2003-08-14, 11:06
Medlem
är det någon som vet exakt vem som bstämmer att det blir en folkomröstning, och hur ett sådant beslut fattas?
Citera
2003-08-14, 11:38
Medlem
Det kapitalistiska systemet:

Kapitalet -> Politikerna("demokrati") -> Folket

I Sverige:

Wallenberg -> Socialdemokraterna -> Folket

Alla "politiska beslut" fattas mellan kapital(som sätter agendan) och politiker(som för ut budskapet). Folket lyder.
Citera
2003-08-14, 19:03
Medlem
Riksdagen såklart. Sedan måste givetvis partierna och de enskilda ledamöterna påverkas att fatta ett sådant beslut, vilket det är vad maxxtro kanske antyder.
Citera
2003-08-14, 19:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av maxxtro

I Sverige:

Alla "politiska beslut" fattas mellan kapital(som sätter agendan) och politiker(som för ut budskapet). Folket lyder.

- Om kapitalisterna styrde skulle de kommenderat sossarna att ta bort världens högsta skatter för länge sedan!
Citera
2003-08-15, 16:35
Medlem
Peter Harolds avatar
Rätta mig gärna...

Citat:
Ursprungligen postat av Westling
Citat:
Ursprungligen postat av maxxtro

I Sverige:

- Om kapitalisterna styrde skulle de kommenderat sossarna att ta bort världens högsta skatter för länge sedan!

Rätta mig gärna, men är det inte så att t.ex. fd Volvo-koncernen lågtaxerat under evig tid tack vare en massa avdrag? Är det inte så att de flesta stora företag har möjlighet att göra väsentliga avdrag för att sänka sin skatt, medan "folket"... ja, schablonen räcker inte till för en årsförbrukning av SL-kort t.ex. och skall man dra av mera så bör man helst skaffa sig en fastighet som man får betala dyr skatt för.

I slutändan är det viktigt att "folket" betalar skatt, och jag antar att "staten och kapitalet sitter i samma båt" vad beträffar skattefrågan. Och skatt behövs för att försörja våra politikers varande. Så jag antar att Wallenbergs föredrar att jag betalar skatt istället för dom. Eller?

Därför behöver kapitalisterna sossarna, och så kommer det att förbli.

Tack för ordet!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in