Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-04-12, 21:46
  #145
Medlem
Veniconess avatar
Vigo Edvardsson skriver även om en omtalad ek i närheten av Sölvesborg, vilken även finns avfotograferad i verket från 1977, i vilken enligt en lokal sägen ett antal snapphanar skulle ha hängts:

I snapphanebygden omtalas åtskilliga ekar, där snapphanar skulle ha hängts, Dessa ekar kallas för snapphaneekar.

Öster om Sölvesborg växer en stor ek vid landsvägen. Tjugo snapphanar skulle hängas i denna ek. Det visade sig då, att bödel ej fanns på stället och ingen av soldaterna ville verkställa hängningen.
Då erbjöd sig en av de fångna snapphanarna att hänga kamraterna, om han själv blev förskonad till livet. Anbudet antogs och de nitton snapphanarna blev hängda av den tjugonde.

Långt uppe i ekens krona finns en stor järnkrok och i folktraditionen säges att denna använts vid exekutionen. Så berättar sägnen.
(Se Fryxell "Berättelser ur svenska historien", del 15, sid 181.)


Sägnens sensmoral (den kan förvisso vara sann, men så länge inga andra källor styrker att händelsen ägt rum måste man betrakta den som en lokal folksägen) kan uttryckas som att i nödens stund är var man sig själv närmast, och gammal vänskap betyder föga när halsen står på spel.
Citera
2024-04-12, 23:22
  #146
Medlem
daskapitans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Venicones
Vigo Edvardsson skriver även om en omtalad ek i närheten av Sölvesborg, vilken även finns avfotograferad i verket från 1977, i vilken enligt en lokal sägen ett antal snapphanar skulle ha hängts:

I snapphanebygden omtalas åtskilliga ekar, där snapphanar skulle ha hängts, Dessa ekar kallas för snapphaneekar.

Öster om Sölvesborg växer en stor ek vid landsvägen. Tjugo snapphanar skulle hängas i denna ek. Det visade sig då, att bödel ej fanns på stället och ingen av soldaterna ville verkställa hängningen.
Då erbjöd sig en av de fångna snapphanarna att hänga kamraterna, om han själv blev förskonad till livet. Anbudet antogs och de nitton snapphanarna blev hängda av den tjugonde.

Långt uppe i ekens krona finns en stor järnkrok och i folktraditionen säges att denna använts vid exekutionen. Så berättar sägnen.
(Se Fryxell "Berättelser ur svenska historien", del 15, sid 181.)


Sägnens sensmoral (den kan förvisso vara sann, men så länge inga andra källor styrker att händelsen ägt rum måste man betrakta den som en lokal folksägen) kan uttryckas som att i nödens stund är var man sig själv närmast, och gammal vänskap betyder föga när halsen står på spel.


Fantastiskt trevlig läsning.
En mycket intressant tid i vår Historia som jag har läst lite om innan men här fanns det nyheter för mig att finna. Den Svenska Krigskassan eller Loshultsskatten har man ju gått och grunnat på.
Min tanke är ju också att man delade på bytet snabbt men ryktet om att en del av det hittade ända ner till Hyllstofta var något nytt för mig.

Att människorna i Skåneland for illa av den Svenska hären finns det ju många berättelser om och i dessa oroliga tider var där nog många Snapphanar och Friskyttar som verkligen levde rövare ( som motståndsmän och partisaner i andra senare konflikter ), kan inte ha varit lätt för allmogen som beskrivs så bra i ovan och tidigare inlägg...

Nu blev jag sugen på att forska vidare om dessa tider.
Mitt intresse har återväckts igen.

Vill minnas att hos Kulturen i Lund finns det några gamla Snapphanebössor ? Och en fin utställning om Slaget vid Lund. Det blir en heldagsutflykt i det närmsta.

Flashback som bäst.
Glad att jag hittade denna tråden !
Tack!
__________________
Senast redigerad av daskapitan 2024-04-12 kl. 23:24.
Citera
2024-04-13, 00:22
  #147
Medlem
Veniconess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av daskapitan
Fantastiskt trevlig läsning.
En mycket intressant tid i vår Historia som jag har läst lite om innan men här fanns det nyheter för mig att finna. Den Svenska Krigskassan eller Loshultsskatten har man ju gått och grunnat på.
Min tanke är ju också att man delade på bytet snabbt men ryktet om att en del av det hittade ända ner till Hyllstofta var något nytt för mig.

Att människorna i Skåneland for illa av den Svenska hären finns det ju många berättelser om och i dessa oroliga tider var där nog många Snapphanar och Friskyttar som verkligen levde rövare ( som motståndsmän och partisaner i andra senare konflikter ), kan inte ha varit lätt för allmogen som beskrivs så bra i ovan och tidigare inlägg...

Nu blev jag sugen på att forska vidare om dessa tider.
Mitt intresse har återväckts igen.

Vill minnas att hos Kulturen i Lund finns det några gamla Snapphanebössor ? Och en fin utställning om Slaget vid Lund. Det blir en heldagsutflykt i det närmsta.

Flashback som bäst.
Glad att jag hittade denna tråden !
Tack!

Kul att höra att mina inlägg uppskattas.

En mycket påkostad snapphanebössa förvaras på Hovdala slott utanför Hässleholm, den ska enligt traditionen ha tillhört en snapphane vid namn "Lille Mads". Det är en hjullåsbössa i ebenholts med detaljerade inläggningar i elfenben.

Även på Smålands museum i Växjö finns fina bössor från den här tiden att beskåda. De var oftast försedda med snapplås, en teori är att detta kan ligga bakom benämningen snapphanar. Intressant är att även bössor framställda på den småländska sidan gränsen i äldre litteratur ofta kallas snapphanebössor. Snapphane verkar från början ha varit ett allmänt namn för skogsrövare, och sådana fanns det många i de småländska gränsskogarna. Detta styrks också av att vissa äldre källor specifikt talar om "danska (alltså skånska) snapphanar", kanske för att skilja dessa från de fredlösa skogsmännen på småländska sidan.
__________________
Senast redigerad av Venicones 2024-04-13 kl. 00:27.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback