Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2009-04-24, 13:13
  #37
Medlem
Läthers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hååg
Men nu är ju PF rätt mainstream, då måste jag rekommendera svenska Graveyard. De är aktuella just nu och spelar klassisk rock av den absolut finaste kalibern. Om de hade funnits lite tidigare så hade de garanterat varit ett band av omåttlig popularitet.
Detta är kanske inte progg, men det får absolut inte glömmas!
www.myspace.com/graveyardsongs

Såg bandet förra sommaren på trästocksfestivalen, och det var bra. När jag läste att det skulle vara en blandning av Cream och Black Sabbath blev jag intresserad direkt.

Mina favoriter är väl vad man kan kalla mainstream-prog som Yes - Fragile, Rush - Hemispheres, Genesis - Selling England, King Crimson - Red. Ja listan kan göras lång.
Citera
2009-04-24, 14:03
  #38
Medlem
Mark Gs avatar
Det har kommit en del nya mycket bra progressiva/symfoniska rockband från Sverige på senare år: Beardfish, som redan har nämnts, Moon Safari, Brighteye Brison och Unifaun. Sen finns ju The Tangent och Thieves' Kitchen som delvis är svenska. Unifaun har på ett mycket övertygande sätt lyckats återskapa Genesis sound (som det lät ca 1975--77) och samtidigt få det att låta modernt och nyskapande (inga plagiat här inte!)

Appropå The Tangent så vill jag slå ett slag för en av medlemmarna - Guy Manning, vars tionde soloalbum släpptes för någon månad sedan. Den håller samma höga kvalité som hans tidigare alster och är i ungefär samma stil som The Tangent.

En ganska obskyr och mycket bra grupp från Danmark är Taylor's Universe som leds av multiinstrumentalisten Robin Taylor som även har släppt flera plattor under eget namn. Andra favoriter från Danmark är Savage Rose och Ache. Norska Panzerpappa är också otroligt bra.

Både Robin Taylor och Panzerpappa spelar någon sorts "avant-rock/rock in opposition (RIO)" i samma tradition som Frank Zappa, Henry Cow och Samla Mammas Manna. Andra lite modernare band i samma genre är Motor Totemist Guild, Thinking Plague och 5uu's. Samtliga är mycket bra. En annan favorit som ligger precis på gränsen till vad man normalt brukar räkna som progressiv rock är Cardiacs.
Citera
2009-04-24, 20:13
  #39
Moderator
Psilosophers avatar
Jag skulle helst lista en hel radda klassiker nu (ni vet vilka), men jag är en man av hög moral. Så, då det tycks tillåtet att göra avsteg och halka in på RIO och liknande: UNIVERS ZERO. "Ceux du dehors", "Uzed" och "Heatwave". Otroligt kraftfull och egensinnig musik. UZ fullbordade vad som endast vagt antytts av Crimson, Magma etc.
Citera
2009-04-25, 01:05
  #40
Medlem
De flesta ovanämnda banden är helt fantastiska,men för att föra in något nytt i diskussionen kan jag rekomendera wigwam och deras skivor fairyport och being,wigwam gjorde tyvärr aldrig någon riktigt bra skiva utan var mest ett live band.
Citera
2009-04-25, 18:45
  #41
Medlem
Shalashaskas avatar
Änglagårds Hydbris finns nu återutgiven!
Epilog kommer snart!


Köp här:
http://www.alvarsdotter.com/Welcome.html
Citera
2009-04-25, 20:57
  #42
Medlem
JazzIsNotDeads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shalashaska
Änglagårds Hydbris finns nu återutgiven!
Epilog kommer snart!


Köp här:
http://www.alvarsdotter.com/Welcome.html
Tack för tipset! Har letat som fan!
Citera
2009-04-25, 20:59
  #43
Medlem
JazzIsNotDeads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oakenshield
Men SACD-versionen av A Trick Of The Tail var fullständigt lysande, underbart ljud!
Jag hörde SACD-versionen av Nursery Cryme idag (mer om det i 1001-tråden) och 94-remastern föll ihop och dog direkt i jämförelse.
Citera
2009-04-25, 22:28
  #44
Avstängd
Hryms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JazzIsNotDead
Jag hörde SACD-versionen av Nursery Cryme idag (mer om det i 1001-tråden) och 94-remastern föll ihop och dog direkt i jämförelse.

SACD?
Citera
2009-04-25, 23:38
  #45
Medlem
JazzIsNotDeads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hrym
SACD?
Super Audio CD.

Ger bättre ljud än en vanlig CD-skiva, men kräver en särskild SACD-spelare för att kunna nyttja dess rättmätiga kraft, annars fungerar den som en vanlig CD (då de oftast släpps i kombination CD/SACD).

http://sv.wikipedia.org/wiki/Super_Audio_CD
Citera
2009-04-26, 14:30
  #46
Avstängd
Hryms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JazzIsNotDead
Super Audio CD.

Ger bättre ljud än en vanlig CD-skiva, men kräver en särskild SACD-spelare för att kunna nyttja dess rättmätiga kraft, annars fungerar den som en vanlig CD (då de oftast släpps i kombination CD/SACD).

http://sv.wikipedia.org/wiki/Super_Audio_CD

oj jäklar!

vill ha!
Citera
2009-04-26, 15:58
  #47
Medlem
Magma nämndes tidigare här i tråden, självklart måste skivan Mekanïk Destruktïw Kommandöh få lite uppmärksamhet då den kanske bäst visar vad Magma går för.

King Crimson förknippas ofta nästan enbart med In the Court of the Crimson King och Red, men kan starkt rekommendera albumen Lizard och Starless and Bible Black. Från deras nyare era gillar jag deras livealbum och de s.k. ProjeKcts. Skivan The Deception of Thrush: A Beginner's Guide to ProjeKcts rekommenderas!

Två andra album som ofta glöms/kommer i skymundan är Relayer och Tales from Topographic Oceans av Yes.
Citera
2009-04-26, 21:41
  #48
Medlem
Oakenshields avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hrym
oj jäklar!

vill ha!

Tyvärr släpps det alltför lite på SACD numera. Formatet var som störst i början av 00-talet men har nu tyvärr nästan helt kommit i skymundan. DVD-A som också låter förjävla bra på en fin anläggning följer nog samma väg i och med Blue Ray-intåget.

Men Genesis-släppen på SACD är som sagt underbara - och skaffa definitivt SACD-utgåvan av Dark Side Of The Moon!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback