Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2008-12-20, 01:34
  #1
Medlem
mEaters avatar
Vågar vi tro på att det här blir sanning? http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_2221959.svd
Citera
2008-12-20, 01:38
  #2
Medlem
ganglere2s avatar
Hoppas inte.
Citera
2008-12-20, 06:23
  #3
Avstängd
scoremaxs avatar
Ja, det kommer det att bli förr eller senare.
Kanske nu, kanske inte..

Någon gång i tiden kommer antalet vargar att anses tillräckligt stort för att vara jaktbara/sanitär olägenhet/annan anledning, och det är inget märkvärdigt med det, det gäller i stort sett alla arter som har möjlighet att expandera, och det har vargen.
Citera
2008-12-20, 07:29
  #4
Medlem
cavalls avatar
så länge beslut tas utan att varkramare eller varghatare har ett finger med i spelet.
Citera
2008-12-20, 07:30
  #5
Medlem
Ikappenknapps avatar
Låt järvarna och vargarna få leva ifred. Det är ju softa djur
Citera
2008-12-20, 14:41
  #6
Medlem
smirnoffices avatar
Tycker att det kan vara bra att kunna hålla nere vargstamen till en bra nivå
desutom kommer jag ihåg för nån månad sedan så tog dom upp att det fanns en varg i sthlm å då jävlar vad fort det blev skydds jakt på den. Så det går väl bra att ha varg så länge dom inte finns bland er som vill ha varg. Medans vi som inte bor i tex sthlm och har riktiga problem med vargar nä vi ska inte ha rätt att skjuta dom när det faktiskt behövs.Det är jävligt fel nä, jag välkommnar det här. Ett annat alternativ är Omplassering av ett stort antal vargar till sthlm där "älskar" man ju vargar så slipper vi skiten.
det är vi som har varg som får leva med skiten.
Citera
2008-12-20, 14:55
  #7
Medlem
Aardwolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smirnoffice
Tycker att det kan vara bra att kunna hålla nere vargstamen till en bra nivå
desutom kommer jag ihåg för nån månad sedan så tog dom upp att det fanns en varg i sthlm å då jävlar vad fort det blev skydds jakt på den. Så det går väl bra att ha varg så länge dom inte finns bland er som vill ha varg. Medans vi som inte bor i tex sthlm och har riktiga problem med vargar nä vi ska inte ha rätt att skjuta dom när det faktiskt behövs.Det är jävligt fel nä, jag välkommnar det här. Ett annat alternativ är Omplassering av ett stort antal vargar till sthlm där "älskar" man ju vargar så slipper vi skiten.
det är vi som har varg som får leva med skiten.

Jag lever med "skiten" och har inga problem med det. Vargen som sköts under skyddsjakt utanför S-holm hade rivit rent för många får och därför blev det skyddsjakt på den. Själva beslutet var rätt men är otroligt korkat agerat av S-holms länstyrelse som inte i god tid har förberett landsortsbefolkningen på att det kommer att finnas varg och gjort preventiva åtgärder.

Nu OnT. Carlberg har ju gett NV i uppdrag att lägga fram en utredning till den 15: feb och då strikt reglerad jakt på varg. Jag är ledsen Nobody men går in på det genetiska igen. Vargstammen som finns här härstammar från tre individer och är ruskigt dålig genetisk sett. Men det finns en rysk alfahane nu som har föryngring i sitt revir och blir det så att dom får skapa sina egna revir och yngla sig om två år då ser det genast mycket ljusare ut.

Angående att minska vargstammen nu. Den ligger på en dödlighet redan nu på 30 % och går dödligheten upp till 35 % så blir det en negativ utveckling av stammen och även rent genetiskt så vore det katastrofalt. Så man får hoppas att dom kommer att tillåta 1-2 % reglerad jakt. Så dödligheten går upp till 32 %.

Det pratas också om att man ska sprida ut vargstammen. Men hur många vargägare vill ha varg inplanterad på sin mark i Småland, Halland, Blekinge, Uppland, Östergötland och så vidare?
Citera
2008-12-20, 18:29
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ikappenknapp
Låt järvarna och vargarna få leva ifred. Det är ju softa djur


Jodå, det tycker lapparna med!

Även om jag har svårt för renskötarna så har jag full förståelse att dom förpassar alla rovdjur till de sälla jaktmarkerna så fort dom får chansen.
Citera
2008-12-21, 10:19
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smirnoffice
Tycker att det kan vara bra att kunna hålla nere vargstamen till en bra nivå
desutom kommer jag ihåg för nån månad sedan så tog dom upp att det fanns en varg i sthlm å då jävlar vad fort det blev skydds jakt på den. Så det går väl bra att ha varg så länge dom inte finns bland er som vill ha varg. Medans vi som inte bor i tex sthlm och har riktiga problem med vargar nä vi ska inte ha rätt att skjuta dom när det faktiskt behövs.Det är jävligt fel nä, jag välkommnar det här. Ett annat alternativ är Omplassering av ett stort antal vargar till sthlm där "älskar" man ju vargar så slipper vi skiten.
det är vi som har varg som får leva med skiten.

Ok, men då vill jag att du svarar på följande:
om en älg kommer in i Stockholms tätort skjuts den omedelbart (eftersom vilda djur och storstad inte går ihop). Innebär det att alla älgar ska skjutas i hela Sverige?

Om du svarar nej, blir min följdfråga: varför ska vargen skjutas i hela Sverige, bara för att vargen skjuts om den kommer in i Stockholm?

(Jag har aldrig fått ett vettigt svar på de frågorna från vargnegativa, däremot massa påhopp som "idiot" etc...).
Citera
2008-12-21, 10:33
  #10
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av motorhuset
Ok, men då vill jag att du svarar på följande:
om en älg kommer in i Stockholms tätort skjuts den omedelbart (eftersom vilda djur och storstad inte går ihop). Innebär det att alla älgar ska skjutas i hela Sverige?

Om du svarar nej, blir min följdfråga: varför ska vargen skjutas i hela Sverige, bara för att vargen skjuts om den kommer in i Stockholm?

(Jag har aldrig fått ett vettigt svar på de frågorna från vargnegativa, däremot massa påhopp som "idiot" etc...).


Bra skrivet. Ryssland har 40000 vargar. Kanada 60000. I förhållande till landets storlek skulle det betyda 1500-2000 i Sverige. Det är också vad det har funnits en gång då djurlivet i landet var i balans, ungefär 2000 vargar. Hoppas det blir så snart igen. Betydligt mer tätbefolkade länder än Sverige har mycket större vargstam än vi. Detta utan större bekymmer med vargarna. Kom sedan inte och beskyll mig för att vara stadsbo. Jag har får och är själv jägare. De flesta jägare håller med mig om detta. Det är mest ett litet antal extrema varghatarjägare som får komma till tals i media. De allra flesta jägare vill ha ett naturligt djurliv i landet där även varg ingår.
Citera
2008-12-21, 12:39
  #11
Medlem
mufflonfårs avatar
så länge vargen inte utrotas i sverige bör väl alla få skydda sin mat och egendom? samer och naturfolk ska väl ha samma rätt som stockholmsbor?

post-svenskarna har behandlat samer som engelsmännen behandlade indianerna.
Citera
2008-12-21, 13:50
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mufflonfår
så länge vargen inte utrotas i sverige bör väl alla få skydda sin mat och egendom? samer och naturfolk ska väl ha samma rätt som stockholmsbor?

post-svenskarna har behandlat samer som engelsmännen behandlade indianerna.

Skydda på bara. Sätt upp stängsel och använd boskapshundar. Men låt vargen leva, annars är beteckningen "naturfolk" inte korrekt.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback