Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-08-17, 16:06
  #4453
Medlem
Jag skrev för några månader sedan en tråd, om hur jag kunde förbättra mitt Cv & personliga brev. Jag har gjort om det en hel del, men jag har nu inte sommaren trots det inte fått någon respons från arbetsgivare. Undrar därför om ni kan se några tydliga brister. som jag själv har missat.
här kan ni ta del av mitt cv personliga brev med borttagna personuppgifter
http://www.scribd.com/doc/237031118/Personligt-Brev-
http://www.scribd.com/doc/237031036/cv-online
Citera
2014-08-17, 16:32
  #4454
Medlem
Oboros avatar
Jag vet inte om jag är expert men jag skulle iaf ha:


Namn, telenummer, epost, ort och nummer på orten.

Börja med: Ansökan om butiksbiträde.

Ta bort/ändra på: Det är även en hel del lyft, och det ser jag inte som något negativet, utan som ett utmärkt tillfälle för vardagsmotion.

Skriv istället stark.


Ta bort: År 2010 valde jag att fördjupa mig i mitt intresse för historia, jag påbörjade studier inom det internationella arkeologiprogrammet . År 2013 tog jag en fil-kandidat examen inom humanoria med inriktningen arkeologi. Jag har fått lära mig flera viktiga kunskaper som även är lämpliga inom flera yrken. Under mina tre år på xxx var det viktigt att vara drivande, skapa en struktur inför tentamen och för att skriva en bra kandidatuppsats på 40 a4 sidor krävs det att man är ordningsam och att man är självständig. I mitt yrkesliv vill jag arbeta på en plats där man möter människor och hjälper till. Där passar inte arkeologin in, att arbeta för er på Netto är en mer lämplig arbetsplats.


Ändra på: Jag är även bra på att behålla ett lugn, det har jag lärt mig av att utföra yoga.

Lägg till fritidsintressen och sånt istället. Mina intressen är att fiska, snickra och att träna yoga.


Och sen CV, ja. Det jag uppskattade i jobbet på Jem & Fix var att bemöta kunder och fixa till det fint i butiken ska bort.

Skulle bara ha beskrivit hur man arbetade. Frontade varor, måla väggar, och sånt.

Var är språk? Datavana? Fritidsintressen? Kopiera namn, telenummer, epost, ort och nummer på orten och klistra in det längst upp på cv:t.


För övrigt så tyckte jag att PB såg bra ut, speciellt det där med hur du hjälpte kunden att välja.

Som sagt, jag är ingen expert, så lyssna på andra fbare. Jag skulle iaf ha gjort detta.
__________________
Senast redigerad av Oboro 2014-08-17 kl. 16:42.
Citera
2014-08-17, 16:37
  #4455
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av killenmeddet
Jag skrev för några månader sedan en tråd, om hur jag kunde förbättra mitt Cv & personliga brev. Jag har gjort om det en hel del, men jag har nu inte sommaren trots det inte fått någon respons från arbetsgivare. Undrar därför om ni kan se några tydliga brister. som jag själv har missat.
här kan ni ta del av mitt cv personliga brev med borttagna personuppgifter
http://www.scribd.com/doc/237031118/Personligt-Brev-
http://www.scribd.com/doc/237031036/cv-online
Under sommaren är det i stort sett uppehåll på rekryteringar i Sverige, detta då det som regel är många parter inblandade och detta då ej fungerar under semestertiderna. Utan du får söka aktivt nu under hösten. Jag personligen tror inte mycket på spontanansökningar, utan sök de tjänster som faktiskt är utlysta eller där du får tips genom din bekantskapskrets om att behov finns.

Jag kollade nu mycket snabbt på ditt personliga brev, och du gör det felet som många gör och som jag är allergisk mot. Du utgår från dig själv, varför vill du ha ett arbete? Ska du arbetsgivaren anställa dig för att göra dig en tjänst så att du får känna dig nöjd? Nej. Du måste utgå ifrån arbetsgivarens synsätt, vad kan du bidra med? Eftersom du är medlem på denna sida så utgår jag även ifrån att du är över 18 år, är du vad du gjorde en vecka i högstadiet det som är mest meriterande och relevant för arbetsgivaren?

Du skriver även att du fick förnyat förtroende för en tjänst och arbetade någon månad är det allt, eller hade du arbetat där tidigare? Om du nu söker arbete på Netto, är det avancerade behovsanalyser som du förknippar de med? Det gör inte jag, utan jag skulle lyfta upp egna initiativ och effektivitet om detta kan fungera med din person.

Du skriver att du har en examen inom arkeologi, varför om du har studielån och lagt ned tre år av ditt liv på detta vill du arbeta i en matbutik? Det vill du med stor sannolikhet inte, utan du har inte fått ett arbete på en marknad där utbudet av arbetskraft är långt större än efterfrågan är min gissning, rätta mig om jag har fel. Oavsett vilket bör du inte lyfta upp utan tona ned detta när du söker dylika arbeten, för en arbetsgivare sänder det ut signalen att du troligen inte kommer att bli långvarig på arbetet.

Avslutningen låter som du är nöjd med att de läst och att du tackar för att du fick slösa deras tid... Enligt mig skulle den klassiska "hoppas att ni hör av er" vara att föredra...

Sedan får du väga in att nu har jag varit kritisk för att du skall börja analysera och tänka från andra sidan, även om jag anser att jag har rätt, dock är många arbetsgivare på dylika arbetsplatser något mer överseende än jag är, men även de läser ju givetvis brevet och jämför med sitt behov och sitt intresse, detta är fundamentalt.

Hoppas att du har bättre lycka nu under hösten! =)
Citera
2014-08-17, 16:57
  #4456
Medlem
[quote=Moa-|49976871]Under sommaren är det i stort sett uppehåll på rekryteringar i Sverige, detta då det som regel är många parter inblandade och detta då ej fungerar under semestertiderna. Utan du får söka aktivt nu under hösten. Jag personligen tror inte mycket på spontanansökningar, utan sök de tjänster som faktiskt är utlysta eller där du får tips genom din bekantskapskrets om att behov finns.

Jag kollade nu mycket snabbt på ditt personliga brev, och du gör det felet som många gör och som jag är allergisk mot. Du utgår från dig själv, varför vill du ha ett arbete? Ska du arbetsgivaren anställa dig för att göra dig en tjänst så att du får känna dig nöjd? Nej. Du måste utgå ifrån arbetsgivarens synsätt, vad kan du bidra med? Eftersom du är medlem på denna sida så utgår jag även ifrån att du är över 18 år, är du vad du gjorde en vecka i högstadiet det som är mest meriterande och relevant för arbetsgivaren?

Du skriver även att du fick förnyat förtroende för en tjänst och arbetade någon månad är det allt, eller hade du arbetat där tidigare? Om du nu söker arbete på Netto, är det avancerade behovsanalyser som du förknippar de med? Det gör inte jag, utan jag skulle lyfta upp egna initiativ och effektivitet om detta kan fungera med din person.

Du skriver att du har en examen inom arkeologi, varför om du har studielån och lagt ned tre år av ditt liv på detta vill du arbeta i en matbutik? Det vill du med stor sannolikhet inte, utan du har inte fått ett arbete på en marknad där utbudet av arbetskraft är långt större än efterfrågan är min gissning, rätta mig om jag har fel. Oavsett vilket bör du inte lyfta upp utan tona ned detta när du söker dylika arbeten, för en arbetsgivare sänder det ut signalen att du troligen inte kommer att bli långvarig på arbetet.

Avslutningen låter som du är nöjd med att de läst och att du tackar för att du fick slösa deras tid... Enligt mig skulle den klassiska "hoppas att ni hör av er" vara att föredra...

Sedan får du väga in att nu har jag varit kritisk för att du skall börja analysera och tänka från andra sidan, även om jag anser att jag har rätt, dock är många arbetsgivare på dylika arbetsplatser något mer överseende än jag är, men även de läser ju givetvis brevet och jämför med sitt behov och sitt intresse, detta är fundamentalt.

Hoppas att du har bättre lycka nu under hösten! =)[/QUOTE
Då jag har med min utbildning i mitt cv skrev jag så i personliga brevet för att få arbetsgivaren att tro jag vill jobba för dem istället.ska jag ta bort min utbildning i cv? Och hur ska jag då fylla upp tomrummet mellan 2011 och 2013? Skrämmer det inte mer att bara skriva utbildningen i cv?
Citera
2014-08-17, 17:03
  #4457
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av killenmeddet
Då jag har med min utbildning i mitt cv skrev jag så i personliga brevet för att få arbetsgivaren att tro jag vill jobba för dem istället.ska jag ta bort min utbildning i cv? Och hur ska jag då fylla upp tomrummet mellan 2011 och 2013? Skrämmer det inte mer att bara skriva utbildningen i cv?
Nej, ha utbildning i CV;et, nedanför arbetslivserfarenheten. Du behöver inte utveckla den nämnvärt där heller, utan låt den stå där och fylla upp tiden, men lägg all vikt på det som är meriterande för den aktuella tjänsten. I den personliga brevet skall inget som inte är relevant för den aktuella tjänsten vara med, din utbildning är tyvärr direkt negativ i denna fråga och bör därför utelämnas. Skriver du brevet generellt helt utan tidpunkter så är det ingen som kommer att reflektera över detta.
Citera
2014-08-18, 16:04
  #4458
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moa-
Nej, ha utbildning i CV;et, nedanför arbetslivserfarenheten. Du behöver inte utveckla den nämnvärt där heller, utan låt den stå där och fylla upp tiden, men lägg all vikt på det som är meriterande för den aktuella tjänsten. I den personliga brevet skall inget som inte är relevant för den aktuella tjänsten vara med, din utbildning är tyvärr direkt negativ i denna fråga och bör därför utelämnas. Skriver du brevet generellt helt utan tidpunkter så är det ingen som kommer att reflektera över detta.

Har nu tagit bort det där med arkeologin, som jag fick negativ respons från dig och personen ovanför- Låter detta pb bättre än det tidigare?
http://www.scribd.com/doc/237110481/...gt-Brev-online
Citera
2014-08-18, 17:58
  #4459
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av killenmeddet
Har nu tagit bort det där med arkeologin, som jag fick negativ respons från dig och personen ovanför- Låter detta pb bättre än det tidigare?
http://www.scribd.com/doc/237110481/...gt-Brev-online
Mina övriga åsikter kvarstår, se tidigare inlägg...
Citera
2014-08-19, 12:14
  #4460
Medlem
dunias avatar
Tjena,

jag satt och funderade på en sak och istället för att skapa en helt ny tråd så frågar jag här.

Vad slår högre på ett CV, att ha erfarenhet inom offentlig eller privat sektor?
Citera
2014-08-19, 12:23
  #4461
Medlem
Pershagen76s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dunia
Tjena,

jag satt och funderade på en sak och istället för att skapa en helt ny tråd så frågar jag här.

Vad slår högre på ett CV, att ha erfarenhet inom offentlig eller privat sektor?

Det beror ju givetvis pa vilket jobb det ar du ska soka...
Citera
2014-08-19, 12:31
  #4462
Medlem
dunias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pershagen76
Det beror ju givetvis pa vilket jobb det ar du ska soka...
Okey mr.Smartguy som inte kan tänka längre än vad vägen är lång.

Anta att du är läkare. Sjuksköterska. Ekonom. Forskare. Etc etc.
Citera
2014-08-19, 12:44
  #4463
Medlem
Pershagen76s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dunia
Okey mr.Smartguy som inte kan tänka längre än vad vägen är lång.

Anta att du är läkare. Sjuksköterska. Ekonom. Forskare. Etc etc.

Ja ekonom, det var dock en serios kommentar.

Vad som ar bast:
  • Butik - Privat
  • Admintjanst pa foretag - Spelar mindre roll
  • Admintjanst pa foretag - Offentlig
  • Managementkonsult - Beror pa vilket foretag och inriktning
  • Gymnastiklarare - Offentlig
  • Stadare - Spelar ingen roll
  • SIDA - Beror pa vad du ska gora men du brukar gilla offentlig

Som du forstar sa beror det helt och hallet pa vad du vill jobba med. Du kanske ska klura ut det forts...
__________________
Senast redigerad av Pershagen76 2014-08-19 kl. 13:00.
Citera
2014-08-19, 12:49
  #4464
Medlem
dunias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pershagen76
Ja ekonom, det var dock en serios kommentar.

Vad som ar bast:
  • Butik - Privat
  • Admintjanst pa foretag - Spelar mindre roll
  • Admintjanst pa foretag - Offentlig
  • Managementkonsult - Beror pa vilket foretag och inriktning
  • Gymnastiklarare - Offentlig
  • Stadare - Spelar ingen roll
  • SIDA - Beror pa vad du ska gora men du brukar gilla Offentlig

Som du forstar sa beror det helt och hallet pa vad du vill jobba med. Du kanske ska klura ut det forts...
Fan vad trist du är. Kan någon annan svara som har en aning?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback