2011-02-01, 20:29
Medlem
Citat:
Hur fan ids somliga ens andas ver futtiga 11 kronor om ret....

Nu ska vi si hr sa Blinda Sara.

Om vi tittar lite i utredningen "Vad kostar en ren?" som det lnkades till ovan finner vi fljande fakta i sammanfattningen:

Fr budgetret 1993 berknas att nringen har tillfrts 6,5 kronor i std fr varje krona som nringen tjnade. Samma r producerades 2440 ton renktt.

Fr budgetret 1994 berknas en samhllsekonomisk frlust p 200 miljoner kronor.

Vilket, med rknedosans hjlp, kan konstateras innebra ganska precis 82 kronor i samhlleligt std per kilo levererat renktt. I 1994 rs penningvrde.

200 miljoner kronor r en femhundring i julklapp t 400 000 av vra fattigaste pensionrer. Inte en summa att frakta.
Citera
2011-02-03, 12:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BaalZeBub
Vad jag har hrt s slaktar man en oerhrt stor del av renstammen rligen. De hlls extremt unga. Rena rovdriften.

Hur menar du nu?
Att man slaktar renarna unga, dvs kalvar?
Eller att man slaktar gamla djur?

Beskriv grna skillnaden mot annan kttproduktion.
Citera
2011-12-21, 18:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aleta
Hur menar du nu?
Att man slaktar renarna unga, dvs kalvar?
Eller att man slaktar gamla djur?

Beskriv grna skillnaden mot annan kttproduktion.

Skillnaden r att den vanliga kttdjursproduktionen bidrar till samhllet och mste upprtthllas av detta skl i motsatts till lapparnas renhllning som inte bidra utan sker i stort sett p hobbybasis..

.
Citera
2011-12-21, 23:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wheelgunner
Skillnaden r att den vanliga kttdjursproduktionen bidrar till samhllet och mste upprtthllas av detta skl i motsatts till lapparnas renhllning som inte bidra utan sker i stort sett p hobbybasis..

.

Se dr, jag ser att du har givit dig ut p korstg. Inlgg i varenda trd om samer...och lika fulla av frdomar som vanligt...

Vet du vad jag funderade p efter ditt prat om att hlla jordbruk och nyttigt fr landet osv. osv?

Jo, vr livsstil innebr att vi hela tiden anvnder upp resurser som vra barn och barnbarn egentligen ska ha. Vi utarmar helt enkelt jordklotet och sgar slunda av grenen vi sitter p.
D r det precis lika samhlleligt viktigt att behlla rennringen och framfr allt alla urfolks filosofi att man frvaltar jorden till nstkommande generationer.
Citera
2012-01-23, 00:28
Medlem
Detta inlgg finns p fler stllen i forumet men eftersom ngon kom med siffror frn 1998 s kan jag lgga in siffror fr 2009:

Jag tycker det r ett otyg med allt detta snack om alla bidrag som rengare fr i mnga inlgg och satte mig ned och gjorde en granskning. Det visade sig ganska tydligt att om vi skall ge oss p ngon ngra s r det nog lantbrukare. Detta skulle kunna vara ett tydligt exempel p att det bsta man kan gra r att ta reda p fakta innan man uttalar sig i en frga, vilken som helst.

___

Fljande gllde fr r 2009 (Anledningen att jag valde 2009 var att det var det r som ligger nrmast i tiden d man ltt kan f fram dessa fakta):

Ersttning till rennringen 2009 uppgick till
133.788.000 SEK

Antal rengare 2009 uppgick till 4668 st. (Sametinget)

Detta medfr att varje rengare i snitt fick 28.661 SEK i bidrag

___

Ersttningen till Lantbrukare 2009 i Sverige uppgick till
9.844.000.000 SEK

I brjan utav r 2010 fanns i Sverige 62091 lantbrukarfretag. (http://www.scb.se/statistik/JO/JO010...JO34SM1101.pdf)

Detta medfr att varje lantbruksfretag i snitt fick 158.541 SEK

LRF hade r 2009 Ca. 170000 medlemmar (18000 ungdomar)
S om vi istllet skulle leka med tanken att alla LRFs medlemmar fick dela p bidragen s skulle de ha ftt: ca. 57.905 SEK var r 2009

(http://www.jordbruksverket.se/downlo...istik_2009.pdf)

___

Ni som nu sitter och funderar p vad det r fr std man ger lantbrukare s kan det t.ex. handla om:

Privat lagring av Ost - 8 fretag fick std i form utav 62 utbetalningar p sammanlagt 850.000 SEK
Kvalitets o marknadsfringstgrder utbetalt 2.136.000 SEK
Omstruktureringsstd fr sockerbetsodlare, utbetalt 133.918.000 SEK
Bruna bnor p land 3 utbetalningar p totalt 110.000 SEK

S det ser ut som om att en stor sten mste kunna falla frn mngas brst nu d det faktiskt verkar som om att vra lantbrukare r en BETYDLIGT strre kostnad vad gller bidrag.

Mer att lsa om allt finns t.ex. hr:
Jordbruksverket
SCB

Ja just det, ni som sitter och undrar vad jag r fr en.
Nej, jag r inte same. Jag r Vstgte, vi har massor med lantbrukare och vi gnller inte p dem mer n mjligen nr de vid ngot ftal tillfllen r ute och dundrar med traktorerna p vgarna hr s att det blir ker.

//Per Persson Eckerstrm
Citera
2012-01-23, 08:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MFFSEcke
Detta inlgg finns p fler stllen i forumet men eftersom ngon kom med siffror frn 1998 s kan jag lgga in siffror fr 2009:

Jag tycker det r ett otyg med allt detta snack om alla bidrag som rengare fr i mnga inlgg och satte mig ned och gjorde en granskning. Det visade sig ganska tydligt att om vi skall ge oss p ngon ngra s r det nog lantbrukare. Detta skulle kunna vara ett tydligt exempel p att det bsta man kan gra r att ta reda p fakta innan man uttalar sig i en frga, vilken som helst.

___

Fljande gllde fr r 2009 (Anledningen att jag valde 2009 var att det var det r som ligger nrmast i tiden d man ltt kan f fram dessa fakta):

133.788.000 SEK

___

9.844.000.000 SEK

I brjan utav r 2010 fanns i Sverige 62091 lantbrukarfretag. (http://www.scb.se/statistik/JO/JO010...JO34SM1101.pdf)

S om vi istllet skulle leka med tanken att alla LRFs medlemmar fick dela p bidragen s skulle de ha ftt: ca. 57.905 SEK var r 2009

___

Ni som nu sitter och funderar p vad det r fr std man ger lantbrukare s kan det t.ex. handla om:

Privat lagring av Ost - 8 fretag fick std i form utav 62 utbetalningar p sammanlagt 850.000 SEK
Kvalitets o marknadsfringstgrder utbetalt 2.136.000 SEK
Omstruktureringsstd fr sockerbetsodlare, utbetalt 133.918.000 SEK
Bruna bnor p land 3 utbetalningar p totalt 110.000 SEK

S det ser ut som om att en stor sten mste kunna falla frn mngas brst nu d det faktiskt verkar som om att vra lantbrukare r en BETYDLIGT strre kostnad vad gller bidrag.

Mer att lsa om allt finns t.ex. hr:
Jordbruksverket
SCB

Ja just det, ni som sitter och undrar vad jag r fr en.
Nej, jag r inte same. Jag r Vstgte, vi har massor med lantbrukare och vi gnller inte p dem mer n mjligen nr de vid ngot ftal tillfllen r ute och dundrar med traktorerna p vgarna hr s att det blir ker.

//Per Persson Eckerstrm

Just det! En lappkramare till som inte har en susning om hur rensktseln gr till och vilka osmjor den orsakar..

Dessutom s r dina siffror friserade d du inte tagit med alla pengar som gr till rensktseln och de skador den stller till. Rensktseln kostar rligen i storleksordningen 500-800 miljoner.

Dessutom s bestr den strsta delen av rengare av pensionrer och andra som bara ger ngot tiotal renar och har det som hobbyverksamhet.. I realiteten finns det bara ngot hundratal stora rengare. Varav ngra har mnga hundra djur.

Rensktsel i sin nuvarande nomadiserade form uppstod p 1700-talet och form r hopplst omodern.

Vad skulle du sjlv tycka om vstgtska bnderna hade alla sina djur fritt strvande utan uppsyn ver din tomtmark och trampade ned och t upp dina blomrabatter!?

.
Citera
2012-01-23, 15:10
Medlem
Saefvgrens avatar
Citat:

___

133.788.000 SEK

___

9.844.000.000 SEK

Jmfr med mngd och vrde p produkter som faktiskt produceras per jordbrukare/same s kanske det klarnar lite?

Av ren nyfikenhet s skulle jag ocks vilja frga om du har rknat in kostnaden fr alla bilolyckor som rennringen orsakar?
Citera
2012-05-30, 07:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saefvgren
Jmfr med mngd och vrde p produkter som faktiskt produceras per jordbrukare/same s kanske det klarnar lite?

Av ren nyfikenhet s skulle jag ocks vilja frga om du har rknat in kostnaden fr alla bilolyckor som rennringen orsakar?

Nej, det rknas inte! Fr d blir det nnu tokigare...

Varje r s blir ungefr 1500 renar pkrda i trafiken och det blir mnga bucklade bilar av det..

Tgen r stabilare men det kostar nd banverket stora summor att ta reda p de ca 2000 renar som blir pkrda vare r. Dessutom s finns det med n 70 mil renstngsel att underhlla lngs med jrnvgarna i norr..

.
Citera
2012-09-11, 19:57
Medlem
Cindybears avatar
Citat:
... Jag tycker det r ett otyg med allt detta snack om alla bidrag som rengare fr
... Ersttning till rennringen 2009 uppgick till 133.788.000 SEK
...
//Per Persson Eckerstrm

Frbluffande!
4668 rengare lyckas bara producera ca 2500 ton ktt per r, det r ju bara 500 kilo per same-fretagare!
Vad blir det, kanske 4-5 slaktade renar per hrt arbetande rengare?
Och vi skattebetalare ger samen 28.000 SEK fr att han producera och slja 500 kilo ktt.
D fr samen 56 skattekronor fr att slja ett kilo ktt + vad restaurangen ger honom betalt...
Har jag rknat fel eller kan det vara s hr galet?
Ja du Per, ett otyg r det allt. Betala ngons annans hobby? Till somligt finns det pengar minsann.
Senast redigerad av Cindybear 2012-09-11 kl. 20:09.
Citera
2012-09-11, 20:02
Medlem
Sluta klaga p samerna, de kostar inte mycket pengar, vra importerade negrer och skningar kostar betydligt mer..
Citera
2012-09-11, 20:24
Medlem
Cindybears avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kriscenter2
Sluta klaga p samerna, de kostar inte mycket pengar, vra importerade negrer och skningar kostar betydligt mer..

Det jag egentligen str mig mest p r hur politiskt engagerade samer oemotsagda fr via vra skattemedel fra ut vilka galna historiefrfalskningar de vill.
Svenska norrlnningar ska skmmas och har ingen rtt till mark, jakt och fiske.
Jag tnker p hur de pstr att allt frn hllristningar och stenldersbostder till vikingahus och vikingagravar mste vara samiska "eftersom de var frst" i ett ljligt cirkelresonemang.
Det r uppenbart att dessa arkeologiska fynd inte visar ngon samisk tradition utan det finns uppenbara kopplingar till sydsvenska begravningsmetoder, byggnadstraditioner och hllristningsstilar.
DNA-forskning r ett hett omrde angende detta... Jag fr nog starta en ny trd, ska pbrja lite research direkt!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in