Jag har en ganska märklig, men innovativ idè!
Då tänkte jag att man istället för att köra med det ordinära 5 us + målvakt, så kör man en 6 utespelartaktik, fast med en utespelare i eget mål.
Tänk såhär:
Utespelare (A) genomgår en målvaktsträning utan skydd och med vanlig klubba. Innan detta var han offensiv spelare.
Målvakt (B) genomgår samma träning.
Då har man två spelare som till slut är kapabla att agera målvakt i utespelarutrustning. Detta låter helt sjukt, men låt mig fortsätta:
När det väl kommer till match har vi två "målvakter" att välja mellan. Antingen:
(A), = Duktig offensiv spelare. Mindre bra målvakt.
(B), = Dålig offensiv spelare. Skolad som målvakt.
eller..
(C), = Vanlig målvakt.
I början av matchen får "målvakt"
B stå i målet. Han har således status som en utespelare och får röra sig överallt på planen. Det negativa är att han har mindre utrustning att blockera pucken med, samt saknar plockhandske. Han måste alltså lägga sig på pucken för att stoppa den, eller bounca ut den. Kan bli tufft när det blir gruff, osv.
Det positiva är att han får röra sig överallt på planen, kan snabbt förflytta sig upp till anfallszon och delta i spelet. När han blir trött kan han byta ut sg mot den vanliga målvakten
C (som när man leder och vill spela på resultatet i slutet av matchen) etc. Utespelare
A blir lite som när man tar ut målvakten, då han är sämre som målvakt och är tänkt att agera mer offensivt, som ex. i ett PP. Då rör han sig bort från kassen, snabbt upp till anfallszon. När anfallande laget tappar pucken, kan han snabbt ta sig ner till målet igen.
Idèn med detta är att man får ett mer "rörligt" och offensivt lag, som kan tänkas spela med 6 utespelare, för att för dens skull inte släppa in onödiga baljor i tom kasse. Med 6 utespelare som kan röra sig mot motståndarens zon, helst konstant.
Vad tror ni om den här idèn?