Från årsskiftet har arbetsgivaravgifterna sänkts för de under 26, den nya avgiften är 15,49%. Tidigare var den 21,21% för de mellan 18 och 26, nytt för i år är att även de under 18 år omfattas av den rabatterade arbetsgivaravgiften.
Läs mer:
http://di.se/Avdelningar/Artikel.asp...onid=undefined
Det finns väl egentligen två saker att diskutera: Är det bra med differentierad arbetsgivaravgift på det här viset och är det bra att det även gäller de under 18 numera?
Personligen så är jag kluven, det är ju onekligen ett stort problem att unga har svårt att ta sig in på arbetsmarknaden, men frågan är om man löser något genom att sänka arbetsgivaravgifterna bara för den gruppen, risken är ju att det gör resten av arbetsmarknaden ännu mer rigid. Unga sitter fortfarande lösast pga LAS, när de som är äldre dessutom får svårare att konkurrera pga högre arbetsgivaravgift (ganska mycket högre dessutom), så är ju risken stor att de som är lite äldre kommer bita sig fast ännu hårdare vid de jobb de har.
Att sänka för de under 18 ser jag inte heller riktigt poängen med, det är i mina ögon ingen grupp som behöver extra hjälp in på arbetsmarknaden, då de redan har en primär sysselsättning i och med skolan. Det är klart att det är bra om man kan jobba extra och få erfarenhet, men jag ser inte att nyttan av det är så stor att det motiverar rabatterad arbetsgivaravgift just för den gruppen.