Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2008-12-11, 10:03
  #1
Medlem
Vidfamnes avatar
Jag och en vän har under en längre tid haft en diskussion om vem som är kungen av överlevnad, jag har under en längre tid ansett att Les Strouds program "Survivorman" är ett givande program som verkligen lär en hur man ska överleva en nödsituation i vildmarken medans att jag anser att Bear Grylls endast äter en massa skit som man själv aldrig kommer kunna identifiera som ätbart i vildmarken vilket ger det hela ett jackass-stuk där folk enbart ska reagera och fascineras av allt han förtär.
Därför tycker jag att man inte lär sig ett dugg av att se ett avsnitt av born survivor.

Min vän däremot tycker att Les stroud överdriver livsfaran och situationerna han försätter sig i medans att Bear Grylls är en riktig krigare som visar vilja att överleva igenom att äta de mest groteska saker.

Och nu till frågeställning vad anser ni som frilufts och vildmarksmänniskor, vem tycker ni är kungen av överlevnad.
Citera
2008-12-11, 10:16
  #2
Medlem
Carl Serungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vidfamne
Jag och en vän har under en längre tid haft en diskussion om vem som är kungen av överlevnad, jag har under en längre tid ansett att Les Strouds program "Survivorman" är ett givande program som verkligen lär en hur man ska överleva en nödsituation i vildmarken medans att jag anser att Bear Grylls endast äter en massa skit som man själv aldrig kommer kunna identifiera som ätbart i vildmarken vilket ger det hela ett jackass-stuk där folk enbart ska reagera och fascineras av allt han förtär.
Därför tycker jag att man inte lär sig ett dugg av att se ett avsnitt av born survivor.

Min vän däremot tycker att Les stroud överdriver livsfaran och situationerna han försätter sig i medans att Bear Grylls är en riktig krigare som visar vilja att överleva igenom att äta de mest groteska saker.

Och nu till frågeställning vad anser ni som frilufts och vildmarksmänniskor, vem tycker ni är kungen av överlevnad.

I början tyckte jag att engelsmannen var bäst. men sen visade sig att väldigt mycket var "riggat". Det var visst inte alls så himla farligt som han ville påskina.
Jag tycker dock båda känns något överdramatiserade.
Citera
2008-12-11, 10:24
  #3
Medlem
Aardwolfs avatar
Lars Monsen är en stark kandidat. Såg senast Lars Monsen på tvärs i Kanada där det är riktig vildmark.
Citera
2008-12-11, 11:38
  #4
Medlem
Bear Grylls sysslar väl inte med överlevnad? Han åker till främmande land, hoppar omkring i skogarna och äter konstiga saker.
Citera
2008-12-11, 13:12
  #5
Bannlyst
1.Är som han själv kallar sig en helt vanlig överlevnadsman.
2.Är born dvs född till överlevnad så min röst går till Bear Grylls.

Les stroud tar en del helt onödiga risker som att springa i djungeln,klättra ner för ett vattenfall med hemgjort rep,en massa hoppande osv osv. Denna man verkar ha missat hela poängen med sitt program och verkar mer bry sig om att showa framför kameran. Vissa situationer är dessutom riktigt pinsamt uppgjorda/fejkade.

Gillar dock både Bear och Strouds program då det bjuds på sköna miljöer och helt ok underhållning.

Favoriten är dock Ray Mears.Trist att dom ej sänder hans program längre på Discovery.Har lärt mig ett och annat bra knep av denne jordnära människa
Citera
2008-12-11, 13:20
  #6
Medlem
VemVilleVads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vidfamne
Jag och en vän har under en längre tid haft en diskussion om vem som är kungen av överlevnad, jag har under en längre tid ansett att Les Strouds program "Survivorman" är ett givande program som verkligen lär en hur man ska överleva en nödsituation i vildmarken medans att jag anser att Bear Grylls endast äter en massa skit som man själv aldrig kommer kunna identifiera som ätbart i vildmarken vilket ger det hela ett jackass-stuk där folk enbart ska reagera och fascineras av allt han förtär.
Därför tycker jag att man inte lär sig ett dugg av att se ett avsnitt av born survivor.

Min vän däremot tycker att Les stroud överdriver livsfaran och situationerna han försätter sig i medans att Bear Grylls är en riktig krigare som visar vilja att överleva igenom att äta de mest groteska saker.

Och nu till frågeställning vad anser ni som frilufts och vildmarksmänniskor, vem tycker ni är kungen av överlevnad.


All creed till survivor man han e rätt skön som ger sig ut i vildmarken ensam och ska överleve i en vecka, men tack vare detta så missa vi att se en massa spännende saker som tex Bear Grylls alltid visar oss och som alltid bjuder upp till en shown där vi får se något spännade. Faktum kvartstår också att survivorman vid fler en ett tillfälle har åkt hem innan han vecka är slut.. kallar ni detta för överlevnad? Nej han pallar ju inte alltid hela sina vecka.

Visst Bear Grylls har alltid med sig ett kamerateam som är med honom ifall något skulle hända och han tar sig kanske en god macka emellan "scenerna" men detta har inget med saken att göra. Det han gör är att visa allt det viktiga som man behöver veta för att överleva dvs saker man kan äta, vilket ofta som Vidfamne säger är äckliga saker, men vilket bara gör programmet med kul att se på inklusive att dessa saker verkligen går att äta och innehåller mycket näring, så vad är meningen med att se survivor man sitta och sutta vatten från ett löv och klara sig utan mat en vecka?

Bear Grylls gör även en massa andra nyttiga saker som att hoppa i en isvak, sankmark etc för att visa hur man ska överleva utifall något sådant skulle hända, detta har vi aldrig fått se Survivorman gör. Detta pga att han inte kan göra det då han är ensam ute så om något skulle hända har han ingen hjälp, visst detta är rätt "fräckt" men det gör ju inte mig till en bättre överlevare av att titta på han program då han ofta bara sitter o trycker i en liten hydda utan mat.

Så min kära Vidfamne, Bear Grylls är den mest lärorika att titta på men om man endast ska se på vem som har det mest misserabelt under tiden som dom spelar in sitt program så antar jag att det måste vara Survivorman, men vad är detta värt för din överlevnads utbildning?
Citera
2008-12-11, 14:42
  #7
Medlem
Vidfamnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VemVilleVad
Faktum kvartstår också att survivorman vid fler en ett tillfälle har åkt hem innan han vecka är slut.. kallar ni detta för överlevnad? Nej han pallar ju inte alltid hela sina vecka.
Syftet med survivorman är ofta att ta sig från den djupaste vildmarken till civilisation vilket också betyder räddning.
Och ibland är motsättningarna för stora för att kunna ta sig fram 20 mil i kanadensisk vildmark utan mat.

Citat:
Ursprungligen postat av VemVilleVad

Det han gör är att visa allt det viktiga som man behöver veta för att överleva dvs saker man kan äta, vilket ofta som Vidfamne säger är äckliga saker, men vilket bara gör programmet med kul att se på inklusive att dessa saker verkligen går att äta och innehåller mycket näring, så vad är meningen med att se survivor man sitta och sutta vatten från ett löv och klara sig utan mat en vecka?
Då ställer jag en motfråga, hur pass mycket användning kommer du få av att veta att den röda ödlan med två horn på pannan går att äta om du skär av huvudet och fötterna på den till exempel.
Nä, det blir bara oseriöst och blir en jackass anda över det.

Citat:
Ursprungligen postat av VemVilleVad

Så min kära Vidfamne, Bear Grylls är den mest lärorika att titta på men om man endast ska se på vem som har det mest misserabelt under tiden som dom spelar in sitt program så antar jag att det måste vara Survivorman, men vad är detta värt för din överlevnads utbildning?
Survivorman visar till exempel hur man undviker att dö av köld, hur man lättast bygger upp ett vindskydd, hur du gör fällor för att fånga in djur eller hur du konstruerar fiskekrokar och liknande av redskap du alltid har på dig.
Det skulle hjälpa mig mer i en sådan situation än om jag vet vilka tropiska kakelakor som inehåller si och så många kalorier.
Citera
2008-12-11, 14:44
  #8
Medlem
Test Gubbes avatar
Han som äter äckliga djur är coolast. Den andra tror sig så jävla mycket.

Men en poll hade ju varit kul.
Citera
2008-12-11, 14:55
  #9
Medlem
VemVilleVads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vidfamne
Syftet med survivorman är ofta att ta sig från den djupaste vildmarken till civilisation vilket också betyder räddning.
Och ibland är motsättningarna för stora för att kunna ta sig fram 20 mil i kanadensisk vildmark utan mat.

Jo men om har redan visar på programet att detta är omöjligt så vad hjälper det mig? Och det erbjuder ju inte ens någon form om en utbildad överlevnads person inte kan lyckas med det? Tycker du det är något bra? "Så hör gör ni men ni kommer antagligen inte att lyckas"

Citat:
Ursprungligen postat av Vidfamne
Då ställer jag en motfråga, hur pass mycket användning kommer du få av att veta att den röda ödlan med två horn på pannan går att äta om du skär av huvudet och fötterna på den till exempel.
Nä, det blir bara oseriöst och blir en jackass anda över det.

Lite halvbarnsligt att ta upp ett sånt löjligt exempel med det betyder bara att du brinner för fråga som på ett sätt är possitivt.

Och ja det är oerhört viktigt att veta vad man kan äta när man är ute och ska försöka överlev och han visar att även att giftiga djur som många tror är oätbara faktiskt går att äta om man tar bort vissa delar han visar även vid flera tillfällen att man kan äta döda djur om dom är någerlunda färska och otillagade djur också går att äta vilket många ofta tror inte går att göra. Så ja hans enligt dig jackass beteende är mycket viktig överlevnads information.


Citat:
Ursprungligen postat av Vidfamne
Survivorman visar till exempel hur man undviker att dö av köld, hur man lättast bygger upp ett vindskydd, hur du gör fällor för att fånga in djur eller hur du konstruerar fiskekrokar och liknande av redskap du alltid har på dig.
Det skulle hjälpa mig mer i en sådan situation än om jag vet vilka tropiska kakelakor som inehåller si och så många kalorier.

Detta skulle du veta att Bear Grylls också gör om du skulle sätta dig ner och se mer än ett av han program. Och detta är fullt möjligt att göra utan att vara ensam ute i vildmarken. Och är betydligt trevligare att se på med ett utbildat kamerateam som gör ett sevärt program utan halvtaskiga vinklar.
Citera
2008-12-11, 15:03
  #10
Medlem
mthrfckr.s avatar
Minnet sviker mig, men är det möjligtvis någon av dessa män som, under sin kanotfärd, valde att karva sig en ny paddel från ett stycke fallträd? I så fall går min röst till den mannen.
Citera
2008-12-11, 15:10
  #11
Medlem
Flytande_argots avatar
Är det inte Survirvorman som brukar ta in på hotell när han är ute och kämpar mot naturen?

http://news.bbc.co.uk/2/hi/entertainment/6911748.stm
Citera
2008-12-11, 15:11
  #12
Medlem
Vidfamnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flytande_argot
Är det inte Survirvorman som brukar ta in på hotell när han är ute och kämpar mot naturen?

http://news.bbc.co.uk/2/hi/entertainment/6911748.stm
Det är Bear Gylls inte Lés stroud.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in