ekens krona finns en stor jrnkrok och i folktraditionen sges att denna anvnts vid exekutionen. S berttar sgnen.
(Se Fryxell "Berttelser ur svenska historien", del 15, sid 181.)
Sgnens sensmoral (den kan frvisso vara sann, men s lnge inga andra kllor styrker att hndelsen gt rum mste man betrakta den som en lokal folksgen) kan uttryckas som att i ndens stund r var man sig sjlv nrmast, och gammal vnskap betyder fga nr halsen str p spel.
Fantastiskt trevlig lsning.
En mycket intressant tid i vr Historia som jag har lst lite om innan men hr fanns det nyheter fr mig att finna. Den Svenska Krigskassan eller Loshultsskatten har man ju gtt och grunnat p.
Min tanke r ju ocks att man delade p bytet snabbt men ryktet om att en del av det hittade nda ner till Hyllstofta var ngot nytt fr mig.
Att mnniskorna i Skneland for illa av den Svenska hren finns det ju mnga berttelser om och i dessa oroliga tider var dr nog mnga Snapphanar och Friskyttar som verkligen levde rvare ( som motstndsmn och partisaner i andra senare konflikter ), kan inte ha varit ltt fr allmogen som beskrivs s bra i ovan och tidigare inlgg...
Nu blev jag sugen p att forska vidare om dessa tider.
Mitt intresse har tervckts igen.
Vill minnas att hos Kulturen i Lund finns det ngra gamla Snapphanebssor ? Och en fin utstllning om Slaget vid Lund. Det blir en heldagsutflykt i det nrmsta.
Flashback som bst.
Glad att jag hittade denna trden !
Tack!