Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2008-12-15, 19:46
Medlem
Kaustis avatar
Vad krävs egentligen för att få jobba som oddssättare? Dom lär ju inte låta vem som helst får jobbet. Kom upp så många frågor när jag satt och läste en tråd här i forumet. Skriver ner några:

Vart får oddssättarna all info från?
Vad ska man ha för tidigare erfarenheter för att få jobba som sådan?
Hur lämnar man referenser?
Hur många matcher/ligor kan en oddssättare ha koll på?
Dom som kan sätta bra odds borde ju kunna tjäna pengar på detta själva på nåt vis, eller har dom prestationsbaserade (vafan heter det) löner?

Känns som att oddssättarna är oerhört mkt värda för bolagen, så dom borde ju vara rätt eftertraktade.
Citera
2008-12-15, 20:38
Medlem
Citat:
Stefan Edbergs råd om du vill bli oddssättare

”Det krävs sportintresse och koll på matematik – procent och sannolikhet. Framförallt tycka att det är kul och ha sinne för det.”

”Vi har ändå olika styrkor och svagheter på avdelningen och hjälps åt. Det handlar om olika egenskaper och olika intresse för sporter.”

”Jobbet handlar om en livsstil och det flyter ihop med fritiden, det är svårt att vara ledig. Jobbet bygger på intresset. Det är mycket koll på text-tv, sms och wap. Man vet ju hela tiden när man vinner och när man förlorar.”

”Det finns också ett tävlingsmoment som är stimulerande. Men vi firar både när vi själva vinner och spelare vinner mycket.”

http://www.aftonbladet.se/spel/article553585.ab

Vart de får sin info ifrån är väl inte superbt svårt.. Läser tidningar, läser på lags hemsidor, läser läser och läser. Och så har de väl en och annan kontakt med någon sportjournalist i respektive land/liga, eller liknande. Kontaker i något lag..
Hur du lämnar referenser vet jag inte. Kan inte tänka mig att det är så värst många oddsättare som jobbar med det i Sverige. Är ju inte jättemånga ligor man kan spela på i Sverige. Det är ju några sporter, och då främst högstadivisionen och andradivisionen.
Förhållandet "totala antalet jobb i Sverige" jämfört med "totala antalet oddssättare i Sverige" lär ju vara galet lågt.
Senast redigerad av zorlaco 2008-12-15 kl. 20:42.
Citera
2008-12-15, 21:07
Medlem
birdnoses avatar
Tjena!

Har en polare som jobbar med detta.Han började på Kundtjänst och sedan fick chansen som "Bookie".Han har hand om en Sport och jobbar med ett team på tre pers och dom sätter odds varsin dag.Han kanske jobbar 30-40 timmar i veckan när deras sport är on season kanske 10-20 timmar när det är off season.Det fina med jobbet är att han kan jobba varsomhelst bara han kommer åt nätet.
Han är grymt insatt på alla spelare och kan deras stats och sedan har dom bra inside info om tex en spelare har skadat sig på träning.
Han tjänar runt 40K i månaden och har bra bonus ifall dom gör ett bra år.

// Ferdy
Citera
2008-12-15, 22:42
Medlem
scammer2s avatar
Låter skönt som göttepåse och en väldigt enkelt jobb
lol
Citera
2008-12-15, 23:02
Medlem
Ljuger väl om jag säger att jag har full koll på det jag skriver just nu.
Men det finns väl inte många jobb inom det yrket som sköts från Sverige?

Också något jag har velat jobba med i många år och har flera kompisar som jobbar inom den branschen.

Kolla med bet365 för jag har för mig att de sökte "svensk" personal just nu,
det negativa om man nu ska se det så är att man måste flytta till england om man vill börja jobba med de.

Sen så e det väl så att man får börja långt ner i listan och jobba sig uppåt om man vill bli odds-sättare!

Det har även hänt att man gjort väldigt bra ifrån sig från olika "tipsters"-sidor att företag har velat ha dit en för att jobba för de.
Citera
2008-12-15, 23:11
Medlem
birdnoses avatar
Min kompis var tvungen att bo på Malta i tror det var 2 år med kundtjänstjobb och sedan 1 år som bookie på kontoret,men sedan kunde han vara lite mer fri med val av arbetsplats.
Tror dock det inte var "lagligt" att sköta oddssättningen på plats i sverige,pga gällande lagstiftning.Han säger dock att dom ser genom fingrarna så länge det sköts bra.
Citera
2008-12-16, 00:12
Bannlyst
Skulle ju vara ett drömjobb det här. Kul med lite information, fyll gärna på.
Citera
2008-12-16, 00:46
Medlem
Slav3rs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr-Turkleton
Skulle ju vara ett drömjobb det här. Kul med lite information, fyll gärna på.
+1 !!
Citera
2008-12-16, 00:53
Medlem
Nanings avatar
Känns ju annars som att en bra odds-sättare bör tjäna bättre som "frilansare" på betfair än hos exempelvis Bet365.
Citera
2008-12-16, 03:25
Medlem
Kaustis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av birdnose
Min kompis var tvungen att bo på Malta i tror det var 2 år med kundtjänstjobb och sedan 1 år som bookie på kontoret,men sedan kunde han vara lite mer fri med val av arbetsplats.

Men hur fick han exakt chansen? Jag är själv inte alls intresserad av att ha ett sådant jobb, men jag är intresserad av hur man får det. Tar dom valfri person på supporten och säger "du får chansen". Sen får dom sätta odds på några matcher. Går det bra får dom fortsätta. Eller hur funkar det?

Hur många matcher har dom på sig innan företaget måste gått plus på bookiens matcher?
Dom kan ju inte ha en bookie där dom backar konstant på hans odds iaf. Hur vet man att någon är bra/dåligt på detta, och inte har tur/otur? Hur många matcher krävs?

Citat:
Ursprungligen postat av Naning
Känns ju annars som att en bra odds-sättare bör tjäna bättre som "frilansare" på betfair än hos exempelvis Bet365.

Precis min tanke. Dom som jobbar som sånthär måste ju se till att företaget tjänar pengar (sett över lång tid såklart) på en bookies spel. Annars lär man ju inte få behålla jobbet. Detta borde bidraga till att eftersom dom är rätt säkra på oddsen så borde dom kunna leta högre odds, och automatiskt tjäna på detta. Iofs kanske man både kan jobba som bookie och sen spela bredvid. Dubbla inkomster ju...
Citera
2008-12-16, 23:16
Medlem
birdnoses avatar
Hur man får chansen är väl precis som vilket jobb som helst är man duktig blir man befodrad! Men han har berättat om några medarbetare som har betydligt högre lön och är rena datorn i huvudet kan varenda statistiska fakta om spelaren och har "känslan" om matcherna.
Citera
2008-12-16, 23:28
Medlem
Är jag helt ute och cyklar om jag påstår att mycket av oddsen sätts indirekt av spelarna? Eftersom de stora siterna har väldigt stor omsättning på matcherna så behöver bookien bara ha ett hum om sannolikheten och sedan styrs oddssättningen enbart av spelarna.

Kan däremot tänka mig att evenemang som omsätter mindre cash kräver en större skicklighet och en större marginal i oddssättningen. Skulle ni nu vilja bli oddssättare så är mitt (amatörmässiga) råd att nischa sig inom mindre sporter/ligor och bli inte experter på champions-league.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in