• 1
  • 2
2009-01-03, 20:47
Medlem
237s avatar
En granne till mig ligger i skiljsmässa med extra allt. Känner honom inte annat än att vi brukar småprata när vi springer på varandra i farstun. Jävligt trevlig familjefar, som alltid var uppgångens solsken. Numera är han en spillra, och är nästan på väg att gråta när vi snackar. Så sent som idag sa han att han inte vet vad han ska göra, att han är skuldsatt, att ex-frun jäklas med honom på alla möjliga sätt. Till råga på allt så blir han snart av med jobbet i och med finanskrisen.

Jag vill verkligen hjälpa honom på något sätt, men hur? Har redan erbjudit honom att han kan komma ner och snacka, eller annat, men det känns lite lamt i sammanhanget. Finns något sätt att hjälpa honom komma på fötter?
Citera
2009-01-03, 21:02
Medlem
stilltons avatar
ta med dig en flaska whisky och snacka med honom någon kväll när han är utan ungarna, så kanske du får en lite bättre uppfattning om vad du praktiskt kan hjälpa honom med.
Citera
2009-01-03, 21:33
Medlem
Du kan nog inte göra så mycket mer än att visa att du "finns där", om du inte kan hjälpa honom med nytt jobb via eventuella kontakter eller så.

Du verkar vara en god granne och en hedersknyffel, önskar jag hade en granne likt dig.
Citera
2009-01-03, 21:35
Medlem
Snitzies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stillton
ta med dig en flaska whisky och snacka med honom någon kväll när han är utan ungarna, så kanske du får en lite bättre uppfattning om vad du praktiskt kan hjälpa honom med.

Kanske en dålig idé att ta med sprit. Låter som en person som ligger ganska hårt i riskzonen för att börja dricka för mycket. Dumt att hjälpa till att föra in honom på den banan. Skaffa honom en ny tjej istället!
Citera
2009-01-03, 21:40
Medlem
stilltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snitzie
Kanske en dålig idé att ta med sprit. Låter som en person som ligger ganska hårt i riskzonen för att börja dricka för mycket. Dumt att hjälpa till att föra in honom på den banan. Skaffa honom en ny tjej istället!

Det kan iof vara sant, men eftersom TS beskriver honom som en god familjefar förmodar jag att han inte direkt ligger i riskzonen. alkohol kan trots allt släppa en del på tungan, särskilt när det gäller att öppna sig för någon som man inte är nära vän med.
Citera
2009-01-03, 21:53
Medlem
237s avatar
Citat:
Det kan iof vara sant, men eftersom TS beskriver honom som en god familjefar förmodar jag att han inte direkt ligger i riskzonen. alkohol kan trots allt släppa en del på tungan, särskilt när det gäller att öppna sig för någon som man inte är nära vän med.

Tack för era råd, ska nog knacka på redan imogonkväll och snacka lite löst med honom.

Även om man skulle leda in honom på alkoholism så känns det som det skulle vara hans minsta problem just nu. Jag har sett slitna människor i mina dagar och själv varit nära gränsen, men det blir så oerhört mycket starkare när man ser det i en människa som varit i det närmaste idealisk i sitt levnadssätt.

Kanske återkommer i denna tråden med rapport om hur det utvecklar sig under de kommande månaderna.
Citera
2009-01-03, 21:54
Moderator
evilhoneys avatar
Citat:
Precis, dock kan det bli tokigt om han känenr att han släpper för mycket på en gång och inte vågar säga hej ens nästa gång.
Börja med en kaffe kanske?
Citera
2009-01-03, 22:18
Medlem
Mhaels avatar
Instämmer i att du verkar vara en ovanligt trevlig granne!
Fler 237 behövs!
Citera
2009-01-03, 22:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av evilhoney
Precis, dock kan det bli tokigt om han känenr att han släpper för mycket på en gång och inte vågar säga hej ens nästa gång.
Börja med en kaffe kanske?

Kanske inte så normalt att knalla ner till grannen med en termos nybryggt kaffe? Eller bjuda in sig själv på en kopp kaffe? Jag vet inte jag, men lite alkohol verkar bättre, och som andra skriver så har man oftast lättare för att öppna upp sig inför människor man inte står så nära, då när man dricker.

Hursom .. TS verkar vara en fin granne Lycka till!!
Citera
2009-01-03, 22:25
Medlem
Snitzies avatar
Citat:

Å andra sidan är inte det någon garanti, vem som helst kan ju i rätt (eller snarare fel) situation hamna i skiten. Och om han börjar med att på samma gång dricka och prata ut kanske den sköna känslan av att prata ut och ha sällskap av misstag blandas ihop med känslan av att vara full. Jag tycker att man ska vara försiktig om man inte känner personen väldigt väl och vet vad den klarar av.
Citera
2009-01-03, 22:27
Medlem
Mhaels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Meetoo
Kanske inte så normalt att knalla ner till grannen med en termos nybryggt kaffe? Eller bjuda in sig själv på en kopp kaffe? Jag vet inte jag, men lite alkohol verkar bättre, och som andra skriver så har man oftast lättare för att öppna upp sig inför människor man inte står så nära, då när man dricker.

Hursom .. TS verkar vara en fin granne Lycka till!!

Jo, skulle nog tycka det var lite udda om en granne kom förbi så, men trevligt (jag är dock flashbackare och således inte representativ för normala människor ). Dock kan nog endast TS som har träffat personen i fråga avgöra hur han skulle reagera på ett sådant besök.
En variant skulle ju vara att se till att träffas i trappan och bjuda hem honom på en kaffe? i stort sett samma men tror det passar vissa bättre.
Citera
2009-01-03, 22:29
Medlem
Ziltoids avatar
Skönt med människor som bryr sig om varandra även om dom inte är BFF's.
Lycka till och hoppas på en uppdatering med hur det går för karln!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in