2023-12-12, 16:50
Medlem
Swe1227s avatar
Ps1
Ps2
Ps3
Ps4 (hade jag ngra mnader)

Nu p senare tid har jag brjat spela ps1-spel igen (och i viss mn ps3), men ps2 knner jag inget sug efter att spela!?
Citera
2023-12-14, 16:04
Medlem
* Philips Videopac G7000 - denna undervldigande konsol fick jag av frldrarna efter mycket tjatande efter ett NES. Jag var inte helt njd.

* NES - ngot r senare kom en NES in i hushllet och lade grunden fr hela mitt liv med TV-spel.

* SNES - sen p bollen fick jag SNES minst ngot r efter att det lanserats. Mitt NES hade dock gjort ett beundransvrt jobb det dr sista ret gett och mig ett gng toppenspel. Men SNES var verkligen vrt vntan med ngra av de bsta spel jag ngonsin spelat.

* Nintendo 64 - den frsta konsol jag skaffat i princip vid lansering d jag nu brjat f egna pengar som jag sparat till maskinen. Jag hade dock ftt en frsmak av den redan d en polare med vlbestlld familj importerat den frn staterna flera mnader tidigare med spel som Mario 64 och Pilotwings 64. 3D-spelandet var verkligen en revolution.

* Playstation 2 - hr hade jag precis flyttat hemifrn och lmnade fr frsta gngen Nintendo fr Sony. De mer vuxna spelen lockade och gjorde mig inte besviken och mngen partyspel i stil med Guitar Hero och Singstar gick varma nr det festades i ungkarlslyan. Samtidigt spelade jag en hel del Xbox hemma hos kompisar d frdelningen Playstation och Xbox var i princip 50/50 bland polarna. Under den hr tiden skrev jag ocks fr en spelsajt och fick mngder av spel att recensera, goda tider!

* Xbox 360 och Wii - den hr generationen provade jag Xbox och gick ntligen tillbaka till Nintendo igen. Det var nog den perfekta kombinationen just d fr det visade sig med facit i hand att multiplattformsspelen presterade bst till X360 jmfrt med PS, jag lockades mer av de exklusiva spelen till 360 och Nintendos spel till Wii (och Virtual Console) var som att komma hem till en varm och trygg filt.

* PS4 och Wii U - nu tervnde jag till Sony, himla sugen p de remastrade Sonyspelen (tex Uncharted, The Last of Us, Ratchet & Clank) jag missat under frra generationen och jag blev inte besviken. Sedan dess har jag inte sneglat tillbaka mot Xbox en enda gng. Jag uppskattade ven Wii U nt enormt ven om den konsolen blivit utsklld. Hela spelbiblioteket frn Wii funkade samt att Nintendo slppte mnga fantastiska spel som sedermera har slppts p nytt till Switch och blivit succer. Multiplattformsspelen rrde jag givetvis inte till den konsolen.

* Playstation 5 - nu r vi i nutid och den enda "current gen"-konsolen jag har r PS5 och r toknjd med den! 360'n och Wii Uet r fortfarande inkopplade och up'n running ibland. Min dotter har precis blivit riktigt intresserad av spel s Nintendobiblioteket r perfekt att ha kvar! Jag sneglar mer och mer mot en Switch men knner att det r fr sent i den konsolens livscykel att hoppa p den nu s jag invntar nog Switch 2 och hoppas p att den blir baktkompatibel s att man kan ta igen lite missade Nintendospel frn den hr generationen.

Har ven haft GBA, Nintendo DS och 3DS under de eror de varit aktuella, och spelar fortfarande p dem ibland.
Senast redigerad av Kallfusion 2023-12-14 kl. 16:07.
Citera
2023-12-14, 16:28
Medlem
tomatlarss avatar
nes
n64
ps1
ps2
gc
pc (fans alltid dr men tog ver nstan helt hr fr mig)
ps3 (mgs4 maskinen)
wii
switch
Citera
2023-12-14, 20:31
Medlem
Dan88s avatar
PS1 1998
Game Boy Color 1999
PS2 2000
PSP 2005
PS3 2008
PS4 2013
PS4 Pro 2016
PSVR 2017
PS5 2020
PS5 Digital Edition 2022
Citera
2023-12-17, 20:11
Medlem
Airstrykemans avatar
PS1
PS2
XBOX360
PS4
PS5

och PC, men det r vl ingen konsol.
Citera
2023-12-17, 20:47
Medlem
Rena spelkonsoller ser min historik ut (och har fortfarande de flesta kvar)

Nintendo:
NES 1987
3DS 2011
GBA SP 2012
DS 2012
DS XL 2012
3DS XL (Snes edition) 2017
Switch 2019

Playstation:
PS2 2001
PS3 2007
PSP (modell 2000) 2008
PS Vita 2012
PS4 2015
PS4 Pro 2021
PS5 2021

Xbox:
Xbox 360 2015
Xbox Series S 2022
Xbox Series X 2023
Citera
2023-12-17, 21:18
Medlem
Jag fick aldrig ha TV-spel hemma d pronen tyckte det rckte med att det fanns en dator + "du fr fyrkantiga gon s en enhet rcker"...

Minns att jag hela uppvxten var s avundsjuk p alla kompisar som hade TV-spel s jag ville mycket hellre leka med andra som hade TV-spel n g hem till mig eftersom det p 90-talet inte var s mnga spel som hade split screen p datorn eller s var man trtt p Heroes of Might and Magic 3.

Vissa spel minns jag med verklig vrme men skulle antagligen inte vara s road av dem idag.

Sonic, Mario N64, Syphon Filter, Tekken 3 mfl... Antagligen har de inte ldrats vl men d fr minnena vara fina!
Citera
2023-12-19, 17:13
Medlem
IWannaBeAdoreds avatar
PS1
PS2
PS3
PS4
PS5

Gamecube
Wii
Wii U
Switch

Olika Gameboys
3DS

Favoriterna r nog PS2 och 3DS.
Citera
2023-12-20, 16:30
Medlem
Om jag ven fr rkna in rena speldatorer s ser min resa ut s hr:

Atari ST - gdes av min bror, men fick spela en del p den jag med.

Amiga 500 - Samma sak hr, inte min egen, men fick spela en del p den. Turrican II, Super Frog, Nitro, Populous 2, Mega-Lo-Mania, Rodland, Pinball Dreams/Fantasies/Illusions var ngra av favoriterna hr.

Commodore 64 - Brorsan skaffade denna efter att han slt sin Amiga, men ven om det vl var en nedgradering rent tekniskt fanns det gott om roliga spel till den. Winter Games, Draconus, Last Ninja, Scumball r ngra spel jag har goda minnen av.

Super Nintendo - Fick i julklapp, tror det var samma r som den slpptes i Sverige, s 1992? Frsta riktiga egna spelkonsollen, och frmodligen den som jag gnat flest timmar t att spela. Link to the Past, Turtles in Time, Rock n Roll Racing, diverse NHL- och FIFA-spel, Sensible Soccer, Goof Troop, Super Mario World, Super Mario All-Stars, Shadowrun, fanns ju hur mycket kul som helst till SNES.

Playstation 3 - Efter min SNES drjde det mnga r innan det blev dags fr nsta spelkonsoll. Den slpptes vl i Sverige i mars 2007, och jag skaffade den inte frrn den redan funnits ngra r, s kanske runt 2010 eller s? Favoritspelen hr var Final Fantasy XIII, Gran Turismo och NHL. ngrar nstan att jag slde den.

Wii U - Minns inte nr jag kpte Wii U, men den hade funnits p marknaden i ngra r vid det laget. Favoritspelen var mestadels Nintendo-titlar som Super Mario 3D World, Mario Party, Mario Kart, Donkey Kong Country Tropical Freeze, men ven exempelvis Xenoblade Chronicles X.

Switch - Hsten 2020 slde jag mitt Wii U och kpte istllet ett Switch, som jag anvnder n idag. Har inga planer p att skaffa nt nytt p ngra r, ven om den frsts tekniskt r underlgsen Playstation och Xbox.
Citera
2023-12-20, 16:43
Medlem
psykoshippiens avatar
C64/NES-gameboy/SNES-PS1-PC. Lirar fortfarande med SNES ibland.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in