Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-09-29, 10:09
  #5653
Medlem
CAPSNEGERNs avatar
Hej, jag behöver lite råd här..

Jag har haft kanske 6 jobb senaste tio åren, har snittat ca 1.5 år på varje jobb och i mitten av allt där var jag långtidssjukskriven pga cancer. Så jag är absolut inte nöjd med mitt CV.

Måste man verkligen ha med månader? Jag kan väl skriva "Säljare 2013-14", "Montör 2014-2016"

Och behöver ha med alla jobb? Mitt sommarvikariat som utvecklades till deltidstjänst efter studenten är väl inte så intressant? Men då ser det istället ut som jag var hemma nästan två år innan jag fick mitt första arbete.

Hur gör jag med mitt sjukdoms glapp? Bör jag skriva i "Sjukskrivning 201X - 201X, Leukemi" och vad jag lärde mig under sjukdomens resa? Nu ser det ut som jag varit soffpotatis med det glappet..
Citera
2023-10-10, 23:07
  #5654
Medlem
Kycklingtasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CAPSNEGERN
Hej, jag behöver lite råd här..

Jag har haft kanske 6 jobb senaste tio åren, har snittat ca 1.5 år på varje jobb och i mitten av allt där var jag långtidssjukskriven pga cancer. Så jag är absolut inte nöjd med mitt CV.

Måste man verkligen ha med månader? Jag kan väl skriva "Säljare 2013-14", "Montör 2014-2016"

Och behöver ha med alla jobb? Mitt sommarvikariat som utvecklades till deltidstjänst efter studenten är väl inte så intressant? Men då ser det istället ut som jag var hemma nästan två år innan jag fick mitt första arbete.

Hur gör jag med mitt sjukdoms glapp? Bör jag skriva i "Sjukskrivning 201X - 201X, Leukemi" och vad jag lärde mig under sjukdomens resa? Nu ser det ut som jag varit soffpotatis med det glappet..
Vad gäller sommarvikariatet som blev heltidstjänst hade jag tagit med det; det visar ju att arbetsgivaren var nöjd med din insats.

Vad gäller cancern hade jag bara skrivit: 201X-201X sjukskriven (cancerbehandling) och inget mer. Eventuellt datum för friskförklaring om sådant finns. Möjligen specificerat perioden t ex våren 201X - hösten 201X.
Citera
2024-01-18, 15:45
  #5655
Medlem
Hittar inga jobb inom min bransch så jag ska försöka haffa nåt enklare istället, dvs hemtjänst, donken och liknande. Sökte sånt för nåt år sen men fick inget. Min gissning är att jag framstår som "överkvalificerad" eftersom jag har en utbildning och att jag därför behöver fördumma mitt CV lite. Hur skulle ni gjort? Kan det vara en idé att helt utsluta sina mer avancerade meriter för att framstå som mer desperat och därmed trolig att stanna kvar på ålderdomshemmet?
Citera
2024-01-20, 13:11
  #5656
Medlem
Airwave92s avatar
Vad brukar ni svara på frågan "Varför valde du just att söka till detta företaget?" går ju inte att säga "jag söker jobb och ni kom upp när jag sökte"

tips?
Citera
2024-01-21, 12:08
  #5657
Medlem
swebarbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Airwave92
Vad brukar ni svara på frågan "Varför valde du just att söka till detta företaget?" går ju inte att säga "jag söker jobb och ni kom upp när jag sökte"

tips?

Man ska oftast hänvisa till något som intresserar en. Inte bara jag sökte för lönen verkar toppen... Beror också helt vilket jobb är det nåt som kräver akademisk utbildning eller bara receptionsjobb ? Jag skriver oftast att om det är ett socialt jobb jag sökt att jag trivs bland andra människor och jobb där man är ensam med tråkiga arbetsuppgifter är inget för mig.

Känns mest som såna frågor är bara ett sätt för arbetsgivare få bort dom mest oseriösa.
Citera
2024-02-01, 23:52
  #5658
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Airwave92
Vad brukar ni svara på frågan "Varför valde du just att söka till detta företaget?" går ju inte att säga "jag söker jobb och ni kom upp när jag sökte"

tips?

”Jag sökte det här jobbet då jag tror att jag med min erfarenhet inom xyz hade kunnat bidra enormt i rollen som yyy vid er zzz-avdelning.

Det är inte rocket science. Prata inte om varför du vill ha jobbet, prata om varför de vill ha dig.
Citera
2024-02-12, 10:18
  #5659
Medlem
mdlbs avatar
Använder ni er vanliga e-mailadress för jobbsökande eller har ni en dedikerad för det? Jag har fram till idag haft min vanliga som inte har mitt namn i sig men som är enkel att memorera och är milt humoristisk men inte på något sätt provocerande. Min senaste arbetsgivare kommenterade den positivt och tyckte den var "skön", medan en annan där jag inte fick jobbet rekommenderade mig att ha en mer seriös. Jag förstår poängen men då jag är en humoristisk person i sociala sammanhang så tycker jag det subtilt visar vem jag är. Men om det nu skulle vara ett potentiellt hinder för ett framtida jobb så är det inget att fundera på.
Citera
2024-03-17, 03:04
  #5660
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Plukke
Skulle ni säga att det personliga brevet är avgörande i 9/10 fall?

Ja, de gånger jag suttit med i en rekrytering läser vi brevet först. Är det uppenbart
massproducerat åker det i papperskorgen tillsammans med cv (oläst) direkt
Citera
2024-03-28, 04:46
  #5661
Medlem
Hej, jag är snart klar med universitet och ska ut i arbetslivet. Jag har jobbat några år innan jag pluggade.

Tycker det är rätt svårt att skriva ett CV som är proffsigt och ändå ledigt. Den balansen är svår funnen.

Finns det någon som är i 45 års åldern här inne som har ett CV och personligt brev som jag kan få titta på för att få lite inspiration? Det stannar givetvis mellan oss. PMa vore jättesnällt
Citera
2024-04-02, 17:40
  #5662
Medlem
OtherBarrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mdlb
Använder ni er vanliga e-mailadress för jobbsökande eller har ni en dedikerad för det? Jag har fram till idag haft min vanliga som inte har mitt namn i sig men som är enkel att memorera och är milt humoristisk men inte på något sätt provocerande. Min senaste arbetsgivare kommenterade den positivt och tyckte den var "skön", medan en annan där jag inte fick jobbet rekommenderade mig att ha en mer seriös. Jag förstår poängen men då jag är en humoristisk person i sociala sammanhang så tycker jag det subtilt visar vem jag är. Men om det nu skulle vara ett potentiellt hinder för ett framtida jobb så är det inget att fundera på.

Jag kör förnamn.efternamn@en domän som är hyffsat seriös där mitt namn var ledigt.

Proton mail brukar ha ganska mycket ledigt om du inte har ett jättevanligt namn, annars kan Tuta vara ett alternativ (om Gmail och Outlook och liknande inte är lediga).
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback