2008-12-22, 02:49
Medlem
ayanamiis avatar
Ja, vad finns det fr intresant att bertta om detta rengane fjllevande folk? Vad har de fr politisk makt och varfr? Vad sger de olika partierna i frgan och varfr?

Eller r det helt enkelt s att de r obetydliga och drfr frs det aldrig ngon politisk diskussion med samer som mne i medier och samhllet?
Citera
2008-12-22, 03:09
Medlem
Tagelbergs avatar
Det r bara en liten del av samerna som r fjllevande och rengande. Den samettaste orten i Sverige lr vara Stockholm. Rennringen r intressant stillvida att den r sprk- och kultur-brande. I och med att turistnringen blir allt viktigare fr landet s r det frmodligen viktigt att upprtthlla rennringen s lnge som mjligt.

Deras makt att pverka ngonting direkt r i stort sett lika med noll. Men eftersom Sverige har drivit p skyddet av olika minoritetsgrupper runt om i vrlden s skulle det se illa ut om vi inte vrnade om en sdan unik grupp.
Citera
2008-12-22, 06:29
Medlem
S-hund temporrs avatar
Aprop lappdjvlar och politik:

Om jag skulle vilja rsta i eller stlla upp till val fr sametinget, vilka faktorer avgr om jag har rtt till det? Jag minns att jag har sett Anslagstavlan-propaganda p TV om att "samer skall registrera sig fr val till sametinget", e.d.

Skall jag g till Uppsala Rasbiologiska och f min skalle mtt och erhlla intyg p att den r av samisk typ?

Eller vad gller? Jag har ftt uppfattningen att samer oavsett var de befinner sig r rstberttigade och valbara, s det verkar inte vara ngot som r styrt av geografi och folkbokfringsort.

Vidare har jag frsttt, fast jag kanske r ute och cyklar nu, att sametinget har beslutandertt ver vissa saker som i mer civiliserade delar av Sverige styrs av frsamlingar som istllet r tillsatta i val med fri och allmn rstrtt (t.ex. landsting och kommunfullmktige). Det r tydligen inte vilken intressefrening som helst.

r det, om ovanstende stmmer, frenligt med svensk grund- och vallag att en viss del av Sveriges folk och yta inte fr styras av mnniskor som inte har ett visst etniskt ursprung?

F.. r lappdjvlarna ingen ursprungsbefolkning, dessa horder har invaderat nuvarande Sverige frn nordost lngt efter inlandsisens avsmltning och den verkliga ursprungsbefolkningens ankomst sderifrn. Ut med packet!
Citera
2008-12-22, 07:47
Medlem
Tagelbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av S-hund temporär
F.. r lappdjvlarna ingen ursprungsbefolkning, dessa horder har invaderat nuvarande Sverige frn nordost lngt efter inlandsisens avsmltning och den verkliga ursprungsbefolkningens ankomst sderifrn. Ut med packet!

Samerna fanns inom Sveriges nuvarande grnser lngt innan Sverige blev en statsbildning och det r det som gller. Vad som gller vem som kom frst efter inlandsisen r frutom irrelevant dessutom ytterst oskert.
Citera
2008-12-22, 08:34
Medlem
De har alldeles fr stor makt med tanke p hur f dem r. Vad r det fr jvla apartheid attityd gllande samerna status. Trodde privilegiera mnniskor pga av deras folkgrupp slutade under 1900-talet.

Sluta bekosta sametinget, och vill dom ha sina renar fr dem fan ha dem i hage. De fr spela p samma regler som alla andra svenskar. S det blir till att klippa sig och skaffa ett jobb som inte gr runt enbart pga. hjlp av skattemedel. Ser fram emot den dagen vi kan skjuta ren.
Citera
2008-12-22, 11:03
Medlem
Erk Swedes avatar
smaer

Citat:
Ursprungligen postat av Tagelberg
Samerna fanns inom Sveriges nuvarande grnser lngt innan Sverige blev en statsbildning och det r det som gller. Vad som gller vem som kom frst efter inlandsisen r frutom irrelevant dessutom ytterst oskert.

Samer r en sak,men att srbehandla tamrensuppfdning r tmligen tveksamt.
Bnder i norr fanns bofasta d samerna brjade tmja tamren.
Och dessutom d medelinkomsten fr rengande samer r 60000 om ret ,och dom kr med nya bilar och skotrar i stor omfattning,s rr det sig definitivt om mycket svartarbete och skettefusk.
Citera
2008-12-22, 14:56
Medlem
Tagelbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Erk Swede
Samer r en sak,men att srbehandla tamrensuppfdning r tmligen tveksamt.
Bnder i norr fanns bofasta d samerna brjade tmja tamren.
Och dessutom d medelinkomsten fr rengande samer r 60000 om ret ,och dom kr med nya bilar och skotrar i stor omfattning,s rr det sig definitivt om mycket svartarbete och skettefusk.

Allt det dr kan mjligen stmma p ngot stt men det frndrar inte det faktum att samerna frefaller exotiska och strker Sveriges stllning som turistland.
Citera
2008-12-22, 21:29
Bannlyst
min morfars far var same!
Citera
2008-12-22, 21:42
Medlem
Erk Swedes avatar
samekultur

Citat:
Ursprungligen postat av Tagelberg
Allt det dr kan mjligen stmma p ngot stt men det frndrar inte det faktum att samerna frefaller exotiska och strker Sveriges stllning som turistland.

men rensktseln kr ju ver all annan samisk kultur.
Mnga samettlingar har ftt sina kojor och visten uppbrnda fr att dom inte r "rengande" samer.
Strider om jakten ovanfr odlingsgrnsen r oftast mellan olika samer ven om media pstr att det stridigheter mellan "svenskar" och "samer"..
Att staten orsakar split med vanligt folk fr att stdja ngot s tveksamt som rensktseln gynnar definitivt inte samerna.
Istllet s hatas ju de jvla lapparna som lmpar av sina renar verallt utom i lappland.
Att slppa ut en renflock frn lastbil bakom backkrn,eller verhuvudtaget vid trafikerade vgar.r s vansinnigt provocerande.
verhuvudtaget att parasitera p annans mark r knappast ngot som frmjar den samiska kulturen och gr den populr.
Citera
2008-12-22, 22:10
Medlem
ayanamiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av S-hund temporär
Aprop lappdjvlar och politik:

Om jag skulle vilja rsta i eller stlla upp till val fr sametinget, vilka faktorer avgr om jag har rtt till det? Jag minns att jag har sett Anslagstavlan-propaganda p TV om att "samer skall registrera sig fr val till sametinget", e.d.

Skall jag g till Uppsala Rasbiologiska och f min skalle mtt och erhlla intyg p att den r av samisk typ?

Eller vad gller? Jag har ftt uppfattningen att samer oavsett var de befinner sig r rstberttigade och valbara, s det verkar inte vara ngot som r styrt av geografi och folkbokfringsort.

Vidare har jag frsttt, fast jag kanske r ute och cyklar nu, att sametinget har beslutandertt ver vissa saker som i mer civiliserade delar av Sverige styrs av frsamlingar som istllet r tillsatta i val med fri och allmn rstrtt (t.ex. landsting och kommunfullmktige). Det r tydligen inte vilken intressefrening som helst.

r det, om ovanstende stmmer, frenligt med svensk grund- och vallag att en viss del av Sveriges folk och yta inte fr styras av mnniskor som inte har ett visst etniskt ursprung?

Vem som r same och inte skulle ju SD kunna dra nytta av i sin argumentation kanske. I SD-sammahang tjatar ju folk om "vem r svensk och vem r invandrare bla bla" men vem som r same och inte r tydligen helt sjlvklart. Undra hur det bedms!

Hade vi haft ett svenskting eller motsvarande i Sverige hade nog medierna gtt i taket, men att samerna fr ha sin egen rasrena nation bryr sig ingen om. Hrlig dubbelmoral.

Hittade frresten lite info t dig! http://www.sametinget.se/1060

Citat:
Vilka blir upptagna i samerstlngden?
Enligt sametingslagen ska du uppfylla tv kriterier. Det ena r ett subjektivt kriterium, att du sjlv anser dig vara same.

Synd att du inte anmlde dig innan 2008-10-20, d hade du nog ftt vara med. Tnk s kul om 300 000 svenskar anmlt sig fr de ansg vara samer och sedan kickade ut de etniska samerna ur tinget
Om man inte blev accepterad som rstberttigad hade man kunnat g till DO.
Senast redigerad av ayanamii 2008-12-22 kl. 22:13.
Citera
2008-12-23, 00:49
Medlem
Eoppoyzs avatar
SD vill avskaffa sametinget och att SD r emot de rengande samernas apartheidstatus i samhllet, en status som ven vissa renlsa samer r emot.
Citera
2008-12-28, 22:00
Medlem
Tjennstroums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ayanamii
Ja, vad finns det fr intresant att bertta om detta rengane fjllevande folk?
Det r en vldigt, vldigt, vldigt liten minoritet av dem som r rensktare och rengare. Mnga, om inte en majoritet, bor ocks utanfr fjllregionen i Sverige, som Norrbotten och Stockholm. Att lappar = rensktare r en gammal frdom som bygger p ren okunskap. Och utgr grunden i dagens politik i omrdet.
Citat:
Vad har de fr politisk makt och varfr?
Rensktarna som s har inte ngon politisk makt, dremot har de Stockholmsetablissemanget p sin sida eftersom de r s exotiska dr lngt bort i "Norrland". Visst finns det vissa politiker som r lappar, men av ngon anledning terfinns de bara i det gng som nu sitter i opposition, speciellt Miljpartiet och Vnsterpartiet.
Citat:
Vad sger de olika partierna i frgan och varfr?
De politiska partierna anser att rensktsel r samisk kultur och det skall sledes vrnas om, att rensktsel r en "nring" som frstr privat egendom i form av fastigheter och skog, att fr varje krona "nringen" drar in betalar skattebetalarna fyra, att renarna orsakar ett flertal olyckor och ddsfall rligen med mera, viftar man bort. Partierna tycker att nringen r s viktig fr "samisk kultur" att lagstiftningen utformats s att rensktare erhller en rad privilegier andra medborgare frvgrats (liknande hur man gjorde fr den vita minoritetsbefolkningen i Sydafrika). Samt att de har ensamrtt till statlig mark staten konfiskerade frn de tidigare garna (i vart fall sder om Lappland).

Citat:
Eller r det helt enkelt s att de r obetydliga och drfr frs det aldrig ngon politisk diskussion med samer som mne i medier och samhllet?
I Stockholmsmedia har enbart Expressen talat klartext i vad det egentligen rr sig om - apartheid. Eftersom det handlar om en minoritet, som uppfattas som exotisk, r vilka raslagar som helst helt godtagbara. Att tala om att rdda och stdja smlndsk kultur genom att sa bidrag ver fiskare vid kusten, infra srskilda lagar som giver dem mer rttigheter n andra i Smland, giva dem rtten att frstra privat mark (och konfiskera mark av dem som gr motstnd) och s vidare skulle vara samma sak - om man hade bilden att fiskenringen = smlndsk kultur. Sjlvfallet lika hemsk som lappolitiken, med skillnaden att smlnningar inte r srskilt exotiska och inte frtjnar raslagar, i elitens tycke.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in