Citat:
Ursprungligen postat av Morty
Bevisa att ett enda flyktingbarn visat sig vara 25-30 år.
Nej alltså inte att dom bara varit 18 - 24 år utan att dom varit 25-30 år!
Hey, jag sitter på en hel bunt bevis här, men ta inte mitt ord för det. Lättast är det om du känner någon som arbetar som tandläkare, förslagsvis inom Folktandvården. Han/hon kan garanterat bekräfta omfattande åldersfusk. Det är inte sällan flyktingar som påstås vara 11-12 år uppvisar fyra helt färdigutväxta visdomständer (vilka normalt inte bryter igenom förrän man fyllt 20, och inte helt sällan 25.)
Problemet är att när "barnet" kommer till Sverige görs en hälsoundersökning av en allmänläkare. Denna ska även åldersbestämma personen i fråga, vilket är väldigt svårt utan att göra en skelettröntgen. Dessutom är läkarkåren inte speciellt förtjust i konflikter med Socialstyrelsen och Migrationsverket, så förutom i de mest påtagliga fallen sker aldrig några ifrågasättanden av personens ålder.
Nu kan man givetvis tycka olika om mottagandet av dessa ensamstående män och kvinnor, men det går knappast att blunda för de problem åldersfusket för med sig; både för flyktingen själv och omgivningen.
Låt mig ställa en retorisk fråga.
Ponera att du har en dotter i grundskolan, säg tredje klass. Vill du då att hon ska umgås med en tjugoårig irakisk snubbe, eller kanske en artonårig somalier? Någonstans blir det lite skevt där, inte sant?
Sett från andra sidan finns det ju en del problem med att utge sig för att vara yngre än man är. Somaliern i exemplet ovan får ju till exempel vänta tills han är trettio innan han får ta körkort, gifta sig, etc. För att inte tala om att den faktiska pensionsåldern lätt sticker iväg till >75 år.