Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2009-01-14, 00:51
Medlem
Jag har en ganska märklig, men innovativ idè!

Då tänkte jag att man istället för att köra med det ordinära 5 us + målvakt, så kör man en 6 utespelartaktik, fast med en utespelare i eget mål.

Tänk såhär:

Utespelare (A) genomgår en målvaktsträning utan skydd och med vanlig klubba. Innan detta var han offensiv spelare.
Målvakt (B) genomgår samma träning.

Då har man två spelare som till slut är kapabla att agera målvakt i utespelarutrustning. Detta låter helt sjukt, men låt mig fortsätta:

När det väl kommer till match har vi två "målvakter" att välja mellan. Antingen:

(A), = Duktig offensiv spelare. Mindre bra målvakt.
(B), = Dålig offensiv spelare. Skolad som målvakt.

eller..

(C), = Vanlig målvakt.

I början av matchen får "målvakt" B stå i målet. Han har således status som en utespelare och får röra sig överallt på planen. Det negativa är att han har mindre utrustning att blockera pucken med, samt saknar plockhandske. Han måste alltså lägga sig på pucken för att stoppa den, eller bounca ut den. Kan bli tufft när det blir gruff, osv.

Det positiva är att han får röra sig överallt på planen, kan snabbt förflytta sig upp till anfallszon och delta i spelet. När han blir trött kan han byta ut sg mot den vanliga målvakten C (som när man leder och vill spela på resultatet i slutet av matchen) etc. Utespelare A blir lite som när man tar ut målvakten, då han är sämre som målvakt och är tänkt att agera mer offensivt, som ex. i ett PP. Då rör han sig bort från kassen, snabbt upp till anfallszon. När anfallande laget tappar pucken, kan han snabbt ta sig ner till målet igen.

Idèn med detta är att man får ett mer "rörligt" och offensivt lag, som kan tänkas spela med 6 utespelare, för att för dens skull inte släppa in onödiga baljor i tom kasse. Med 6 utespelare som kan röra sig mot motståndarens zon, helst konstant.

Vad tror ni om den här idèn?
Senast redigerad av Plastskallen 2009-01-14 kl. 00:56.
Citera
2009-01-14, 01:00
Medlem
SweTechs avatar
Dels är din ide inte tillåten.. Den är korkad också, jag kan inte se någon vinst över huvud taget med den taktiken även om den var tillåten.

Citat:
410 – BYTE AV SPELARE OCH MÅLVAKTER – Change of players and
goalkeepers

Varje lag skall endast tillåtas ha en målvakt på isen samtidigt.
Målvakten kan ersättas av en spelare. Sådan spelare har inte målvaktens rättigheter.
Citera
2009-01-14, 01:01
Medlem
steffeGs avatar
- Får ej blockera pucken som utespelare.

- Skulle spelaren stoppa 50% av puckarna?
Citera
2009-01-14, 01:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SweTech
Dels är din ide inte tillåten.. Den är korkad också, jag kan inte se någon vinst över huvud taget med den taktiken även om den var tillåten.

Utveckla! Varför inte?

Citat:
Ursprungligen postat av steffeG
- Får ej blockera pucken som utespelare.

- Skulle spelaren stoppa 50% av puckarna?

Jag kan inte alla regler, även fast jag har läst lite i regelboken angående detta. Vad menas med målvaktens status rent praktiskt? Får utespelaren inte stå i målgården, eller vad?

Jag tänkte något sådant, jo. Han kan fortfarande använda klubban till att täcka skott, samt övriga delarna av kroppen. Är detta tillåtet?

Tänk en utespelare göra en benparad framför målet
Citera
2009-01-14, 01:23
Medlem
SweTechs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Plastskallen
Utveckla! Varför inte?

För det skulle inte funka i dagens hockey.
Citera
2009-01-14, 10:56
Moderator
vfs avatar
Har rensat lite OT. Även om man tycker iden är korkad
bryter den på inte sätt mot FB:s regler/Mod
Citera
2009-01-14, 11:01
Medlem
Ferross avatar
Så tanken är alltså att man ska ha en spelare som inte har målvaktsutrustning i målet, eller har jag missförstått allting?
Citera
2009-01-14, 11:04
Moderator
vfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ferros
Så tanken är alltså att man ska ha en spelare som inte har målvaktsutrustning i målet, eller har jag missförstått allting?

Jo, tanken är att man ska spela med 6 utespelare större delen
av matchen. Finns en del problem med, t.e.x att utespelare ej
får blockera pucken i målgården samt att man lär förlora med 20-0
i varje match. Annars var det en innovativ idé.
Citera
2009-01-14, 11:07
Medlem
speeeds avatar
...

Skulle nog tro att ett lag med denna taktiken, om det nu går att kalla det taktik, skulle nog slæppa in minst 2 siffrigt var match. Om du vill ha ett mer rørligt och snabbare spel dkulle det væl vara mer innovativt att spela med ett lag bestående av bara forwards och ta bort backarna...
Citera
2009-01-14, 11:09
Medlem
Ferross avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vf
Jo, tanken är att man ska spela med 6 utespelare större delen
av matchen. Finns en del problem med, t.e.x att utespelare ej
får blockera pucken i målgården samt att man lär förlora med 20-0
i varje match. Annars var det en innovativ idé.

Sen är det helt omöjligt att ta puckar om man spelar målvakt i fel rustning. Utan benskydden, plock och stöt så lär räddningsprocenten sjunka rätt markant.
Citera
2009-01-14, 12:00
Medlem
ett kadavers avatar
Om det hade varit tillåtet att ha en spelare som fick vara målis i målgården men i övrigt vara utrustad som en utespelare; vem i hela friden tror du skulle vilja ha som jobb att täcka dussintals slagskott med kroppen - match efter match?! Din taktik låter mer som någon gammaldags form av riktigt våldsam kroppsbestraffning än en innovativ idé.
Citera
2009-01-14, 13:05
Medlem
sleinads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Plastskallen
Utveckla! Varför inte?

Jag kan inte alla regler, även fast jag har läst lite i regelboken angående detta. Vad menas med målvaktens status rent praktiskt? Får utespelaren inte stå i målgården, eller vad?

Jag tänkte något sådant, jo. Han kan fortfarande använda klubban till att täcka skott, samt övriga delarna av kroppen. Är detta tillåtet?

Tänk en utespelare göra en benparad framför målet

En försvarande spelare får stå där och täcka skott, men han får inte avsiktligt blockera några puckar alls. Och blockerar han de i eget målområde blir det straffslag.
Eller nej, eftersom målvakten formellt är tagen av banan så blir det inte straffslag, det blir tilldömt mål till det andra laget.
Därmed blir det väldigt svårt att vara målvakt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in