Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2003-08-26, 22:57
  #1
Medlem
cha någoon som vet om www.tallbarr.tk är en bra sida för pyrotewknik?
Allså, vet han va han snackar om?????
Citera
2003-08-27, 10:49
  #2
Medlem
varelses avatar
SwI

Swedish Infomania vet vad dom snackar om ( för femrioelfte gången ).
/Chris
Citera
2003-08-27, 21:38
  #3
Medlem
jomen asså ja har läst dom men funkar färgerna på tallbarr.tk??? Dom str ju inte i SWI ju
Citera
2003-08-27, 23:22
  #4
Banned
nuxvomicas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av varelse
SwI

Swedish Infomania vet vad dom snackar om ( för femrioelfte gången ).
/Chris
Läs och lär!
Citera
2003-08-28, 12:33
  #5
Medlem
Ja...

Ja, Tallbarr vet vad han snackar om. Tro mig.
Citera
2003-08-30, 20:02
  #6
Medlem
jo det gör han nog. men hag frågar här också är det någon som kan "stjärn" formeln innehållandes hexamin
Citera
2003-08-30, 20:32
  #7
Banned
nuxvomicas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av linxon
jo det gör han nog. men hag frågar här också är det någon som kan "stjärn" formeln innehållandes hexamin
menar du hexametylentetramin ? Det är bättre att göra HMTD av isåfall. Naftalin däremot används i vissa fyrverkerier.
Citera
2003-08-30, 22:21
  #8
Medlem
nej du jag menar hexamin tror det kan användas i blå stjärnor till och med. Eller något liknande. Det skulle vara tufft att göra blåa stjärnor allafall försöka
Citera
2003-09-03, 03:17
  #9
Medlem
drinkmilks avatar
Hej Kablam

Han kanske vet vad han snackar om men det han skriver är extremt förenklat och ger ingen som helst kemisk förståelse, vilket är ett måste. Det är uttryckt så att det passar mer i ett uppslagsverk än som instruktioner.
Är du så pass intresserad av pyroteknik så att du känner dig motiverad att lägga en massa pengar på att köpa riktig litteratur, börja läsa kemi och ordna ett någorlunda seriöst labb(med dragskåp, vatten, el och antistatisk miljö så at du inte förstör lungorna med aluminiumdamm eller spränger huvudet av dig pga statisk elektricitet) så kör på!

Annars: lägg ner det.
Att få recept som funkar hjälper inte. Man måste förstå kemin bakom; Vad som egentligen händer i reaktionen, och alla dessa tusen sätt det kan gå fel på.
Jag har på senare tid, efter en hel del diskussion med en mycket erfaren pyrotekniker förstått att det är en enormt komplicerad vetenskap egentligen. Man kan leka och ha kul ganska länge och tro att man har någorlunda koll för att helt plötsligt få mer information och upptäcka att man borde tacka Gud för att man fortfaradne har händer och ögon kvar!

LITE KOMMENTARER till www.tallbarr.tk (från mig som INTE är proffs!)
================
Tallbarr har kanske mer praktisk erfarenhet än men vissa recept känns lite tveksamma och gör mig lite nervös. Det han säger är som sagt väldigt förenklat lite missvisande och kasnke inte 100% sant. Du behöver mycket mer kött på benen än det som står där.
*Utifrån det som står här så har du ingen aning om varför det inte fungerade när du försökte använda hexakloretan som klorgivare trots att det innehåller hela 90% klor istället för de 66 precenten i Parlonet som du hade tidigare.
*Du vet inte varför den röda färgen i en stjärna helt plötsligt "tvättades bort" när du tillsatte Mg fastän du vet att andra gör det och det funkar jättebra.
*Du fattar inte varför dina kloratbaserade stjärnor självantände när du använde gummiarabicum som bindemedel.
*Du får här heller inte veta att aluminium funkar ihop med AP (ammoniumperklorat) men att nästan alla andra metaller bli livsfarliga i sammanhanget.
*Du fattar inte varför just din blandning av bariumnitrat och aluminium inte brinner alls trots att du VET att du har rätt proportioner och VET att den borde vara fruktansvärt snabb och används i saluter.
*Du fattar inte varför en viss blanding som du har använt massor av förr helt plötsligt blir mycket långsamamre trots att kemikalierna du nu har är renare än de förra.
*Du förstår itne varför en gul magnesiumfackla som braan hyfsat fort förut nu helt plötskligt skenade och exploderade istället.
*Du får itne veta att du förstör vissa blandningar om du har vatten som bindemedel, och att andra självantänder.
*Du får inte veta att alla blandningar med Al och nitrater behöver ltie borsyra (2% eller nåt) som stabilisator och att Mg och Magnallium måste vara ytbehandlad med linolja eller liknanade så att det inte reagerar med andra ämnen i satsen.
*Du får itne veta varför allt flög i luften när du fick slut på CuO och tog ett annat kopparsalt i din blåa AP-baserade stjärna, eller när du tog i lite kaliumklorat i den för att den skulle bli snababre.

Det var en liten lista med tänkbara scenarion tagna ur huvudet.
Observera att jag inte har gjort alla dumheterna i exemplen ovan!
irriterande nog så ger jag som du ser inga svar på frågorna. För jag orkar och hinner inte. Jag försöker bara stryka under det där med riktig litteratur. Jag kan återkomma med tips senare.

OFARLIGT?
=========
Av att bara läsa det som Tallbarr skriver så kan du underskatta riskerna ganska mycket. Visst, bengaliska eldar är inte så värst explosiva men det finns mycket som inte är det när man tänder på, men om det utsätts för slag eller friktion så exploderar det istället. Klorater är som bekannt speciellt hemska i det avseendet(Följ rådet att hålla dig ifrån klorater helt och hållet. Som du ser så kör Tallbarr själv på den linjen och använder perklorater istället) men samma saker har faktiskt hänt för mig när jag har testat med perklorater också. Så emormt stor skillnad är det inte alltid.
Man kan aldrig riktigt förstå sprängkraften i de här sakerna innan man får KÄNNA dem. Jag gjorde en gång ett slagtest på AP/S/Al (+friktionsmedel) en gång.
Hammare på sten. (skyddsglasögon givetvis) Satt på huk på marken. Det var bara ca ett kryddmått men kändes i byxbenen! Skulle inte tro på det om någon hade sagt det till mig innan den gången men nu vet jag och när jag berättar för folk som håller på med det så tycker de inte alls att det var så anmärkningsvärt.
Svavel är för övrigt ett bränsle som mest bara gör saker känsligare. Det finns oftast bättre.

Han varnar för att mala KMnO4 (kaliumpermanganat) tillsammans med bränslen.
MAN SKALL INTE MALA NÅGRA OXIDATIONSMEDEL ÖVER HUVUD TAGET TILLSAMMANS MED BRÄNSLEN! Undantaget är svartkrut, men slå inte i morteln utan mal runt som man ska. Bygger du en riktigt kulkvarn så kör denutomhus låångt ifrån byggnader och sånt och den måste gå att slå av och på på avstånd.

Om du vill göra stjärnor så måste du driva upp dem också och då måste du göra snabbare blandningar och då är det inte lika harmlöst längre, och har du magnesium eller aluminium i rätt form så kommer du i vilket fall som helst inte att kunna låta bli att göra blixtljuspulver. Det är blanningar med ett fruktansvärt stort energiinnehåll. 3000-4000°C och en kritisk massa på mellan 30 och 50gram!
Observera att det är stor skillnad i prestanda på olika typer. 2 grams knallskott av mitt BLP hörs kanske 5km över tallskog med rätt papphylsa...
45 kg löst liggande pulver utan inneslutning slår ut fönsterrutor på 400 meters håll, ger strukturskador på hus 60-70m bort och är ögonblickligen dödande för alla inom 8m radie. Några frågor?

Roligt men man måste använda huvudet när man håller på med det.

STUBINTRÅD:
==========
Jag avråder bestämt från att använda egen stubin innan du är riktigt duktig på det! En stubin måste vara 100% pålitlig vad gäller brinnhastighet och får inte skena om vinden ligger fel.

Använd elektrisk tändning eller köp stubin. Den enda som går att köpa utan tillsånd är tjärstubin, eller snarare den nya motsvarigheten av plast.
Den brinner 50cm/min. (OBS! Det går snabbare under vatten)

LICENSER
========
Licens för stubin går på några hundra. Det beror på var man bor.

Licens för tillverkning är nästan omöjligt att få och kostar en förmögenhet.

Tallbarr sa förresten att aceton funkar som lösningsmedel till PVC ...jag är tveksam till att det stämmer men jag är inte säker så jag får kolla upp det. Jag blir glad OM det stämmer


PS
Skriv så fort du har läst det här och kommentera!
DS
Citera
2003-09-04, 01:10
  #10
Medlem
drinkmilks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av varelse
SwI

Swedish Infomania vet vad dom snackar om ( för femrioelfte gången ).
/Chris

Läs min komemtar om SWI i tråden "Flashback Forum > Kultur & medier > Underground > Svavel?"
Citera
2003-09-04, 01:31
  #11
Banned
nuxvomicas avatar
drinkmilk!

Har du själv tillstånd för elektrisk stubin och var det svårt att skaffa? Har själv köpt tjärstubin utan licens av Pyro, 20 m, för 3 år sedan. Är sparsam, då jag har ganska lite kvar och frakten är hutlöst dyr. Har talat med en sprängämneshandlare i Gbg på telefon och han hade eventuellt tjärstubin; han visste inte! Vore kul att utbyta erfarenheter! Mycket snack och lite verkstad på de flesta här (och överallt annars också).
Citera
2003-09-04, 10:20
  #12
Medlem
varelses avatar
Jag köpte min tjärstubim från Göteborgs Fyrverkerifabrik. Dom hade iofs inte så mycket kvar då jag köpte men det e kanske värt att ringa och fråga.

/Chris
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback