Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2008-12-11, 15:15
  #13
Bannlyst
Jag tycker det är lite konstigt att den unga killen som äter så mkt skit har med sig ett kamera-team. Det har ju inte den äldre engelsmannen? Han filmar bara med handkamera när han är där ute. Det tycker jag ger lite mer spänning, och gör det hela lite mer realistiskt då han verkligen är ensam.

Eller tänker jag på fel person? Finns ju en del.
Citera
2008-12-11, 15:15
  #14
Medlem
Vidfamnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VemVilleVad




Detta skulle du veta att Bear Grylls också gör om du skulle sätta dig ner och se mer än ett av han program. Och detta är fullt möjligt att göra utan att vara ensam ute i vildmarken. Och är betydligt trevligare att se på med ett utbildat kamerateam som gör ett sevärt program utan halvtaskiga vinklar.
95% av programen går ut på att äta groteska och sinnessjuka saker så nej, vill jag lära mig de saker som du citerar väljer jag Lés stroud istället då programet nsätan enbart går ut på de skaker som verkligen är viktiga att veta.

Edit:
Citat:
Ursprungligen postat av jewhaen
Jag tycker det är lite konstigt att den unga killen som äter så mkt skit har med sig ett kamera-team. Det har ju inte den äldre engelsmannen? Han filmar bara med handkamera när han är där ute. Det tycker jag ger lite mer spänning, och gör det hela lite mer realistiskt då han verkligen är ensam.

Eller tänker jag på fel person? Finns ju en del.

Du tänker på Lés stroud som är kanadensare.
__________________
Senast redigerad av Vidfamne 2008-12-11 kl. 15:20.
Citera
2008-12-11, 15:36
  #15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Vidfamne
95% av programen går ut på att äta groteska och sinnessjuka saker så nej, vill jag lära mig de saker som du citerar väljer jag Lés stroud istället då programet nsätan enbart går ut på de skaker som verkligen är viktiga att veta.

Edit:


Du tänker på Lés stroud som är kanadensare.
Okej, tack. Isf väljer jag Bear Grylls. Han får med en del humor i sitt program, det gillar jag.
Citera
2008-12-11, 15:47
  #16
Medlem
VemVilleVads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vidfamne
95% av programen går ut på att äta groteska och sinnessjuka saker så nej, vill jag lära mig de saker som du citerar väljer jag Lés stroud istället då programet nsätan enbart går ut på de skaker som verkligen är viktiga att veta.

Inte direkt... varför får jag intrycket av att du bara sett hans uppsamlingsprogram där dom bla visar allt äckligt han käkat igenom de olika programmen?
Och om det inte är så, så snälla berätta vilket av avsnitten han gör det i för trots att jag sett alla så har jag tydligen missat det avsnittet du pratar om..
Citera
2008-12-11, 15:48
  #17
Medlem
Köses avatar
Att Bear Grylls inte är nödställd på något sätt i sina program är väl allmänt känt? Han och kamerateamet håller ofta till i närheten av bebyggese och filmar. Dock är hans metoder till överlevnad med största säkerhet hur bra som helst!

Les Strouds program är nog mer överlevnad "på riktigt".

Får jag välja att se bara ett av programmen väljer jag Bear Grylls, då det är mer action än i Les Strouds program.
Citera
2008-12-11, 18:14
  #18
Medlem
Fogelbergs avatar
bear är en fjant och inget annat...

les visar hur man kan överleva på ett "vettigt" sätt utan att utsätta sig själv för fara. Som han sa en gång i en intervju, "jag är ingen överlevnadsexptert, jag försöker visa hur man som en vanlig människa kan överleva." typ så sa han.

Ray Mears, släpar med sig ett team han också och sysslar lite mer med bushcraft och gör det jäkligt bekvämt för sig.


mina 50
Citera
2008-12-11, 18:20
  #19
Medlem
Fogelbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mthrfckr.
Minnet sviker mig, men är det möjligtvis någon av dessa män som, under sin kanotfärd, valde att karva sig en ny paddel från ett stycke fallträd? I så fall går min röst till den mannen.
Det var Ray Mears som gjorde detta.
Citera
2008-12-11, 18:45
  #20
Medlem
Har följt en del liknande trådar på ett par andra forum och tycker att det är förvånansvärt många som verkar missa att seriernas koncept skiljer sig åt en hel del, även om båda går ut på att lära folk överleva i nödsituationer.

Först och främst så har det dykt upp väldigt mycket klagomål på senare tid om allt som påstås vara fake i Man VS Wild (eller Extrem Överlevnad som det heter i svensk TV). Det klagas på att han får hjälp, fuskar med hotellövernattningar och att produktionsteamet arrangerar många scener. När detta uppdagades (visst var det medans säsong 2 gick i USA?) så slutade de visa programmet för ett tag för att sedan lansera det igen fast då med en tydlig speakerintroduktion där man informerar om att assistans ges vid behov och att vissa scener kan vara inspelade vid andra tillfällen än i det aktuella händelseförloppet. Man editerade även ett flertal episoder på ställen där Bear lite väl hårt antydde att han åstakommit något som produktionsteamet i själva verket låg bakom.

Jag tvivlar inte en sekund på att detta är sant, men vad har det egentligen att göra med TV-programmet? Programidén går ut på att lära folk hur man ska agera i olika nödsituationer. Om sen en scen mitt i programmet är inspelad vid ett annat tillfälle, och med assistans, vad gör det? Vi tittare får se hur man kan göra i en viss situation och Bear behöver inte riskera mer än nödvändigt. Det är väl ändå för tipsen/tankarna och informationen vi ser på programmet, inte för att Bear ska bevisa vilken stålman han är? Sen för dem som tycker att Bear är en vekling pågrund av assistansen han får så tycker jag att de bör läsa på lite vad Bear har presterat utöver TV-serien. Tvivlar inte en sekund på att han inte skulle klara av många riktiga nödsituationer.
Finns en del att läsa om hans olika projekt och expeditioner på http://www.beargrylls.com

Sen visst, kan inte skjuta under stolen med att det inte direkt skyltas med att Bear får assistans och när. Sen så läggs de "fakade" situationerna fram så att man som tittare ska tro att det är en del i det riktiga händelseförloppet men so what? Vi får ta del av Bear´s tips samtidigt som jag tycker det är god underhållning.

Och om vi säger att de skulle filma Bear lite mer "Les-style", från och med att han landar på en bergstopp, tills att han når bebyggelsen vid bergets fot, utan att arrangera vissa scener/faror, lägga dit scener från andra tillfällen osv, så skulle programmet inte alls bli lika händelserikt, och därmed skulle inte alls lika många tips läras ut.

Mer om allt som ska vara fake i programmet finns att läsa på bearwiki. Är dock en del som bör tas med en rejäl nypa salt enligt mig i alla fall.

http://www.daughtersoftiresias.org/bearwiki/Main_Page

I Les Strouds "Survivorman" däremot. Så är det mer fokuserat på just att han ska överleva själv i 7 dagar. Vad medför då detta? Visst så blir det mer äkta överlevnad än i Man VS Wild. Dock så händer det mycket mindre då Les måste ta det lugnt för att spara på krafterna och klara sina 7 dagar. Resultatet av det blir ju tyvärr att vi som tittare får se Les hantera färre situationer än Bear, och detta leder till färre tips. Sen personligen kan jag tycka att det blir lite upprepning när man sett alla episoder. Första natten ska det sovas dåligt, andra natten ska det fixas eld, vid fjärde natten ska det äntligen ätas osv. Fans till survivorman ger Les stående ovationer för att han filmar allt själv, och Les klagar ständigt och jämt på all kamerautrustning han måste bära, samt alla promenader fram och tillbaka för att filma hans vecka ur ett flertal olika synvinklar. Men filmas dock verkligen allt av honom själv? Vi kan ju först bortse från början och slutet av varje episod. Givetvis är det inte så konstigt att han blir filmad t. ex. från luften precis i början. Han har ju ett team även han, bara det att de inte är med under själva överlevnadsbiten. Jag har suttit och granskat samtliga episoder ganska hårt och visst, de allra flesta kameravinklarna han filmas ifrån skulle han kunna arrangera själv, vilket dock måste vara ett ohyggligt jobb samt ta upp stora delar av hans energi. Men har även funnit ett par scener mitt i programmen där jag finner det mycket svårt att någon annan ej har filmat. T. ex. i en episod (tror det var S01E06) så ska han korsa en stor glaciär, något som enligt honom själv är väldigt farligt och mycket tidskrävande. När han nästan gått över hela så får man helt plötsligt se det filmas från andra sidan glaciären, där han kom ifrån. Finner det lite svårt o se hur han skulle kunna gått tillbaka efter den. Visserligen kan han ha ställt den där och sedan låtit produktionsteamet hämtat den, vem vet.

Maten då? Det klagas hej vilt på Bear pågrund av att han stoppar i sig det mesta, zebrakadaver, maskar, skorpioner, ormar, vätska från avföring och så vidare, listan kan göras lång. Äckligt ja visst, det håller jag med om. Men varför klagas det så pass mycket på detta? Jag tror att många där ute aldrig skulle komma på tanken att äta mycket av det Bear äter oavsätt situation. Antingen pågrund av att de tror att det är livsfarligt eller för att de tror att näringen man får i sig är försumbart liten. Hamnar en av dessa personer i en riktig nödsituation så är han nog jävligt tacksam att han fått reda på att det faktiskt är väldigt mycket i naturen som går att förtära för att säkerställa sin överlevnad.

En sak som skiljer de bådas tips åt är detta med att dricka urin. Detta fenomen är något som Les oftast undviker, men om han däremot känner sig tvungen så ser han till att rena det först och sedan dricka det utvunna vattnet. Bear däremot tycker det är ett utmärkt sätt att undvika uttorkning och dricker därför urinet rakt av om han inte har någon annan tillgång till vätska. Att urin innehåller restprodukter och salt som inte är bra att få in i kroppen igen är allmänt känt. Så dricka större mängder urin är givetvis inte bra utan leder troligtvis till ännu väre uttorkning. Dock är det inte direkt någon större mängd som Bear dricker så det borde inte vara någon fara. Dock så har jag ställt mig frågan vad som igentligen är bäst om man riskerar uttorkning. Att dricka urinet eller att inte dricka alls för stunden? Tycker det är väldigt delade åsikter i denna fråga så har inte riktigt tagit ställning. Vad anser ni?

Om vi sen tar och jämför deras tempo. Les tar det väldigt lugnt och är mån om att hålla förbränningen av kalorier nere (vilket han även påpekar ständigt), medan Bear skyndar sig på alla sätt han kan för att nå civilisationen och därmed bli "räddad". Vad är då bäst? Hamnar man själv ute i djungeln och följer les råd så ska man alltså ta det lugnt, bygga läger och spara energi, men hur länge då? Risken finns att du blir sittandes där i all oändlighet. Bear må bränna mycket mera kalorier än Les men han har nog större chans att få hjälp fortare. Visst kan detta variera beroende på var någonstans man befinner sig men ändå. Jag personligen skulle vilja ta mig ur en dylik situation så fort det bara gick, oavsätt om det gav mig ett rejält kaloriunderskott samt ett brutet ben.

Sen måste jag bara tillägga att jag är så less på att se den där jädra kaninfällan som representeras i båda programmen, till och med ett flertal gånger i Man vs Wild. Den känns så extremt osannolik och är knappast något jag skulle försöka mig på, oavsätt hur många gånger jag sett det på TV. Nu har det dock kommit fram att i alla fall en av kaninerna Bear fångar med fällan i själva verket lades dit av produktionsteamet. Dock så tror jag knappast fällan skulle nämnas så många gånger om den inte fungerar.

Förövrigt så har säsong 3 av Survivorman precis dragit igång i Usa, hittils har 2 avsnitt visats. Av Man vs Wild har det visats 5st säsonger, och den sjätte blev nyligen färdiginspelad har jag för mig att jag läste i Bear´s blogg. Dock osäker på om det var säsong 6 eller om det var någon annan tv-serie, då jag läste för ett tag sen att han tydligen hade något nytt program på G. Hur mycket som har visats i svensk TV låter jag vara osagt men har för mig att vi ligger väldigt långt efter, i alla fall när det gäller Man vs Wild.
__________________
Senast redigerad av Diesel 2008-12-11 kl. 19:12.
Citera
2008-12-11, 19:30
  #21
Medlem
Fogelbergs avatar
@ diesel

Jag måste bara påpeka en sak.. det är inte bara den stora fejkbiten som stör när det gäller Bear.. Han beter sig som en barn med värsta DAMP attacken och utför saker som är direkt idiotiska att ha med i ett överlevnadsprogram, sen när kan man rekomendera någon att t.ex klättra ner för ett vattenfall med hjälp av en lian? och 1/3 av biten ner inse att fan, vattnet gör ju lianen hal och svår att hålla in, sen 2/3 ner så inser han att lianen är för kort och hoppar resten av biten. Skulle du rekomendera någon att göra detta utan att veta hur vattnet ser ut under ytan?

Skulle du även rekomendera någon att dyka in under en fördämning för att komma till andra sidan?

Nej jag tror inte du skulle rekomendera det eller göra det själv.. Det är inte ett program som visar HUR man ska göra för att överleva.. det verkar vara utformat att visa hur man på häftigaste sättet ta livet av sig och "go out with a bang"

Les tar det nog inte bara lugnt för att spara kalorier utan det handlar ju om överlevnad och en av de viktigaste sakerna att göra när man är i en "överlavnadssituation" är att ta det lugnt så att man inte stirrar upp sig och gör något överilat. man ska inte stressa. Man fick ju i värnplikten lära sig STOP (Stanna, Tänk, Orientera, Planera) allt för att motverka panik och chock. Det är nog en del av Lés tänk i det hela också när han visar hur man kan överlva.
Citera
2008-12-11, 19:32
  #22
Medlem
pictorviktors avatar
För dom som gillar bear grylls program kan jag även rekommendera fear factor där dom äter äckliga saker hela tiden. Missförstå mig inte jag vill veta vad som är ätbart i naturen osv. men jag vill inte se ett överlevnadsprogram som är baserat runt detta. Att mitt val är survivorman är för att det är mycket mer realistiskt och mycket mer underhållande för den som kan ta sig tid o lära sig hur man faktist överlever. Någon nämnde att saker och ting upprepas i survivorman. Jag ser detta som något positivt eftersom han alltid byter taktik att göra upp eld osv. beroende på klimat och tillgång av bränsle.
Citera
2008-12-11, 21:11
  #23
Medlem
eldstals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Badr.Hari
.

Les stroud tar en del helt onödiga risker som att springa i djungeln,klättra ner för ett vattenfall med hemgjort rep,en massa hoppande osv osv. Denna man verkar ha missat hela poängen med sitt program och verkar mer bry sig om att showa framför kameran. Vissa situationer är dessutom riktigt pinsamt uppgjorda/fejkade.

Fel fel fel. Det är Bear Grylls som tar onödiga risker och leker med lianer, inte Les Stroud.
Citera
2008-12-11, 22:47
  #24
Medlem
BigEkans avatar
Survivorman är helt underbar, köttar allt och alla, end of discussion, punkt slut, finito.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in