Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2009-01-06, 04:46
  #121
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av ynglingen
Nej nej de är helt klart viktigare att se renar här uppe.. Men renarna är lite annorlunda dem springer gärna efter vägarna och skoterlederna och är även gärna kvar när bilar och bussar kommer..

Vargarna är ju bara liiiite smartare så det är ju inte så konstigt det. Men tack för infon iallafall.
Citera
2009-01-06, 10:00
  #122
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kinger
Hade du mött en varg hade den dödat dig. Varför ska vi inte döda den?


Hur menar du nu? Dödar vargen alla mänskor den träffar?
Citera
2009-01-06, 10:02
  #123
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nyberggg
vi har klarat det i stort sett i Sydsverige i 100år. Så varför skulle det inte funka i resten av landet? Inga EXTREMT stora stammar någonstans av något vilt, som inte hålls under kontroll. Inte många större sjukdomar hos någon viltart. (Älvsborgssjukan hos älg). Vi har klarat det i ca 100år i delar av landet, utan den utbildninga Jägare har och får idag . så varför skulle vi inte?


Kommer rovdjurspolitiken inte ändras dom kommande åren tror jag att landsbygds borna tar sakerna i egna händer!

Jag kommer inte acceptera att många kulturella traditioner förstörs av vargen!


Det där är maffiametoder att hota med att ta saken i egna händer. Det kan en demokrati aldrig vika sig för, och därför är såna argument värdelösa.
Citera
2009-01-06, 10:49
  #124
Medlem
dubbeltrubbels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nyberggg
vi har klarat det i stort sett i Sydsverige i 100år. Så varför skulle det inte funka i resten av landet? Inga EXTREMT stora stammar någonstans av något vilt, som inte hålls under kontroll. Inte många större sjukdomar hos någon viltart. (Älvsborgssjukan hos älg). Vi har klarat det i ca 100år i delar av landet, utan den utbildninga Jägare har och får idag . så varför skulle vi inte?

Förstår inte varför miljard belopp läggs ut för att hålla en stam vargar kvar i Sverige? Vargen är inte utrotningshotad på något sett i världen.

Kommer rovdjurspolitiken inte ändras dom kommande åren tror jag att landsbygds borna tar sakerna i egna händer!

Jag kommer inte acceptera att många kulturella traditioner förstörs av vargen!

Som sagt behöver inte vargen kosta en spänn. Den kan tvärtemot bidra positivt ekonomiskt.

Kulturella traditioner? Du vi har bott här i tusentals år och vargen har levt vid vår sida tills vi utrotade den för 100 år sedan... Snarare hör vargen till vårt kulturarv än tvärtom!!! Snälla kolla också vilstammarnas storlek historiskt sett.

Eftersom du kan fylla vargens plats kan du väl berätta hur många renkadaver du placerat ut det senaste året?

Här kan du läsa men du verkar inte kunna läsa dock, bara skriva och upprepa samma mantra gång på gång.

http://www.dt.se/nyheter/inrikes/art...?service=print

Sverige måste sannerligen ha världens gnälligaste och mest bortskämda jägare.

Länder som Spanien, Ryssland, Italien, Polen, Canada, USA klarar alla att ha 5-10 ggr fler vargar per hektar än Sverige.

För tredje-fjärde gången ber jag dig nu visa källor på det du påstår. Visa ETT dokument som visar att människan väl uppfyller vargens plats i ekosystemet.
__________________
Senast redigerad av dubbeltrubbel 2009-01-06 kl. 10:59.
Citera
2009-01-06, 11:21
  #125
Medlem
dubbeltrubbels avatar
Sveriges vargar tar ca 2 000 älgar per år.

Jägarna skjuter 80 000 per år.

I Ryssland ett land som knappast är känt för sin djurpolitik tillåts jägarna ta 40 000 ar medas vargarna får ta 130 000 älgar per år.
__________________
Senast redigerad av dubbeltrubbel 2009-01-06 kl. 11:26.
Citera
2009-01-06, 11:25
  #126
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dubbeltrubbel
S

Eftersom du kan fylla vargens plats kan du väl berätta hur många renkadaver du placerat ut det senaste året?


.




Helt bisarr argumentering att vargen inte skulle vara en del av ekosystemet. Jag är rädd att detta förekommer i den översikt om naturen som ingår i en jaktutbildningen idag...

Påminner mig om ett varginformationsmöte jag var på. En gubbe i publiken ställde sig och gapade om hur mycket vargen kostade, "pengar som borde gå till skolan". Jag var lite för feg för att slå in fullträffen " ja, när man hör såna som du förstår man att vi måste satsa mer på utbildning i Sverige"
Citera
2009-01-06, 11:48
  #127
Medlem
dubbeltrubbels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av motorhuset


Helt bisarr argumentering att vargen inte skulle vara en del av ekosystemet. Jag är rädd att detta förekommer i den översikt om naturen som ingår i en jaktutbildningen idag...

Påminner mig om ett varginformationsmöte jag var på. En gubbe i publiken ställde sig och gapade om hur mycket vargen kostade, "pengar som borde gå till skolan". Jag var lite för feg för att slå in fullträffen " ja, när man hör såna som du förstår man att vi måste satsa mer på utbildning i Sverige"

Ja man kanske inte ska förvänta sig så mycket av den som tror att biologisk mångfald är antalet älgar han ser på älgjakten.

Eller som inte tror att viltskador kostar medborgarna något eftersom det är försäkringsbolagen och staten som betalar..
Citera
2009-01-06, 13:18
  #128
Medlem
ynglingens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dippersripper
Vargarna är ju bara liiiite smartare så det är ju inte så konstigt det. Men tack för infon iallafall.

En ren är tillräckligt smart för att överleva men inte mycket mer.. Däremot så Vargen är en skygg varelse och håller sig undan från människor och fordon..
Citera
2009-01-06, 13:19
  #129
Medlem
ynglingens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dubbeltrubbel
Eftersom du kan fylla vargens plats kan du väl berätta hur många renkadaver du placerat ut det senaste året?

Var de det smartaste du kom på att säga? Ren är inte lagligt att jaga i Sverige då dem räknas som tamdjur..
Citera
2009-01-06, 13:50
  #130
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dippersripper
Ja det är sant. Är det vanligt att se vargar i sydsverige? Jag menar rent allmänt, kan inte vara lika vanligt som norrlänningar ser ren va?
Vanligare att se varg i Sydsverige än i Norrland. dels pågrund av att det bor mer människor i Sydsverige. men även för att det finns fler Revir i Syd än Norr av Sverige...
Citera
2009-01-06, 14:08
  #131
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dubbeltrubbel
Som sagt behöver inte vargen kosta en spänn. Den kan tvärtemot bidra positivt ekonomiskt.

Kulturella traditioner? Du vi har bott här i tusentals år och vargen har levt vid vår sida tills vi utrotade den för 100 år sedan... Snarare hör vargen till vårt kulturarv än tvärtom!!! Snälla kolla också vilstammarnas storlek historiskt sett.

Här kan du läsa men du verkar inte kunna läsa dock, bara skriva och upprepa samma mantra gång på gång.

http://www.dt.se/nyheter/inrikes/art...?service=print

Sverige måste sannerligen ha världens gnälligaste och mest bortskämda jägare.

Länder som Spanien, Ryssland, Italien, Polen, Canada, USA klarar alla att ha 5-10 ggr fler vargar per hektar än Sverige.

För tredje-fjärde gången ber jag dig nu visa källor på det du påstår. Visa ETT dokument som visar att människan väl uppfyller vargens plats i ekosystemet.
Spanien, Italien, Polen och tillvis del Ryssland har långt ifrån samma jaktliga kultur som Sverige. Spanien och Italien Jagas det extremt lite, och dom som bedriver jakt tillhör oftast överklassen!

Polen och Ryssland har det jagats på landsbyggden för att överleva, eller att leva på inkomster av päls. Men även på många ställen har det funnits blomstrande sammhällen som i stort sett levt på den jaktlia turismen.

Usa och Canada vill jag inte prata om helst där jakt inte förekommer utan det mer liknar SLAKT på många ställen. allt är i stortsett tillåtet. karbinvapen med 30 automatskott eller mer. trampsaxar mm.

Men därimot i Skandinavien har vi haft långa traditioner att jaga med drivade och ställande hundar. vi är nästan ensamma i världen om att jaga med ställande. Vi har bland dom hårdaste lagarna inom jakt och vapen. Vi har bland dom hårdaste kraven på fällor och fällfångst. Det är förbjudet att åtla med levande bete.

Vi är kanske dom gnälligaste jägarna men DEFINITIVT inte dom mest bortskämda! men det kanske har en orsak när många starkt anknytan jaktformer blir förbjudna? flertalet fångsmetoder, Sommarjakt på morkulla?, Pilbågsjakt, Säl, skarv och korp jakt!

Jag tycker vi har rätt vara gnälliga när vi bara får mindre och mindre metoder att jaga med. snart är väll all hundjakt förbjuden och vi bara

Citat:
Ursprungligen postat av dubbeltrubbel
Eftersom du kan fylla vargens plats kan du väl berätta hur många renkadaver du placerat ut det senaste året?

vad fan menar du med detta? i Sverige finns inga vildrenar utan alla sköts av Renskötare...

http://www.jagareforbundet.se/viltve...karta05_06.jpg
http://www.jagareforbundet.se/viltve..._i_sverige.pdf

Citat:
Ursprungligen postat av SJF
Vargar och tamdjur

Under perioden 1997 – 2005 har antalet tamdjur (ej ren) angripna av rovdjur varierat mellan 226 st (år 1999) och 581 st (år 2002). Under 2005 angreps totalt 158 tamdjur (får och nöt) av varg.
Den sammanlagda ersättningen beviljad av länsstyrelserna för skador orsakade av stora rovdjur på tamdjur 2005 uppgick till 633 000 kr. Av den totala ersättningen beviljad för skador på tamdjur (ej ren) 2005 var 296 000 kr (47 %) för skador orsakade av varg. Som jämförelse kan nämnas att den sammanlagda ersättningen för skador på gröda av orsakade av fredat vilt (huvusakligen tranor och gäss) uppgick till 1,5 miljoner kronor för 2005.

Att vargar dödar hundar är inget unikt för Skandinavien men det som är speciellt är att vi här har en tradition att jaga med lösa hundar vilket är relativt ovanligt i andra delar av världen. Under perioden 1997 - 2005 har det totala antalet angripna hundar av rovdjur varierat mellan noll (1997) och 51 (2005) och den totala ersättningen varierat mellan 0 kr (1997) och knappt 319 000 kr (2005). Av de 51 hundar som attackerades av fredade rovdjur under 2005 angreps 29 (57 %) av varg, vilket resulterade i sjutton dödade, tio skadade samt två saknade hundar. Av den totala ersättningen för skador på hund, beviljad under 2005, var 208 000 kr (65 %) ersättning för skador orsakade av varg.

Djur i lösdrift är mycket svåra att skydda mot rovdjursangrepp, vilket gör varg i renbetesland till ett svårt problem. Förutom att vargar i renbetesområden kan gå hårt åt vissa renflockar och därför kan drabba enskilda samer, splittrar de renflockarna och skapar stort merarbete. Det finns hittills ingen lösning på detta problem vilket sannolikt kommer att öka om vi tillåter fler vargar i renbetesområdet.
__________________
Senast redigerad av nyberggg 2009-01-06 kl. 14:17.
Citera
2009-01-06, 14:25
  #132
Medlem
dubbeltrubbels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ynglingen
Var de det smartaste du kom på att säga? Ren är inte lagligt att jaga i Sverige då dem räknas som tamdjur..

Då blir det svårt för dig att ersätta vargens funktion för andra arter.

Jag antar att du sparar slaktrester som du med jämna mellanrum placerar ut året runt?
__________________
Senast redigerad av dubbeltrubbel 2009-01-06 kl. 14:36.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback