Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 4
  • 5
2022-11-03, 19:02
  #49
Medlem
Sikkans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ferh
Zelda II: Enhanced PC Edition släpptes igår, och kan rekommendera det till alla som gillar Zelda 2 och liknande spel. Inget romhack utan det är Zelda 2 återskapat från grunden som ett vanligt pc-spel, och jag tyckte det var överlägset bättre än alla romhacks jag spelat.

Så lite snyggare grafik, karta i alla dungeons, en massa nya föremål, några nya områden, en ny slutboss som man låser upp efter att ha klarat spelet en gång, och en massa annat. Finns bland annat ett nytt föremål som gör att man inte dör när man ramlar ner i lava/vatten utan bara blir skadad och uppteleporterad istället, och ett annat föremål som långsamt fyller på ens magi hela tiden.

Aningen lättare än originalet pga de och några andra nya föremål, typ klarade det nyss utan att ha dött en enda gång, men rätt bra utmaning ändå.

Går att ladda ner det här: https://hoverbat.itch.io/ziiaol

Satan vad bra det var! Riktigt snygg remake. Men att det är lättare än originalet tycker jag inte..snarare svårare. Man tar rejält med skada av t.ex eld och de små blobbsen. Svårare att samla hjärtan också. Men fruktansvärt skoj spel för en (mig) som älskar originalet.

Har klarat första och tredje bossen. Men det verkar som att inte palatsen blir till sten när man är klar med dom, eller missar jag nåt?

edit* Att de har lagt in genvägar mellan städerna på ett riktigt snyggt sätt stör inte heller.
Citera
2022-11-04, 03:14
  #50
Medlem
Ferhs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sikkan
Satan vad bra det var! Riktigt snygg remake. Men att det är lättare än originalet tycker jag inte..snarare svårare. Man tar rejält med skada av t.ex eld och de små blobbsen. Svårare att samla hjärtan också. Men fruktansvärt skoj spel för en (mig) som älskar originalet.

Har klarat första och tredje bossen. Men det verkar som att inte palatsen blir till sten när man är klar med dom, eller missar jag nåt?

Ja det är lite svårare i början, men när man levlat upp och fått några av de nya föremålen så blir det betydligt lättare sen. Plus att man kan levla upp alla stats till 9 istället för till 8 som i originalet, vilket gör att man tar mindre skada, gör mer skada, plus får billigare magi. Och det i kombination med alla de nya föremålen gör att man kan bli rätt overpowered på slutet.

Det där med att palatsen förvandlas till sten är borttaget så de förblir alltid tillgängliga. Finns även två kartor man kan få efter palats 4-5 som visar ifall man har missat hjärtbitar etc i palatsen/städerna/världskartan.
Citera
2022-11-04, 08:16
  #51
Medlem
Sikkans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ferh
Ja det är lite svårare i början, men när man levlat upp och fått några av de nya föremålen så blir det betydligt lättare sen. Plus att man kan levla upp alla stats till 9 istället för till 8 som i originalet, vilket gör att man tar mindre skada, gör mer skada, plus får billigare magi. Och det i kombination med alla de nya föremålen gör att man kan bli rätt overpowered på slutet.

Det där med att palatsen förvandlas till sten är borttaget så de förblir alltid tillgängliga. Finns även två kartor man kan få efter palats 4-5 som visar ifall man har missat hjärtbitar etc i palatsen/städerna/världskartan.

Ah okej! Bra att veta. Riktigt grym remake än så länge iaf..Det verkar som att de gula yxmännen som finns i death mountain har bättre range eller är lite snabbare också för ducka+attack som alltid funkar i originalet utan att ta skada verkar inte riktigt applya här.. eller så är jag ovan med spelet
Citera
2023-02-11, 21:37
  #52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gest
Spelar detta spel just nu men har fastnat och har inte lyckats hitta hjälp via allehanda walkthroughs.

Det jag undrar är hur man får trollkarlen i "New Kasuto" att ge en trollformeln. Det ända han säger är ju: "Come back when you are ready.."

Jag undrar också vad "Sacred water" används till och vad den lilla blå diamanten nere i hörnet när man trycker på start står för?


Hade gärna hjälp dig , men först måste jag få igång skiten till tv .. har 2 konsoler varav en japansk el icke eu konsol och en massa spel och två olika utgångar avr och hej o hå … inte lätt vara kvinna i allt detta ..
Citera
2023-10-27, 00:55
  #53
Medlem
Geomeisters avatar
28 minuters video om Zelda II. Mycket välgjord och intressant från "NESComplex": https://www.youtube.com/watch?v=QMX5YzwOEME

Ett toppen tips!
Citera
  • 4
  • 5

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback