Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2008-12-26, 13:35
Medlem
Vettefan om detta ska ligga under hårdvara lr ens under data&teknologi? Snälla moderator flytta isf inte kasta?

Jag har ett problem, jag behöver vita dvd skivor, alltså när man kollar under skivan ska det vara vitt/silver som det är på äkta köp dvd filmer. Dvd skivor man köper obrända i handeln är alla blå/lila vad jag märkt. Jag kan inte vara så mer ingående på varför jag behöver vita dvd, det kanske låter konstigt, men det är viktigt för mig iaf.

Någon som vet var man kan få tag på sådana?

God Jul o Gott Nytt År
Citera
2008-12-26, 13:44
Medlem
pungsorks avatar
Är du säker på att det finns sådana överhuvudtaget?
(Har alldrig sett/hört talas om det)

Citat:
Ursprungligen postat av mems
Vettefan om detta ska ligga under hårdvara lr ens under data&teknologi? Snälla moderator flytta isf inte kasta?

Jag har ett problem, jag behöver vita dvd skivor, alltså när man kollar under skivan ska det vara vitt/silver som det är på äkta köp dvd filmer. Dvd skivor man köper obrända i handeln är alla blå/lila vad jag märkt. Jag kan inte vara så mer ingående på varför jag behöver vita dvd, det kanske låter konstigt, men det är viktigt för mig iaf.

God Jul o Gott Nytt År
Citera
2008-12-26, 14:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pungsork
Är du säker på att det finns sådana överhuvudtaget?
(Har alldrig sett/hört talas om det)

Kolla på en vanlig dvd film om du har nån hemma, den är silvrig/vit på baksidan.
Citera
2008-12-26, 14:49
Medlem
Dziobeks avatar
Citat:
Kolla på en vanlig dvd film om du har nån hemma, den är silvrig/vit på baksidan.

Jo men dom skivorna bränner väl dom inte ens? Trycker dom inte fortfarande skivorna på något sätt? Har jag fått för mig iallafall.
Citera
2008-12-26, 15:40
Medlem
pungsorks avatar
Jepp, så är det.
Det är skillnad på pressade skivor (typ köpskivor) och brända skivor, helt olika tillverkningsprocesser. Därför ser dom också olika ut.

Citat:
Ursprungligen postat av Dziobek
Jo men dom skivorna bränner väl dom inte ens? Trycker dom inte fortfarande skivorna på något sätt? Har jag fått för mig iallafall.
Citera
2008-12-26, 16:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pungsork
Jepp, så är det.
Det är skillnad på pressade skivor (typ köpskivor) och brända skivor, helt olika tillverkningsprocesser. Därför ser dom också olika ut.

jaha dom är inte brända alltså, hade ingen aning om hur dom tillverkade dvd filmer idag...

Däremot har jag köpt piratkopierade dvd filmer i asien o dom är oxå silver/vita på baksidan. Tror ni dom använder pressmetoden oxå?
Citera
2008-12-26, 16:06
Medlem
b0gfettos avatar
Citat:
jaha dom är inte brända alltså, hade ingen aning om hur dom tillverkade dvd filmer idag...

Däremot har jag köpt piratkopierade dvd filmer i asien o dom är oxå silver/vita på baksidan. Tror ni dom använder pressmetoden oxå?

Ja, inte sitter dom och bränner hundratusentals skivor på hemdatorn iaf.
Citera
2008-12-26, 16:47
Medlem
pungsorks avatar
Javisst - kinesiska pirater sitter inte i någon skrubb utan det är industriell fart på det hela och följdaktligen så använder piraterna pressar.
Av någom anledning är dom ofta sämre på etiketter och omslag som ibland kan se lite taffliga ut. (Men en del går knappt att skilja från originalen).
Citera
2008-12-26, 17:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av b0gfetto
Ja, inte sitter dom och bränner hundratusentals skivor på hemdatorn iaf.

Nej men det finns ju maskiner som bränner i rel snabb hastighet oxå, har en sån robot hemma, dom bränner även ettiketten direkt på skivan...kanske bara funkar på cd iofs
Senast redigerad av mems 2008-12-26 kl. 17:21.
Citera
2009-03-11, 02:58
Medlem
Jonas1968s avatar
pressar

Citat:
Nej men det finns ju maskiner som bränner i rel snabb hastighet oxå, har en sån robot hemma, dom bränner även ettiketten direkt på skivan...kanske bara funkar på cd iofs
Men producerar dom skivor i industriell skala går det nog ändå snabbare att pressa. Då får dom ju dessutom skivor som liknar originalskivor mera än vad brända skivor gör.
Citera
2009-03-11, 06:55
Medlem
FRA-mannens avatar
Citat:

God Jul o Gott Nytt År

Den "vita" skivan som du talar om är en silver skiva som bara återfinns i tryckerier/industrier och bränns med en speciell brännare (blå laser om jag inte miss minner mig) och som bränner i väldigt hög hastighet (färdigt på ca 10 sekunder) dessa skivor finns inte att löpa i handeln för privat personer. Om du verkligen måste ha en sådan skiva så kan du vända dig till CD-tryckeri
Citera
2009-03-11, 06:57
Medlem
jarlens avatar
Citat:

Tillägg: De asiatiska skivorna kallas "Asian Silvers" och är pressade på piratfabriker
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in