• 1
  • 2
2009-01-07, 20:14
Medlem
miklons avatar
Från årsskiftet har arbetsgivaravgifterna sänkts för de under 26, den nya avgiften är 15,49%. Tidigare var den 21,21% för de mellan 18 och 26, nytt för i år är att även de under 18 år omfattas av den rabatterade arbetsgivaravgiften.

Läs mer:
http://di.se/Avdelningar/Artikel.asp...onid=undefined

Det finns väl egentligen två saker att diskutera: Är det bra med differentierad arbetsgivaravgift på det här viset och är det bra att det även gäller de under 18 numera?

Personligen så är jag kluven, det är ju onekligen ett stort problem att unga har svårt att ta sig in på arbetsmarknaden, men frågan är om man löser något genom att sänka arbetsgivaravgifterna bara för den gruppen, risken är ju att det gör resten av arbetsmarknaden ännu mer rigid. Unga sitter fortfarande lösast pga LAS, när de som är äldre dessutom får svårare att konkurrera pga högre arbetsgivaravgift (ganska mycket högre dessutom), så är ju risken stor att de som är lite äldre kommer bita sig fast ännu hårdare vid de jobb de har.

Att sänka för de under 18 ser jag inte heller riktigt poängen med, det är i mina ögon ingen grupp som behöver extra hjälp in på arbetsmarknaden, då de redan har en primär sysselsättning i och med skolan. Det är klart att det är bra om man kan jobba extra och få erfarenhet, men jag ser inte att nyttan av det är så stor att det motiverar rabatterad arbetsgivaravgift just för den gruppen.
Citera
2009-01-07, 22:44
Medlem
Jag ser inte heller poängen med att sänka skatten för dom som är under 18.

Men sänkta arbetsgivavgifter är det Sverige behöver mest av allt, om man vill få ner arbetslösheten. Men det behövs allmänna sänkningar också.

Hur mycket av statens intäkter får man in genom arbetsgivaravgifter, någon som har siffror på det?
Vet att arbetsgivaravgifterna brukar vara runt 40 % av lönen.
Senast redigerad av Arahant 2009-01-07 kl. 22:47.
Citera
2009-01-07, 23:27
Medlem
lolpovertys avatar
Yey, en ännu mera statisk arbetsmarknad. Sänkning är bra men det borde ske för alla.
Citera
2009-01-08, 12:04
Medlem
Aristotélēss avatar
Nu har ju borgarna sänkt AGA för unga även tidgare år, så man bör jämföra med 2006.
Dvs, AGA:n har halverats. Detta är utmärkt då ungdomar pg av höga ingångslöner
och kollektivavtal har svårt att ta sig in på arbetsmarknaden.

En allmän sänkning skulle naturligtvis vara bra, men för ungdomarna är det
betydligt bättre att kostnaden för dom är betydligt lägre då det får samma
effekt som om exempelvis ingångslön skulle sänkas eller kollektivavtal försvagas.
Dessa görs ju inte enkelt i Sverige så då är sänkt AGA en enkel lösning.
Regeringens möjligheter att snabbt ändra på arbetsmarknadens dynamik
är ju också väldigt mycket större. Det har vissa fördelar, om än vissa nackdelar.

Angående hur mycket AGA och annat drar in till det "gemensamma"..
http://ekonomifakta.se/sv/Fakta/Skat...mer_skatterna/
Citera
2009-01-08, 13:43
Medlem
miklons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arahant
Vet att arbetsgivaravgifterna brukar vara runt 40 % av lönen.

Jag trodde att jag hade fått med det i startinlägget, men tydligen missade jag det. Den vanliga arbetsgivaravgiften är på ca 32% (det varierar lite från år till år).
Citera
2009-01-08, 23:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av miklon
Från årsskiftet har arbetsgivaravgifterna sänkts för de under 26, den nya avgiften är 15,49%. Tidigare var den 21,21% för de mellan 18 och 26, nytt för i år är att även de under 18 år omfattas av den rabatterade arbetsgivaravgiften.

Läs mer:
http://di.se/Avdelningar/Artikel.asp...onid=undefined

Det finns väl egentligen två saker att diskutera: Är det bra med differentierad arbetsgivaravgift på det här viset och är det bra att det även gäller de under 18 numera?

Personligen så är jag kluven, det är ju onekligen ett stort problem att unga har svårt att ta sig in på arbetsmarknaden, men frågan är om man löser något genom att sänka arbetsgivaravgifterna bara för den gruppen, risken är ju att det gör resten av arbetsmarknaden ännu mer rigid. Unga sitter fortfarande lösast pga LAS, när de som är äldre dessutom får svårare att konkurrera pga högre arbetsgivaravgift (ganska mycket högre dessutom), så är ju risken stor att de som är lite äldre kommer bita sig fast ännu hårdare vid de jobb de har.

Att sänka för de under 18 ser jag inte heller riktigt poängen med, det är i mina ögon ingen grupp som behöver extra hjälp in på arbetsmarknaden, då de redan har en primär sysselsättning i och med skolan. Det är klart att det är bra om man kan jobba extra och få erfarenhet, men jag ser inte att nyttan av det är så stor att det motiverar rabatterad arbetsgivaravgift just för den gruppen.

Detta låter som ett förslag för idioter. Skulle egentligen ha sagt av idioter men politikerna har det ju bra så de klarar sig.
Vi har skapat ett problem för unga att ta sig in på arbetsmarknaden och detta är ett sätt att rätta till symptomen utan att behöva ta i de riktiga orsakerna och kanske tom hitta någon lösning på de egentliga problemen. Att trixa med ekomiska variabler på detta sätt får antagligen bieffekter som försämrar totalresultatet och gömmer de egentliga orsakerna. Vi som väljare får vad vi förtjänar helt enkelt. Inte för att vi har så mycket vettigt att välja mellan heller
Citera
2009-01-08, 23:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av miklon
Jag trodde att jag hade fått med det i startinlägget, men tydligen missade jag det. Den vanliga arbetsgivaravgiften är på ca 32% (det varierar lite från år till år).

Citat:
Förutom lön betalar arbetsgivaren lagstadgade avgifter till staten för de anställdas pensioner, socialförsäkringar och arbetsmarknads- åtgärder vid arbetslöshet. Dessa arbetsgivaravgifter kallas också sociala avgifter. Ett företags sociala avgifter 2009 uppgår totalt till närmare 39 procent av bruttolönen för arbetare.

http://www.ekonomifakta.se/sv/Fakta/...tsgivaravgift/
Citera
2009-01-08, 23:41
Medlem
Röksopps avatar
När jag alltså är klar med mina högskolestudier kommer arbetsgivarna hellre välja de studenter under 26 år. Inte bra för mig iallafall.
Citera
2009-01-09, 06:52
Medlem
miklons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arahant
http://www.ekonomifakta.se/sv/Fakta/...tsgivaravgift/

För att komma upp i den siffran har de, som du ser, räknat in avtalskostnader, alltså kostnader som är avtalade mellan fack och arbetstgivare.

De kan möjligen räknas in i de sociala avgifterna, men är inte en del av arbetsgivaravgifterna.
Citera
2009-01-09, 09:17
Medlem
Cadenzas avatar
Någon som vet hur detta har "finansierats" (för att använda sossarnas nyspråk)? När jobbskatteavdraget infördes blev det ju ramaskri i ett år för att det finansierades genom att sänka skattefinansieringen av A-kassan marginellt.
Citera
2009-01-09, 09:25
Bannlyst
Riv upp las med!
Citera
2009-01-09, 09:42
Medlem
exerds avatar
Detta är hur bra som helst. De som redan har arbetslivserfarenhet har oftast inga problem att hitta jobb.
De är de utan flera års tidigare arbete i ryggen som ofta får tumme ner av arbetsgivare.

förmodligen är de utan erfarenhet oftast under 26.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in